Μπορεί τα Γρεβενά να μην έχουν τεράστιους πληθυσμούς όπως οι μεγάλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, υψηλούς δείκτες ατμοσφαιρικής ρύπανσης και εκατομμύρια αυτοκίνητα στους δρόμους της πόλης, όμως το θέμα της βιώσιμης κινητικότητας απασχολεί ιδιαίτερα την τοπική κοινωνία. Τα τελευταία χρόνια έχει αναπτυχθεί ιδιαίτερα η χρήση του ποδηλάτου ενώ οι λάτρεις αυτού του εναλλακτικού μέσου μετακίνησης οργανώθηκαν σε συλλόγους. Παράλληλα, με πρωτοβουλία της δημοτικής αρχής, έγιναν συγκεκριμένες παρεμβάσεις (πεζοδρομήσεις και νέοι δρόμοι) προκειμένου να αντιμετωπιστεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα που παρουσιάζεται ιδίως στο κέντρο της πόλης. Εκεί η στάθμευση είναι δύσκολη υπόθεση για μια περιοχή από όπου περνούν ακόμη τα λεωφορεία του ΚΤΕΛ, φορτηγά αλλά και αγροτικά οχήματα.

Υπό τα δεδομένα αυτά, η Αναπτυξιακή Εταιρεία Γρεβενών αναζήτησε λύσεις στο θέμα της βιώσιμης αστικής κινητικότητας στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος “Civitas Catalist” μέσω του οποίου ευρωπαϊκές πόλεις που εφαρμόζουν συστήματα κοινόχρηστων ποδηλάτων δημόσιας χρήσης μεταφέρουν την εμπειρία και την τεχνογνωσία τους σε μικρότερες πόλεις. Στο Λονδίνο, την Κρακοβία, τη Γένοβα και τη Λυόν, άλλωστε, η χρήση του ποδηλάτου είναι πολύ διαδεδομένη μέσω συστημάτων όπου ο χρήσης προμηθεύεται μια ειδική κάρτα, ή προπληρώνει μια συνδρομή, που του επιτρέπει να χρησιμοποιεί κάποιο ποδήλατο για συγκεκριμένο χρόνο, εισάγοντας έναν κωδικό στο σύστημα.

«Από την έρευνα δηλωμένων προτιμήσεων που πραγματοποιήσαμε σε δείγμα 300 ανθρώπων οι θετικές γνώμες για το ποδήλατο «άγγιξαν» ποσοστό 67%» αναφέρει ο Πολύκαρπος Καρκαβίτσας, συγκοινωνιολόγος, συνεργάτης της Αναπτυξιακής Εταιρείας Γρεβενών. Με αφορμή την πραγματοποίηση ενημερωτικής ημερίδας σήμερα για το θέμα ο κ. Καρκαβίτσας σημειώνει ότι το 41% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι θα χρησιμοποιούσε σίγουρα το σύστημα των κοινόχρηστων ποδηλάτων δημόσιας χρήσης, ενώ ποσοστό 26% ανέφερε ότι κατά πάσα πιθανότητα θα το χρησιμοποιούσε, 11% δεν εξέφρασε γνώμη και 22% εξέφρασε την προτίμησή του στο αυτοκίνητο ιδιωτικής χρήσης.

Είναι, ωστόσο, ιδιαίτερα θετική η προθυμία που εξέφρασε το 10% όσων μετακινούνται με το αυτοκίνητό τους να χρησιμοποιήσουν το ποδήλατο. «Οι λόγοι για τους χρήστες είναι κυρίως η εξοικονόμηση χρόνου και χρημάτων ενώ τα οφέλη από τη λειτουργία ενός τέτοιου συστήματος είναι περιβαλλοντικά αλλά και αισθητικά για την εικόνα της πόλης» προσθέτει ο κ. Καρκαβίτσας.

Μετά την έρευνα, το επόμενο βήμα είναι η προώθηση της υλοποίησης ενός συστήματος 100 κοινόχρηστων ποδηλάτων με 12 σταθμούς. Την ίδια στιγμή δίνεται η δυνατότητα στο Δήμο να εξασφαλίσει μέρος της χρηματοδότησης του εγχειρήματος από το συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα “Civitas Catalist” ενώ ανοιχτή είναι και η δυνατότητα προσφορών από χορηγούς της όλης προσπάθειας.