Βομβαρδισμένα από… τον θόρυβο, που καθιστά δύσκολο το εκπαιδευτικό έργο, είναι περίπου οκτώ στα δέκα σχολεία στο κέντρο και το δυτικό τμήμα της Θεσσαλονίκης. Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από έρευνα που εκπόνησε η αντιδημαρχία Περιβάλλοντος, Ποιότητας Ζωής και Ελεύθερων Χώρων, με θέμα την εκτίμηση της επίδρασης του θορύβου στην μαθησιακή διαδικασία, σε σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης των Α΄(κέντρο), Β΄(Δυτικός τομέας) και Γ΄ (Άνω Πόλη) δημοτικών κοινοτήτων του δήμου Θεσσαλονίκης, τους μήνες Μάιο και Ιούνιο.

Πιο συγκεκριμένα διαπιστώθηκε ότι τα 18 από τα 24 σχολεία (75%), που συμμετείχαν στην έρευνα, αντιμετωπίζουν πρόβλημα ηχορύπανσης που προέρχεται από το εξωτερικό περιβάλλον.

Η κατάσταση των σχολείων ως προς την ηχορρύπανση είναι «κακή έως απαράδεκτη» στο κέντρο της πόλης, «κακή έως πολύ κακή» στην Άνω Πόλη και «καλή έως μέτρια» στο δυτικό τομέα.

Οι ώρες μέγιστης έκθεσης στο θόρυβο είναι από τις 11 το πρωί έως τη 1 μετά το μεσημέρι.

Τόσο για τους καθηγητές όσο και για τους μαθητές, τις ώρες αυτές η διαδικασία μελέτης γίνεται ιδιαίτερα επίπονη.

Στο κέντρο, το πρόβλημα προκαλούν κυρίως τα αυτοκίνητα, τα δίκυκλα και οι ποικίλες ανθρώπινες δραστηριότητες, στην Άνω πόλη, κύρια πηγή θορύβου είναι τα αυτοκίνητα και τα μηχανάκια, ειδικά για ορισμένα σχολεία που βρίσκονται σε πολύ στενούς και με μεγάλη κυκλοφορία δρόμους, ενώ στο δυτικό τομέα για το θόρυβο ευθύνονται κατά κόρον τα δίκυκλα και οι κατασκευές.

"Το πρόβλημα της ηχορρύπανσης είναι γνωστό. Μάλιστα σε ό,τι αφορά τα σχολεία, τα αποτελέσματα ήταν λίγο-πολύ αναμενόμενα", είπε μιλώντας ο αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος, Κωνσταντίνος Ζέρβας.

"Ωστόσο, θέλαμε να προχωρήσουμε στην εν λόγω μελέτη για να αναδείξουμε τις ανάγκες που υπάρχουν και να προτείνουμε λύσεις που όμως δεν είναι στη δική μας αρμοδιότητα να δοθούν", πρόσθεσε.

Σύμφωνα με τη μελέτη τα σχολεία που πλήττονται από τον θόρυβο χαρακτηρίζονται "ροκ σχολεία" και επιδρούν αρνητικά στην απόδοση των μαθητών. Για την επιστημονική ενίσχυση αυτού του συμπεράσματος, η μελέτη επικαλείται στοιχεία έρευνας της Αμερικάνικης Εταιρείας Ωτολογίας. Αυτή «δείχνει» πως τα παιδιά που έκαναν μάθημα σε τάξεις που βρίσκονται στην πιο θορυβώδη πλευρά του σχολείου είχαν χαμηλότερους βαθμούς από ό,τι εκείνα των οποίων οι τάξεις ήταν στην ήσυχη πλευρά.

Ορισμένα μέτρα που θα μπορούσαν να δώσουν λύση και ανακούφιση στο πρόβλημα, σύμφωνα με την πρόταση της Αντιδημαρχίας Περιβάλλοντος, Ποιότητας Ζωής και Ελευθέρων Χώρων είναι: η αναβάθμιση των σχολικών κτιρίων (με τοποθέτηση ηχομονωτικών κουφωμάτων, τζαμιών κτλ.), η κατασκευή ηχοπετασμάτων ή ηχοπαγίδων περιμετρικά των σχολείων, η αλλαγή του οδοστρώματος σε συγκεκριμένα σημεία και η τοποθέτηση αντιθορυβικού τάπητα.

Ακόμη προτείνεται ο σχεδιασμός "ζώνης ησυχίας" γύρω από τα σχολεία, η κατάργησης των στάσεων λεωφορείων στα συγκεκριμένα σημεία, η τοποθέτηση ειδικής σήμανσης και επίσης, η διεξαγωγή αυστηρότερων ελέγχων στις εξατμίσεις των δίκυκλων.