Άρση της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη ετοιμάζεται να εξαγγείλει το υπουργείο Περιβάλλοντος, μολονότι η νοθεία καυσίμων και οι επιπτώσεις στο περιβάλλον, εξακολουθούν δημιουργούν επιφυλάξεις για τη χρησιμότητα του μέτρου. Κατά πληροφορίες, το αρμόδιο υπουργείο σχεδιάζει να τοποθετηθεί για την πετρελαιοκίνηση τις επόμενες εβδομάδες (πληροφορίες κάνουν λόγω για επίσημη αναγγελία και λήψη του μέτρου την άλλη Πέμπτη), επιτρέποντας την κίνηση οχημάτων που κυκλοφόρησαν στην αγορά το 2010, ενδεχομένως μάλιστα σε συνδυασμό με άλλα μέτρα όπως είναι ο «ξεχασμένος» πράσινος δακτύλιος αλλά και η απόσυρση γηρασμένων φορτηγών άνω των 15 ετών.

Ωστόσο, παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι η εφαρμογή της πετρελαιοκίνησης δεν θα γίνει πριν τον εκσυγχρονισμό των ελληνικών διυλιστηρίων που θα βελτιώσει την ποιότητα του πετρελαίου, και τα οποία αναμένεται να είναι έτοιμα μέσα στο 2012.

29 υπερβάσεις όζοντος το δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου
Οι σχεδιασμοί της κυβέρνησης για άρση των εμποδίων της πετρελαιοκίνησης που ούτως ή άλλως είχαν αποσαφηνιστεί από τις πρώτες μέρες στο ΥΠΕΚΑ του κ. Γιώργου Παπακωνσταντίνου, έρχονται την ώρα που επιστήμονες αλλά και περιβαλλοντικές οργανώσεις προβληματίζονται για τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του μέτρου.

Πρόσφατα σε ενημερωτικό της σημείωμα, υπό τον τίτλο «5 αλήθειες για την πετρελαιοκίνηση», η Greenpeace αμφισβητεί ανοικτά την αναγκαιότητα του μέτρου, που όπως τονίζει πάει να εφαρμοστεί σε μια χώρα που εμφανίζει το τρίτο μεγαλύτερο ποσοστό σε υπερβάσεις του ορίου ενημέρωσης σε συγκεντρώσεις όζοντος. Το όζον είναι παράγωγο των αντιδράσεων που συμβαίνουν στην ατμόσφαιρα από την έκλυση οξειδίων του αζώτου (NOx).

Μόνο τους δύο φετινούς καλοκαιρινούς μήνες (από 5 Ιουλίου έως 11 Σεπτεμβρίου), το υπουργείο Περιβάλλοντος εξέδωσε 29 συνολικά ανακοινώσεις για υπερβάσεις ορίων όζοντος στην Αττική. «Άσθμα, βρογχίτιδα, ερεθισμοί και άλλα προβλήματα στην υγεία προκαλούνται στους πολίτες των δύο μεγαλουπόλεων από το φωτοχημικό νέφος, τα επίπεδα του οποίου αναμένονται να αυξηθούν δραματικά εφόσον επιτραπεί η πετρελαιοκίνηση σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη» επισημαίνει η περιβαλλοντική οργάνωση.

Τονίζει επίσης ότι η τεχνολογία euro 5 στην πετρελαιοκίνηση, προβλέπει τριπλάσια επίπεδα εκπομπών οξειδίων του αζώτου, σε σχέση με τα βενζινοκίνητα (180 mg/χιλ. από 60mg). Απέχει πάντως πολύ από τα επίπεδα οξειδίων του αζώτου που θα εκπέμπουν τα euro 6 που δεν αναμένεται να υπερβούν τα 80mg/χλμ και θα κάνουν την εμφάνισή τους στην αγορά το 2014. 

«Επιτρέποντας την πετρελαιοκίνηση σε Αθήνα  και Θεσσαλονίκη, είναι σαν να ρίχνουμε πετρέλαιο σε μια φωτιά  που ήδη σιγοτρώει τα σωθικά μας», αναφέρει ο Τάκης Γρηγορίου, υπεύθυνος για θέματα ενέργειας και κλιματικών αλλαγών της Greenpeace.

Κόστος και ρύποι τα αγκάθια του μέτρου
Σύμφωνα με την περιβαλλοντική οργάνωση, «αγκάθια» του μέτρου αποτελούν η έλλειψη ελεγκτικών και κυρωτικών μηχανισμών ώστε να διασφαλιστεί η καλή κατάσταση των πετρελαιοκινητήρων, η έκκληση στην ατμόσφαιρα περισσότερων ρύπων αλλά και το κόστος.

Όπως αναφέρουν, ενδεικτικά 4 στα 10 οχήματα σήμερα δεν διαθέτουν κάρτα καυσαερίου, πράγμα που ακυρώνει στην πράξη κάθε έννοια ελέγχου των οχημάτων. Παράλληλα, η χρήση του πετρελαίου στα ΙΧ εκτιμάται ότι θα αυξήσει την ατμοσφαιρική ρύπανση λόγω της αύξησης των εκπομπών οξειδίων του αζώτου, ενώ διατυπώνονται ερωτηματικά και κατά πόσο τα νέα οχήματα θα είναι ελκυστικά στον κόσμο καθώς το κόστος των αντιρρυπαντικών τεχνολογιών είναι πολύ μεγαλύτερο.

Για παράδειγμα, η ενσωμάτωση παγίδων σωματιδίων σε ένα νέο αυτοκίνητο (για να πληρούνται οι στόχοι της νέας ευρωπαϊκής νομοθεσίας), συνεπάγεται αύξηση του κόστους κατά 150-800 ευρώ για τα ελαφρά οχήματα και 2.000-10.500 ευρώ για τα βαρέα οχήματα.

Την ίδια στιγμή, έρευνες δείχνουν ότι η βελτίωση των περιβαλλοντικών επιδόσεων των βενζινοκινητήρων είναι οικονομικά αποδοτικότερη σε σύγκριση με τους πετρελαιοκινητήρες. Υπό αυτές τις συνθήκες, θεωρείται ότι η θετική επίδραση στον κλάδο του αυτοκινήτου από τη θέσπιση του μέτρου δεν θα είναι μεγάλη.








πηγή: protothema.gr