Πρώτα από όλα, όταν κάνουμε εξαντλητική δίαιτα, ή μείωση της θερμιδικής πρόσληψης αλλά και των υδατανθράκων δίνει μήνυμα κινδύνου στον οργανισμό, γιατί κινδυνεύουν βασικές του λειτουργίες. Ο εγκέφαλος, για παράδειγμα τρέφεται μόνο με γλυκόζη και η σωστή του λειτουργία εξαρτάται και από τα επίπεδα γλυκόζης(σακχάρου)στο αίμα.

Με τις εξαντλητικές δίαιτες μειώνονται τα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα και ο οργανισμός αρχίζει να χρησιμοποιεί προοδευτικά την αποθηκευμένη ενέργεια που έχει το σώμα.

Δυστυχώς όμως δεν ξεκινάει από τον λιπώδη ιστό, όπως όλοι θα θέλαμε. Αντίθετα, χρησιμοποιεί την αποθηκευμένη ενέργεια που έχει ο οργανισμός για κίνηση και άσκηση, που είναι το γλυκογόνο, που βρίσκεται στο συκώτι, προοδευτικά καταστρέφει μυϊκό ιστό για να μετατρέψει και την πρωτεΐνη (που αποτελεί δομικό συστατικό των μυών)σε γλυκόζη.

 Στην ουσία όταν δεν τρώμε σωστά (καταναλώνουμε πολύ λιγότερες θερμίδες και /ή υδατάνθρακες) από όσο χρειαζόμαστε καταστρέφουμε πρώτα τους μυς μας και μετά αν είμαστε τυχεροί αρχίζουμε να χρησιμοποιούμε και το λίπος. Αν ακόμα καταφέρουμε να χάσουμε και κάποιο λίπος, με την εξαντλητική δίαιτα έχουμε καταστρέψει τόσο πολύ την μυϊκή μάζα, που έχουμε δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για να επαναπροσλάβουμε κιλά.

Επιπρόσθετα, ακολουθώντας εξαντλητική δίαιτα ευνοείται η αποθήκευση λίπους (ενεργοποίηση συγκεκριμένων ενζύμων. Ο οργανισμός μεταφράζει την μείωση των θερμίδων και σε<< κατάσταση ανάγκης>> και αποθηκεύει το λίπος πιο αποδοτικά, προκειμένου να εξοικονομήσει την ενέργεια που χρειάζεται.

Έτσι με τη δίαιτα μειώνεται ο μεταβολισμός δεδομένου ότι μειώνεται η μυϊκή μάζα.
Ακόμη, τις περισσότερες φορές στις δίαιτες, δεν παρέχονται οι απαραίτητες ποσότητες από τα σημαντικά συστατικά που είναι αναγκαία για την φυσιολογική λειτουργία του οργανισμού, όπως βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία.

Ακόμη και αν προσλαμβάνονται τα απαραίτητα συμπληρώματα, δεν μπορούν να αναπληρώσουν τη σωστή πρόσληψη που γίνεται μέσα από την σωστή και ισορροπημένη διατροφή. Ακόμη και παίρνει κανείς για παράδειγμα την ποσότητα που χρειάζεται σε ένα συγκεκριμένο στοιχείο π.χ. πρωτεΐνη, δεν σημαίνει ότι μπορεί και να την απορροφήσει. Έτσι δεν μπορούμε να εμποδίσουμε την αποδόμηση του μυϊκού ιστού.

Ο οργανισμός όταν δεν παίρνει τους απαραίτητους υδατάνθρακες, χρησιμοποιεί το γλυκογόνο που βρίσκεται στο συκώτι και στους μυς του, ανεξάρτητα με το αν υπάρχει περίσσεια πρωτεΐνη. Η πρωτεΐνη που παίρνουμε με την τροφή δεν χρησιμοποιείται σχεδόν καθόλου σαν πηγή ενέργειας και είναι λάθος να πιστεύουμε πως παίρνοντας την παραπάνω πρωτεΐνη προστατεύουμε το οργανισμό μας από την απώλεια μυϊκού όγκου.

 Χαρακτηριστικό παράδειγμα της λανθασμένης νοοτροπίας που υπάρχει σχετικά με την πρόσληψη πρωτεΐνης αποτελούν οι λεγόμενες πρωτεϊνικές δίαιτες που είναι πολύ δημοφιλείς για αρκετό διάστημα.

Τι ακριβώς είναι οι πρωτεϊνικές δίαιτες ;
Οι δίαιτες αυτές απαγορεύουν κάθε μορφή υδατάνθρακα δηλαδή, ψωμί, πατάτα, ρύζι, ζυμαρικά, όσπρια (ότι δηλαδή είναι άκρως απαραίτητο και διαιτητικό) και συστήνουν άφοβα τα γαλακτοκομικά προϊόντα και τα κρέατα σε ημερήσια βάση.

 Οι δίαιτες αυτές κάνουν μεγάλη εντύπωση γιατί υπάρχει γρήγορη απώλεια βάρους, που βέβαια δεν είναι λίπος αλλά μυϊκός όγκος και μαζί του υγρά. Οι πρωτεϊνικές δίαιτες όχι μόνο δεν μας δίνουν το επιθυμητό αποτέλεσμα, αλλά μπορεί να προκαλέσουν και σημαντικό πρόβλημα υγείας με την πιθανή αύξηση των κετόνων στο αίμα (προϊόντα του μεταβολισμού του λίπους που δεν μπορούν να απομακρυνθούν χωρία επαρκή πρόσληψη υδατανθράκων).

Τι τελικά πρέπει να κάνουμε για τα περιττά κιλά ; Η λύση είναι απλή αλλά όχι εύκολη:
Σωστή διατροφή και περισσότερη φυσική δραστηριότητα για όλη μας τη ζωή.

Πηγή: iator.gr