Μεταξύ των διαφόρων θρεπτικών συστατικών που προσφέρουν υγεία πάνω απ όλα και κατόπιν συμβάλουν στην καλή όψη και στην εμφάνιση μας, είναι και τα ω-3 λιπαρά οξέα για τα οποία τελευταία γίνεται πολλή συζήτηση για τα οφέλη από την κατανάλωση τους. Λέγετε μάλιστα ότι δρουν ευεργετικά στο δέρμα και στα μαλλιά μας. Ποια όμως είναι τα ω-3 λιπαρά οξέα;

Τα ω-3 λιπαρά οξέα ανήκουν στην κατηγορία των απαραίτητων λιπαρών οξέων για τον οργανισμό. Αυτό σημαίνει ότι δε συντίθενται από τον ίδιο τον ανθρώπινο οργανισμό και επομένως πρέπει να προσληφθούν μέσω της διατροφής. Τα κυριότερα ω-3 λιπαρά οξέα είναι το α-λινολενικό οξύ, το εικοσαπενταενοϊκό οξύ (EPA) και το εικοσιδυαεξαενοϊκό οξύ (DHA). Τα τελευταία χρόνια έχει αποδειχθεί πέρα πάσης αμφιβολίας ότι η πρόσληψη των ω-3 λιπαρών οξέων, συμβάλει στη βελτίωση μεγάλου αριθμού φλεγμονωδών διεργασιών, όπως είναι η αθηροσκλήρωση κλπ, αλλά συμβάλουν επίσης σημαντικά στη δομή των κυττάρων του εγκεφάλου μας. 

Παρά το γεγονός ότι υπάρχει σφοδρή αντιπαράθεση μεταξύ της επιστημονικής κοινότητας, σχετικά με το αν τα ω-3 λιπαρά έχουν θετική επίδραση στο δέρμα και στα μαλλιά μας, παρατηρούμε σήμερα ότι βελτίωσε την εικόνα σε άτομα που τα έπαιρναν γιατί έπασχαν από φλεγμονώδεις νόσους, όπως είναι η αθηροσκλήρωση, η κοιλιοκάκη, η νόσος του Crohn, η ελκώδης κολίτιδα, το βρογχικό άσθμα, η χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια, η παχυσαρκία, η ατοπική δερματίτιδα, η ψωρίαση κλπ 


Παρά το γεγονός ότι ο πάσχον ιστός που παρουσίαζε τη φλεγμονή ήταν κατά περίπτωση τα αγγεία, οι πνεύμονες, το έντερο, οι αρθρώσεις, ο λιπώδης ιστός κλπ, παρατηρήθηκε ότι εκτός από τη βελτίωση της κυρίας νόσου, υπήρχε βελτίωση επίσης των χαρακτηριστικών του δέρματος και των μαλλιών, μέσα από πολύπλοκες βιοχημικές και κυτταρικές διεργασίες. Επίσης το όφελος από την πρόσληψη των ω-3 λιπαρών οξέων και η αντιφλεγμονώδης δράση που παρέχουν έχει διαπιστωθεί και σε περιπτώσεις ερυθήματος και ηλιακών εγκαυμάτων, δρώντας προληπτικά αλλά περιορισμένα ως ένα βαθμό στην ακτινική ελάστωση και τη φωτογήρανση. Μελέτες έδειξαν ότι επιπρόσθετη χορήγηση 10 γραμμαρίων ιχθυελαίων τα οποία περιείχαν τα EPA και DHA, για 3 μήνες τουλάχιστον μείωσε αισθητά την ευαισθησία του δέρματος για δημιουργία ερυθήματος.


Κλινικές μελέτες in vitro έχουν αποδείξει ότι τα EPA εμποδίζουν την προκαλούμενη από την υπεριώδη ακτινοβολία έκφραση MMΡ-1, μειώνοντας τη διαδερμική απώλεια ύδατος, περιορίζοντας την τραχύτητα της επιδερμίδας και διαδραματίζοντας έτσι ένα σπουδαίο ρόλο στην πρόληψη της πρόωρης γήρανσης του δέρματος μας. Τα ω-3 λιπαρά οξέα έχουν επίσης την ικανότητα να συμβάλουν στην ενυδάτωση του δέρματος μας στην περιοχή του τριχωτού της κεφαλής μας. Αντίθετα η περιορισμένη πρόσληψη ω-3 λιπαρών οξέων μπορεί να προκαλέσει ξηροδερμία, πιτυρίδα, ξηρά μαλλιά και τριχόπτωση. Περαιτέρω η χορήγηση ω-3 λιπαρών οξέων βοηθούν τα νύχια μας να είναι γερά και επομένως λιγότερο επιρρεπή σε σπασίματα ή ξεφλουδίσματα και γενικά σε άρρωστα νύχια.

Ας δούμε όμως τις καλύτερες πηγές πρόσληψης ω-3 λιπαρών οξέων:

Τα ω-3 λιπαρά οξέα περιέχονται σε υψηλά ποσοστά στα λιπαρά ψάρια, όπως ο σολομός, το σκουμπρί, οι σαρδέλες, η ρέγκα, ο τόνος, η πέστροφα, ο κολιός, ο γαύρος, οι σαρδέλες, ο μπακαλιάρος και φυσικά στα έτοιμα σκευάσματα που περιέχουν ιχθυέλαια. Με την συχνή κατανάλωση του ψαριού προσφέρουμε στον οργανισμό μας το όφελος, όχι μόνο των ω-3 λιπαρών οξέων, αλλά και τον περιορισμό του επιβλαβούς για την υγεία μας κορεσμένου λίπους που έχει το κρέας. Ακόμη τα ψάρια σαν τροφή είναι πιο εύκολη στην παρασκευή της και είναι επίσης πιο εύπεπτα από το κρέας, επειδή περιέχουν μικρές ποσότητες συνδετικού ιστού. 

Τα θαλασσινά επίσης είναι πολύ καλή πηγή ω-3 λιπαρών οξέων. Από τα προϊόντα φυτικής προέλευσης πολύ καλή πηγή ω-3 λιπαρών οξέων είναι το σογιέλαιο, ο λιναρόσπορος και το έλαιο λιναρόσπορου, το σουσάμι, το κραμβέλαιο και οι μη επεξεργασμένοι ξηροί καρποί όπως τα καρύδια, τα αμύγδαλα, τα φιστίκια.


Πηγή: iator.gr