Οσοι σκέφτονται να κάνουν το αντιγριπικό εμβόλιο καλό είναι να ξέρουν ότι η γυμναστική μπορεί να αυξήσει την αποτελεσματικότητά του – και για μέγιστο όφελος, πρέπει να γυμναστούν την κατάλληλη στιγμή και με την κατάλληλη ένταση, σύμφωνα με νέες μελέτες.

Το αντιγριπικό εμβόλιο είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους για να μειώσει κάποιος τις πιθανότητες να κολλήσει γρίπη, αλλά και να αρρωστήσει βαριά εξαιτίας της. Η αποτελεσματικότητά του όμως δεν είναι πλήρης: σύμφωνα με τις περισσότερες εκτιμήσεις, φτάνει το 70%, γεγονός που σημαίνει ότι αρκετοί απ’ όσους εμβολιάζονται δεν αποκομίζουν μεγάλη προστασία.

Πολλές είναι οι μελέτες που υποδηλώνουν ότι η καλή φυσική κατάσταση μπορεί να βελτιώσει την ανοσία γενικώς και την αποτελεσματικότητα των εμβολίων ειδικώς.

Σε μία από τις πιο γνωστές, που διεξήχθη το 2009, ομάδα ηλικιωμένων οι οποίοι ουδέποτε είχαν γυμναστεί, άρχισαν ένα πρόγραμμα συστηματικής βάδισης με γρήγορο βήμα ή ασκήσεων ισορροπίας και στρέτσινγκ. Επειτα από 10 μήνες, όσοι περπατούσαν συστηματικά είχαν βελτιώσει την αεροβική κατάστασή τους, ενώ όταν έκαναν αντιγριπικό εμβόλιο παρουσίασαν υψηλότερη παραγωγή αντισωμάτων έναντι όσων έκαναν ασκήσεις ισορροπίας και στρέτσινγκ.

Χρειάστηκε όμως σχεδόν ένας χρόνος για να ωφεληθούν – και με την εποχή της γρίπης να είναι παρούσα, τόσος χρόνος δεν υπάρχει για όποιον θέλει να εμβολιαστεί φέτος.

Αυτό σκέφτηκαν επιστήμονες από το Πολιτειακό Πανεπιστήμιο της Αϊοβα, οι οποίοι αναρωτήθηκαν εάν μπορεί μόνον μία και καλά οργανωμένη προπόνηση να ενισχύσει εξίσου την αποτελεσματικότητα του εμβολίου.

Για να το ανακαλύψουν, επιστράτευσαν νέους, υγιείς εθελοντές και εθελόντριες, που κλήθηκαν να κάνουν επί 90 λεπτά τζόγκινγκ ή ποδήλατο, 15 λεπτά έπειτα από τον εμβολιασμό τους εναντίον της γρίπης. Από μία άλλη ομάδα συνομηλίκων τους ζητήθηκε να καθήσουν σε έναν καναπέ επί 90 λεπτά. Εναν μήνα αργότερα, μέτρησαν σε όλους τα επίπεδα των αντισωμάτων κατά των ιών της γρίπης.

Οσοι είχαν γυμναστεί είχαν διπλάσιο αριθμό αντισωμάτων έναντι όσων δεν είχαν, ανέφερε η δρ Μάριαν Κοχάτ, καθηγήτρια Κινησιολογίας στο πανεπιστήμιο. Είχαν επίσης υψηλότερα επίπεδα ορισμένων κυττάρων του ανοσοποιητικού, που βοηθούν τον οργανισμό να καταπολεμά τις λοιμώξεις.

Η δρ Κοχάτ και οι συνεργάτες της επαλήθευσαν ότι τα 90 λεπτά είναι ο ιδανικός χρόνος για μέγιστη ανοσοποιητική αντίδραση, επαναλαμβάνοντας το πείραμά τους σε ποντίκια, άλλα εκ των οποίων έτρεχαν σε κυλιόμενο τροχό επί 45 λεπτά και άλλα επί 90 ή επί 270 λεπτά. «Ο χρόνος των 90 λεπτών απεδείχθη ότι είναι ο ιδεώδης, καθώς τόσο τα 45 λεπτά όσο και τα 270 λεπτά οδήγησαν σε μειωμένη ανοσοποιητική αντίδραση, είτε επειδή ήταν πολύ λίγα είτε επειδή ήταν πάρα πολλά», δήλωσε η δρ Κοχάτ.

Αυξημένη ανοσοποιητική αντίδραση είχαν και υγιείς εθελοντές από την Αγγλία, οι οποίοι συμμετείχαν σε ανάλογη μελέτη του Πανεπιστημίου του Μπέρμιγχαμ, κάνοντας ασκήσεις με βάρη επί 20 λεπτά, αρκετές ώρες πριν εμβολιαστούν.

Τα βάρη που σήκωναν αντιστοιχούσαν στο 85% του μέγιστου βάρους που μπορούσαν να σηκώσουν, ενώ με αυτά έκαναν κάμψεις δικεφάλου και ανυψώσεις χεριών προς τα πλάγια. Τέσσερις εβδομάδες αργότερα, οι εθελοντές είχαν περισσότερα αντισώματα απ’ όσα αντίστοιχη ομάδα εθελοντών που δεν γυμνάστηκαν – με τη μεγαλύτερη βελτίωση της ανοσοποιητικής λειτουργίας να παρατηρείται στις γυναίκες.

Οι ερευνητές εκτιμούν ότι οι ασκήσεις με τόσο μεγάλα βάρη προκάλεσαν κάποια φλεγμονώδη αντίδραση στους μυς των βραχιόνων, με αποτέλεσμα να ενεργοποιηθεί το ανοσοποιητικό σύστημα.

Οσον αφορά τα 90 λεπτά τζόγκινγκ ή ποδηλασίας, η δρ Κοχάτ εκτιμά ότι επιτάχυναν την κυκλοφορία του αίματος, ωθώντας γρήγορα το εμβόλιο από το σημείο της έγχυσής του στο σώμα σε άλλα όργανα, με αποτέλεσμα γενικευμένη αντίδραση του ανοσοποιητικού, που παρήγαγε περισσότερα αντισώματα σε αυτό.

Πάντως οι ερευνητές λένε πως τα στοιχεία για τη σχέση άσκησης - αντιγριπικού εμβολίου είναι ακόμα ατελή. Δεν ξέρουν ακόμη λ.χ. εάν είναι προτιμότερο να συνδυάσει κάποιος βαράκια, πριν από τον εμβολιασμό, με τζόγκινγκ έπειτα από αυτόν ή αν κάτι τέτοιο είναι υπερβολικό και μπορεί να έχει τα αντίθετα από τα επιθυμητά αποτελέσματα, ελαττώνοντας δραστικά την ανοσοποιητική αντίδραση.

Γι’ αυτό και η δρ Κοχάτ συνιστά να κάνει όποιος θέλει το αντιγριπικό εμβόλιο και, αν μπορεί, να προγραμματίσει μία και μόνον προπόνηση εκείνη την ημέρα, αλλά χωρίς να το παρακάνει.

Πηγή: tanea.gr