Ακόμη και όσοι καταναλώνουν κανονικές ποσότητες λαχανικών, μπορούν να κάνουν το δέρμα τους να φαίνεται νεότερο εάν συμπεριλάβουν στο διαιτολόγιό τους πολλές τομάτες και κόκκινη πάπρικα, υποδηλώνει η μελέτη που δημοσιεύεται στην γερμανική ιατρική επιθεώρηση «Der Dermatologe».    Οι ελεύθερες ρίζες είναι ιδιαίτερα δραστικά μόρια οξυγόνου, που αποτελούν την κύρια αιτία πρόωρης γήρανσης του δέρματος, ενώ έχουν σχετισθεί και με τον καρκίνο του δέρματος.   

Οι αντιοδειξωτικές ουσίες που υπάρχουν στον οργανισμό μας πιστεύεται ότι εμποδίζουν τις βλάβες που προκαλούν οι ελεύθερες ρίζες στα κύτταρα του σώματος. Ωστόσο ο οργανισμός δεν μπορεί να παράγει όλες τις αντιοξειδωτικές ουσίες, ούτε σε επαρκείς ποσότητες – γι’ αυτό πρέπει να τις προμηθεύεται από την τροφή.  

Οι ουσίες με τις ισχυρότερες αντιοξειδωτικές ιδιότητες είναι οι βιταμίνες Α, C, D, Ε και βήτα-καροτίνη, αλλά και τα φλαβονοειδή. Λαχανικά όπως τα καρότα, οι τομάτες, η πάπρικα και το λάχανο περιέχουν πολλές αντιοξειδωτικές ουσίες – το ίδιο και το πράσινο τσάι.   

Στη νέα μελέτη, που διεξήχθη στο Νοσοκομείο Charite του Βερολίνου, διαπιστώθηκε ότι οι άνθρωποι με υψηλή συγκέντρωση αντιοξειδωτικών ουσιών στην επιδερμίδα έδειχναν νεότεροι γιατί είχαν λιγότερες ρυτίδες.   

Η μελέτη έδειξε ακόμη ότι οι λάτρεις της χορτοφαγίας είχαν περισσότερες αντιοξειδωτικές ουσίες στον οργανισμό τους σε σχέση με αυτούς που δεν είχαν τα λαχανικά βάση της διατροφής τους.   

Οι συντάκτες της μελέτης, ωστόσο, προειδοποιούν ότι η υπερβολική λήψη αντιοξειδωτικών ουσιών με τη μορφή διατροφικών συμπληρωμάτων μπορεί να μην έχει ανάλογα αποτελέσματα, ενώ στην χειρότερη περίπτωση ενδέχεται να έχει ακριβώς τα αντίθετα.  

Όπως εξηγούν οι επιστήμονες, μέχρι την ηλικία των 25 ετών το δέρμα είναι απαλό και σφριγηλό, καθώς το κολλαγόνο τού χαρίζει αντοχή και η ουσία ελαστίνη ελαστικότητα.   

Οι ρυτίδες και η χαλάρωση του δέρματος πρωτοεμφανίζονται από την ηλικία των 30 ετών, όταν η παραγωγή κολλαγόνου και ελαστίνης μειώνεται σταδιακά – γεγονός φυσιολογικό με το πέρασμα του χρόνου. Την όλη κατάσταση επιβαρύνει περαιτέρω η αλόγιστη έκθεση στον ήλιο, η οποία είναι γνωστό ότι προκαλεί πρόωρη γήρανση (η διεργασία αυτή λέγεται φωτογήρανση).   
Τα αντιοξειδωτικά στοιχεία καθυστερούν το ρυθμό της φυσιολογικής γήρανσης, ενώ παράλληλα εξουδετερώνουν έως ενός βαθμού την αρνητική επίδραση της ηλιακής ακτινοβολίας και των άλλων στοιχείων που περιέχουν ελεύθερες ρίζες , όπως η ατμοσφαιρική ρύπανση και ο καπνός.   

Για να προσλαμβάνει κανείς επαρκείς ποσότητες από τις παραπάνω βιταμίνες πρέπει να τρώει τα τρόφιμα που τις περιέχουν. Καλές πηγές τους είναι, μεταξύ άλλων, οι εξής:  

Βιταμίνη Α: ζωικές τροφές (λ.χ. κρόκος αυγού), γαλακτοκομικά προϊόντα, συκώτι, «παχιά» ψάρια (λ.χ. σκουμπρί, σαρδέλα, σολομός).   

Βιταμίνη C: όλα τα εσπεριδοειδή (πορτοκάλια, γκρέιπ φρουτ, λεμόνια), ντομάτες, μπρόκολο, σπανάκι, πιπεριές.   
Βιταμίνη D : μουρουνέλαιο, ψάρια, εμπλουτισμένα δημητριακά.   

Βιταμίνη Ε: φυτικά έλαια (κυρίως ελαιόλαδο), σπόροι σιταριού, ξηροί καρποί, δημητριακά, πράσινα λαχανικά.   
Βήτα-καροτίνη: σκουροπράσινα φυλλώδη λαχανικά, γλυκοπατάτες, καρότα.   

Φλαβονοειδή: τσάι, φράουλες, κρεμμύδια, μήλα, σταφύλια, μπρόκολο, σπανάκι, μπανάνες, πατάτες, κόκκινο κρασί.  


Πηγή: ygeiaonline.gr