Η όραση και η μάθηση είναι δύο λειτουργίες άμεσα συνδεδεμένες. Το 80% των γνώσεων που αποκτά το παιδί προέρχεται από οπτικές πληροφορίες. Για το λόγο αυτό η καλή όραση είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να υπάρχει καλή απόδοση στο σχολείο. Ισχύει όμως και το αντίστροφο: όταν η απόδοση ενός παιδιού δεν είναι η αναμενόμενη, τότε ένα από τα πρώτα πράγματα που θα πρέπει να απασχολήσουν το γονιό είναι ο έλεγχος της όρασης.

Οι διαθλαστικές ανωμαλίες αποτελούν τα συχνότερα οφθαλμολογικά προβλήματα των μαθητών του δημοτικού. Η υπερμετρωπία υπάρχει συχνά από τη γέννηση του παιδιού. Στις περισσότερες περιπτώσεις αυξάνεται μέχρι τον 7ο – 8ο χρόνο και στη συνέχεια υποχωρεί μέχρι την εφηβεία. 

 

Το μεγάλο εύρος προσαρμογής του παιδικού φακού βοηθά τις περισσότερες φορές στην αντιστάθμιση του προβλήματος και τέλεια όραση. Στα μέσα περίπου του δημοτικού κάνει συνήθως την εμφάνισή της η μυωπία – της οποίας η συχνότητα φαίνεται ότι αυξάνεται τα τελευταία χρόνια – προκαλώντας δυσχέρεια στη μακρινή όραση. Ο αστιγματισμός συνήθως υπάρχει από τη γέννηση και συχνά συνυπάρχει με υπερμετρωπία ή μυωπία…