Μόνο ένας στους επτά μαθητές της Ε΄ τάξης δημοτικού, σε σχολεία της Δυτικής Θεσσαλίας, ακολουθούν το μεσογειακό τρόπο διατροφής και, μάλιστα, τα παιδιά δεν τρώνε ό,τι δεν αρέσει στους γονείς!

Πρόσφατη έρευνα του Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Πανεπιστήμιου Θεσσαλίας αξιολόγησε τις διατροφικές συνήθειες 400 μαθητών Ε' δημοτικού και εξέτασε, εάν οι συνήθειες αυτές συμφωνούν με το μεσογειακό πρότυπο διατροφής. Τα αποτελέσματα της έρευνας έρχονται να επιβεβαιώσουν την αύξηση των ποσοστών της παιδικής παχυσαρκίας (τα αποτελέσματα των διατροφικών συνηθειών των παιδιών που συμμετείχαν στην έρευνα ήταν ότι απ' αυτά το 31% ήταν υπέρβαρα και το 13% παχύσαρκα), και να ενισχύσουν τη θέση των επιστημόνων ότι πρέπει να γίνει, άμεσα, κάτι αποτελεσματικό ώστε να αντιστραφεί αυτή η κατάσταση.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, μόνο το 15,3% των παιδιών διατρέφονται σύμφωνα με το πρότυπο της μεσογειακής διατροφής, η οποία θεωρείται εξαιρετικά σημαντική για την υγεία μας. Επίσης, είναι σημαντικό να τονιστεί ότι το 12,5% των μαθητών που αξιολογήθηκαν δεν καταναλώνουν ποτέ ψάρια και όσπρια και το 27,3% λαδερά φαγητά.

Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας, ο Βασίλης Γεροδήμος, επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και υπεύθυνος για την έρευνα δηλώνει ότι σ' αυτές τις ηλικίες η διατροφή των παιδιών εξαρτάται και καθοδηγείται κυρίως από το σπίτι και τους γονείς.

Πολλά από τα παιδιά της έρευνας δήλωσαν ότι δεν τρώνε κάποιες τροφές (π.χ. ψάρι), διότι τις απεχθάνονται οι γονείς τους και έτσι δεν υπάρχουν στο σπίτι.

Όπως εξηγεί η διατροφολόγος-διαιτολόγος, Αναστασία Μελισσοπούλου, η οποία συμμετέχει στην ερευνητική ομάδα, για να διατρέφονται μεσογειακά και άρα υγιεινά τα παιδιά θα πρέπει να καταναλώνουν καθημερινά φρούτα, λαχανικά και δημητριακά ολικής αλέσεως και τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα ψάρια, όσπρια και λαδερά. Επίσης, θα πρέπει να γίνεται έλεγχος των τροφών που προσλαμβάνονται από τα παιδιά στα ενδιάμεσα γεύματα (όχι πολλά γλυκά, ανθρακούχα αναψυκτικά κ.ά.).

Εξάλλου, σύμφωνα με τον κ. Γεροδήμο, ιδιαίτερη έμφαση πρέπει να δοθεί στην εκπαίδευση (προγράμματα αγωγής υγείας), διότι η παιδική ηλικία αποτελεί μια σημαντική περίοδο της ζωής, που σχετίζεται άμεσα με τη διαμόρφωση και εδραίωση υγιεινών συμπεριφορών, που ακολουθούν το άτομο και στη μετέπειτα ζωή του. Τόσο η διατροφή όσο και η άσκηση πρέπει να αποτελούν πρώτες προτεραιότητες για την προστασία και την προαγωγή της υγείας των παιδιών.

Το Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, όπως σημειώνει ο κ. Γεροδήμος, έχει θέσει ως έναν από τους στόχους του να συμβάλει στη συνειδητοποίηση από το λαό της σημασίας της άσκησης ως βασικού παράγοντα για τη βελτίωση της υγείας και της ποιότητας ζωής. Στο πλαίσιο αυτό, έχει οργανώσει πολλές σχετικές δράσεις, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά το παιδί, καθώς η παιδική ηλικία αποτελεί μια από τις κρισιμότερες περιόδους της ζωής ενός ανθρώπου, αφού τότε υιοθετούνται συνήθειες, οι οποίες μπορούν να επηρεάσουν μελλοντικά, θετικά ή αρνητικά, την υγεία.

"Έτσι, δράσεις που ωθούν τα παιδιά να υιοθετήσουν την καθημερινή άσκηση και να μάθουν να διατρέφονται σωστά είναι πολύ σημαντικές και θα πρέπει να υποστηρίζονται από γονείς, εκπαιδευτικούς και από την πολιτεία", τονίζει ο κ. Γεροδήμος.