Eνδιαφέροντα στατιστικά δεδομένα για την ασφάλεια των επιβατών σε περίπτωση προβλήματος υγείας εν ώρα πτήσεις, αποκαλύπτει νέα επιστημονική μελέτη.
Κάθε χρόνο, μετακινούνται αεροπορικά, περίπου 2,75 δισ. επιβάτες και από αυτούς περίπου 44.000 θα εμφανίσουν κάποιο πρόβλημα υγείας στη διάρκεια της πτήσης.

Η πιθανότητα να χρειαστεί ένας επιβάτης αεροπλάνου επειγόντως γιατρό την ώρα της πτήσης είναι μία στις 604, ενώ η πιθανότητα -εξαιτίας του επείγοντος περιστατικού- να καταλήξει ένας ταξιδιώτης σε άλλο αεροδρόμιο από τον προορισμό του, είναι μία στις 8.500. 

Επιπλέον, η μελέτη δείχνει ότι η πιθανότητα να πεθάνει κανείς, ενώ ταξιδεύει αεροπορικά, είναι μία στις 240.000, ενώ στις μισές περιπτώσεις που χρειάζεται γιατρός την ώρα πτήσης, αυτός πράγματι υπάρχει.

Για την πραγματοποίηση της μελέτης οι ερευνητές με επικεφαλής τον Κρίστιαν Μάρτιν-Γκιλ της Ιατρικής Σχολής του πανεπιστημίου του Πίτσμπουργκ, μελέτησαν πάνω από 7 εκατ. πτήσεις επιβατικών αεροσκαφών μεταξύ των ετών 2008-2010. Στόχο είχαν να δείξουν πόσο πιθανό είναι να χρειαστεί έκτακτη ιατρική βοήθεια σε ένα αεροπλάνο, κάτι που θα βοηθήσει τόσο τις αεροπορικές εταιρίες, όσο και τους γιατρούς, ώστε να κάνουν καλύτερο προγραμματισμό.

Ενδιαφέρον έχουν ακόμη τα ιατρικά προβλήματα που έχουν την τάση να εμφανίζονται πιο συχνά κατά τη διάρκεια πτήσεων. Έτσι, το συχνότερο περιστατικό είναι η λιποθυμία (37,4%) και ακολουθούν τα αναπνευστικά προβλήματα (12,1%), η ναυτία ή εμετός (9,5%), τα καρδιολογικά προβλήματα (7,7%) και οι επιληπτικές κρίσεις (5,8%). 

Η καρδιακή ανακοπή συμβαίνει σε ποσοστό μόνο 0,3% των συνολικών συμβάντων, αλλά οδηγεί στα περισσότερα θανατηφόρα περιστατικά. Σπάνια είναι και τα προβλήματα για τις εγκύους στον αέρα. 

Στη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων επείγουσας ιατρικής ανάγκης, υπάρχει κάποιος γιατρός (48%), νοσοκόμα (20%) ή άλλος ειδικός μέσα στο αεροσκάφος, που μπορεί να παράσχει έκτακτη βοήθεια. Στις υπόλοιπες περιπτώσεις έπρεπε να επιληφθεί το προσωπικό του αεροπλάνου.

Αν κάποιος γιατρός είναι παρών, υπάρχει πιθανότητα 9% ότι το αεροπλάνο θα κληθεί να αλλάξει πορεία για να κατευθυνθεί σε κάποιο κοντινό αεροδρόμιο, προκειμένου ο ασθενής να διακομισθεί σε νοσοκομείο. Αν είναι παρούσα νοσοκόμα ή άλλος ειδικός, το ποσοστό αυτό πέφτει στο 6% και κάτω από 4% αντίστοιχα. Κατά μέσον όρο, στο 7% των εκτάκτων ιατρικών περιστατικών, ένα αεροπλάνο αλλάζει πορεία, με κυριότερη αιτία την καρδιακή ανακοπή.

Όσον αφορά στην ιατρική περίθαλψη που μπορεί να χρειαστεί στον αέρα, οι ερευνητές επισήμαναν πως υπάρχουν αρκετές διαφορές μεταξύ των αεροπορικών εταιριών, όσον αφορά τον εξοπλισμό και τα φάρμακα πρώτης ανάγκης που διαθέτουν στα αεροσκάφη. Επιπλέον, δεν υπάρχει επίσημη απαίτηση όλες οι εταιρίες να έχουν άμεση πρόσβαση σε κάποιον γιατρό εδάφους για συμβουλές σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

Ο Μάρτιν-Γκιλ τόνισε πως το καλύτερο που έχουν να κάνουν οι επιβάτες, είναι να έχουν φροντίσει πριν την πτήση να πιουν αρκετά υγρά, καθώς η αφυδάτωση οδηγεί συχνά σε λιποθυμικά επεισόδια.