Η μεσογειακή διατροφή, που θεωρείται διεθνώς η κατ' εξοχήν επωφελής για την υγεία, κυρίως της καρδιάς, φαίνεται πως αποκτά «ανταγωνιστές». 
Μια νέα φινλανδική επιστημονική έρευνα προβάλλει την υγιεινή διάσταση της σκανδιναβικής διατροφής, της λεγόμενης «Δίαιτας Νόμα», η οποία επίσης έχει να εμφανίσει «διαπιστευτήρια» όσον αφορά τη μείωση της χοληστερόλης, αν και σε μικρότερο βαθμό από τη μεσογειακή δίαιτα.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή Μάτι Ουουσιτούπα του Ινστιτούτου Δημόσιας Υγείας και Κλινικής Διαιτολογίας του πανεπιστημίου της Ανατολικής Φινλανδίας, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο ιατρικό περιοδικό «Journal of Internal Medicine», σύμφωνα με τη βρετανική Telegraph, αναφέρουν ότι η σκανδιναβική διατροφή, που είναι πλούσια σε κυνήγι, ψάρια και καρπούς, μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο για την καρδιά. Υποστηρίζουν, έτσι, ότι μπορεί να αποτελέσει μια εναλλακτική λύση έναντι της μεσογειακής διατροφής, ιδίως για τους βορειοευρωπαίους που δεν είναι πάντα εύκολο να προσαρμοστούν στις διατροφικές συνήθειες των νοτιοευρωπαίων.

Η μεσογειακή διατροφή, που βασίζεται στο ελαιόλαδο, τα φρούτα, τα λαχανικά και τα ψάρια, εδώ και χρόνια έχει κατ' επανάληψη χαρακτηριστεί από αλλεπάλληλες επιστημονικές έρευνες ως η ιδανική για την προστασία της καρδιάς και γενικότερα των αγγείων, προστατεύοντας από την αθηροσκλήρωση. Παράλληλα, η μεσογειακή διατροφή θεωρείται ότι μειώνει τον κίνδυνο άλλων χρόνιων παθήσεων (καρκίνου, διαβήτη κ.α.).

Σύμφωνα όμως με τη νέα μελέτη, «η αποδοχή της μεσογειακής διατροφής δεν είναι εύκολη σε άλλα μέρη του Δυτικού κόσμου, πιθανώς λόγω δυσκολίας να αλλάξουν οι διατροφικές συνήθειες, λόγω πολιτισμικών διαφορών στη γεύση, αλλά και εξαιτίας της περιορισμένης διαθεσιμότητας ορισμένων μεσογειακών τροφίμων».

Η νέα έρευνα βασίστηκε σε ένα μικρό δείγμα 166 παχύσαρκων ατόμων από διάφορες σκανδιναβικές χώρες, που έτρωγαν είτε ελεύθερα, είτε με βάση τη «δίαιτα Νόμα». Και οι δύο ομάδες εθελοντών κατανάλωναν ίδιο αριθμό θερμίδων καθημερινά, αλλά η δεύτερη ομάδα της «Νόμα» έτρωγε περισσότερους καρπούς (όπως φραγκοστάφυλα ή μύρτιλλα), περισσότερα ψάρια (τρεις φορές την εβδομάδα), περισσότερα τοπικά λαχανικά, μόνο δημητριακά ολικής άλεσης και λίγα λιπαρά (βούτυρα κ.α.).

Μετά από έξι μήνες, η ομάδα που ακολουθούσε τη «δίαιτα Νόμα» εμφάνισε κατά μέσο όρο πτώση 4% στο επίπεδο της «κακής» χοληστερόλης (LDL), καθώς και αύξηση στην «καλή» χοληστερόλη (HDL). Συγκριτικά όμως, η μεσογειακή δίαιτα έχει αποδειχτεί ότι μπορεί να ρίξει την χοληστερόλη περισσότερο, κατά 6% έως 9%.

Η σκανδιναβική δίαιτα εμφανίστηκε να ρίχνει και το επίπεδο των χημικών ουσιών στον οργανισμό, που προκαλούν χρόνια φλεγμονή. Ο υπεύθυνος της έρευνας χαρακτήρισε τα ευρήματα «ενθαρρυντικά από την άποψη της δγμόσιας υγείας, καθώς ακόμα και μικρές μειώσεις στην "κακή" χοληστερόλη μπορούν να έχουν σημαντική επίπτωση στην καρδιαγγειαξκή θνησιμότητα».

Όπως εκτίμησε ο Ουουσιτούπα, αν κανείς ακολουθήσει τη «δίαιτα Νόμα» για πέντε έως δέκα χρόνια, μπορεί να μειώσει την πιθανότητα πρόωρου καρδιαγγειακού θανάτου κατά 10% έως 15% και τον κίνδυνο για διαβήτη τύπου 2 κατά 20% έως 40%. Οι ισχυρισμοί αυτοί θα πρέπει όμως να επιβεβαιωθούν και από άλλες έρευνες στο μέλλον.