Τι χρώμα είναι η δίαιτά σας; Μια νέα δίαιτα για την υγεία, ιδίως για την πρόληψη του καρκίνου, δίνει έμφαση στο χρώμα των τροφίμων.

Πρόκειται για μια δίαιτα, που στηρίζεται στη μειωμένη πρόσληψη σακχάρων και λιπαρών και στην αυξημένη άσκηση και ενθαρρύνει τις λογικές μερίδες των υγιεινών τροφίμων με αποτέλεσμα τελικά την απώλεια βάρους.

Η δίαιτα είναι μία έμπνευση του David Heber, διευθυντή του Κέντρου UCLA για την ανθρώπινη διατροφή.

Τι μπορείτε να φάτε

Αν το φυσικό χρώμα ενός τροφίμου είναι έντονο, περιλαμβάνεται στο μενού. Μπορείτε να φάτε κόκκινες ντομάτες, όχι όμως και κόκκινο κρέας.

Η βασική ιδέα είναι να τρώτε πολλά και διαφορετικά λαχανικά και φρούτα - περίπου μισό κιλό την ημέρα.

Στο μενού περιλαμβάνονται:

* Σόγια
* Λευκό κρέας πουλερικών    
* Τα ασπράδια των αυγών
*Φρούτα και λαχανικά
* Ελιές και ελαιόλαδο

Στο μενού δεν περιλαμβάνονται:

* Υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά κόκκινα κρέατα
* Ολόκληρα αυγά
* Βούτυρο και μαργαρίνη

Πώς λειτουργεί η δίαιτα

Η ιδέα είναι ότι τα χρώματα δεν κάνουν μόνο τα τρόφιμα πιο ελκυστικά. Υπάρχουν επειδή συγκεκριμένα θρεπτικά συστατικά έχουν συγκεκριμένα χρώματα. Όσο βαθύτερο το χρώμα ενός τροφίμου, τόσο περισσότερα θρεπτικά συστατικά περιέχει.

Ας δούμε πώς λειτουργεί  η χρωματική παλέτα:

Κόκκινο: Τα τρόφιμα αυτά είναι πλούσια σε λυκοπένιο, το οποίο μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου.

Παραδείγματα: ντομάτες, καρπούζια, και ροζ γκρέιπφρουτ.

Κόκκινο / Μωβ: Σταφύλια, κόκκινο κρασί, βατόμουρα, φράουλες και κόκκινα μήλα. Αυτά τα τρόφιμα περιέχουν α-και β-καροτένιο, που θεωρείται ότι έχει αντικαρκινική δράση.

Παραδείγματα: καρότα, μάνγκο και γλυκοπατάτες.

Πορτοκαλί / Κίτρινο: Αυτά τα τρόφιμα περιέχουν βιταμίνη C, η οποία προστατεύει τα κύτταρα και βήτα κρυπτοξανθίνη, μία  από τις πολλές καροτινοειδείς ενώσεις που κάνουν καλό στην υγεία.

Παραδείγματα: πορτοκάλια, μανταρίνια, παπάγια και  νεκταρίνια.

Κίτρινο / Πράσινο: Αυτές οι τροφές είναι πλούσιες πηγές  λουτεΐνης, καροτενοειδών και ζεαξανθίνης, οι οποίες συμβάλλουν στην υγεία των ματιών.

Παραδείγματα: σπανάκι, καλαμπόκι, αρακάς και αβοκάντο.

Πράσινο: Αυτά τα τρόφιμα περιέχουν σουλφοραφάνη και ισοθειοκυανικά άλατα, που προστατεύουν από τον καρκίνο.

Παραδείγματα: μπρόκολο, λαχανάκια Βρυξελλών και λάχανο.

Λευκό / Πράσινο: Αυτά τα τρόφιμα περιέχουν φλαβονοειδή, που προστατεύουν τις μεμβράνες κυττάρων.

Παραδείγματα: κρεμμύδια, σκόρδο, σέλινο,  αχλάδια και λευκά κρασιά.

Τι λένε οι ειδικοί

«Όταν μιλάμε για δίαιτα, το σύνολο είναι σημαντικότερο από το άθροισμα των μερών», επισημαίνει ο David R. Jacobs, PhD, καθηγητής επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Μινεσότα στη Μινεάπολη.

«Μπορεί να υπάρχουν θρεπτικά συστατικά στα τρόφιμα που δεν γνωρίζουμε καν και ακόμα η επίδραση του συνδυασμού διάφορων θρεπτικών συστατικών μπορεί να είναι καλύτερη από την επίδραση καθενός ξεχωριστά.»