Οι νέοι που έχουν έντονα σημάδια ακμής στο πρόσωπο, θα πρέπει να παρακολουθούνται προσεκτικά, επειδή εμφανίζουν αυξημένο κίνδυνο αυτοκτονίας, σύμφωνα με μια νέα σουηδική επιστημονική έρευνα, που επίσης εκτιμά ότι υπάρχει περίπτωση (αλλά όχι βεβαιότητα) ότι ο κίνδυνος, σε μερικές περιπτώσεις, γίνεται χειρότερος από τα φάρμακα κατά της ακμής.

Η δερματική πάθηση ταλαιπωρεί, σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό, οκτώ στους δέκα εφήβους. Οι πιο σοβαρές περιπτώσεις παραμορφώνουν το πρόσωπο και δημιουργούν πολύ έντονα αρνητικά συναισθήματα για τον εαυτό τους στους άτυχους νέους.

Οι ερευνητές του διεθνούς φήμης Ινστιτούτου Καρολίνσκα, υπό τον Άντερς Σάντστρομ, που δημοσίευσαν τη σχετική μελέτη στο βρετανικό ιατρικό περιοδικό “British Medical Journal”, σύμφωνα με το πρακτορείο Ρόιτερ και τη βρετανική «Γκάρντιαν», ανέφεραν ότι φάρμακα όπως το Roaccutane (isotretinoin) που χορηγούνται για την ακμή, μειώνουν τον κίνδυνο αυτοκτονίας σε μερικούς νέους, καθώς βελτιώνουν την εμφάνισή τους, όμως σε μερικούς ευαίσθητους νέους μπορεί να φέρνουν το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα, ενισχύοντας την αυτοκτονική συμπεριφορά.

Οι σουηδοί επιστήμονες, μελετώντας περίπου 5.800 περιστατικά, διαπίστωσαν ότι ο κίνδυνος αυτοκτονίας αυξάνεται ένα έως τρία χρόνια πριν αρχίσει η χορήγηση ενός τέτοιου φαρμάκου, πράγμα που δείχνει ότι η ίδια η ακμή αυξάνει τον κίνδυνο. Οι ενδείξεις όμως δεν είναι εξίσου ξεκάθαρες αναφορικά με τον ρόλο που παίζει ένα φάρμακο όπως η isotretinoin, καθώς ο υψηλότερος κίνδυνος καταγράφηκε περίπου έξι μήνες μετά τη διακοπή της θεραπείας με το φάρμακο.

«Μερικοί ασθενείς, πιθανώς ευαίσθητοι στο φάρμακο, που έκαναν την πρώτη τους απόπειρα αυτοκτονίας σε στενή σχέση με την θεραπεία, ίσως το έκαναν λόγω έκθεσής τους στο φάρμακο», σύμφωνα με τους ερευνητές. Πρόσθεσαν ότι, από την άλλη, μπορεί μερικοί «ασθενείς που δεν είδαν βελτίωση από την θεραπεία, να απελπίστηκαν από την προοπτική να συνεχίσουν να ζουν με μια τόσο παραμορφωτική για το πρόσωπό τους ακμή».

Όπως είπαν, αν όντως το φάρμακο το ίδιο σχετίζεται με την επιδείνωση μιας αυτοκτονικής διάθεσης, τότε νέες έρευνες στο μέλλον θα πρέπει να εντοπίσουν ποιοι νέοι είναι πιο ευαίσθητοι και ευάλωτοι σε αυτό. Όπως αναφέρουν, μπορεί να κινδυνεύουν περισσότερο όχι όσοι ήδη έκαναν μια τέτοια απόπειρα, καθώς απόπειρες αυτοκτονίας μπορεί να συμβούν αρκετό καιρό (μέχρι κι ένα χρόνο) μετά τη διακοπή της θεραπείας με το φάρμακο.

Η νέα έρευνα αναμένεται να αναζωπυρώσει τη διαμάχη κατά πόσο πράγματι τα φάρμακα κατά της ακμής, όπως το Accutane της Roche (που εμφανίστηκε το 1982 και έχει έκτοτε επικριθεί για διάφορες πιθανές παρενέργειες, κάτι που η παραγωγός ελβετική εταιρία έχει αρνηθεί), μπορούν να επιδεινώσουν τις αυτοκτονικές σκέψεις στους νέους.

Σύμφωνα με τη λέκτορα του Τμήματος Φαρμακολογίας του πανεπιστημίου του Μπαθ Σάρα Μπέιλι, η νέα σουηδική μελέτη ενισχύει μεν την άποψη ότι η ίδια η ακμή μπορεί να έχει σοβαρές ψυχολογικές επιπτώσεις σε ένα νέο, προκαλώντας ένα μικρό κίνδυνο αυτοκτονίας σε μερικές επιπτώσεις, όμως, από την άλλη, δεν επιλύει το επίμαχο ζήτημα του τυχόν αυξημένου κινδύνου από την χρήση isotretinoin, η περιέχεται πια και σε άλλα σχετικά φάρμακα που κυκλοφορούν στην αγορά από τις εταιρίες Mylan, Ranbaxy, Teva κ.α.

Μια καναδική έρευνα που δημοσιεύτηκε στο ψυχιατρικό περιοδικό “Journal of Clinical Psychiatry” το 2008, βρήκε ότι το συγκεκριμένο φάρμακο μπορεί να διπλασιάσει τον κίνδυνο κατάθλιψης. Από την άλλη, μια φετινή νορβηγική μελέτη διαπίστωσε ότι τα επίπεδα κατάθλιψης και αυτοκτονικών σκέψεων διπλασιάζονται ή και τριπλασιάζονται ούτως ή άλλως στους νέους με την πιο σοβαρή ακμή, δείχνοντας έτσι ότι το φάρμακο μάλλον δεν έχει σχέση.