Αποφασίζουμε να μακρύνουμε τα μαλλιά μας, ωστόσο μια φωνή μέσα μας μάς λέει ότι «το κόψιμο τα δυναμώνει». Δεν τρώμε ποτέ ψάρι με τυρί, γιατί είμαστε σίγουροι ότι θα μας στείλει στο νοσοκομείο, ενώ συνοδεύουμε πάντα ένα «βαρύ» γεύμα με μια χωνευτική σόδα. Οι συμβουλές της μαμάς έχουν γίνει πλέον παγιωμένες απόψεις, από τις οποίες δυσκολευόμαστε να αποδεσμευτούμε.

Τις πιστεύουμε ακράδαντα, αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητάς μας και η εγκυρότητά τους δεν έχει αμφισβητηθεί ποτέ. Κι όμως, αρκετές από τις συμβουλές που ακολουθούμε κατά γράμμα δεν έχουν απολύτως κανένα νόημα.

MΥΘΟΣ 1

Το ούζο ανακουφίζει από τον πονόδοντο

Οι γιαγιάδες μας ανακούφιζαν τον πονόδοντο κάνοντας «μπουκώματα» με ούζο ή ρακί. Πράγματι, το αλκοόλ μουδιάζει την περιοχή και έτσι απαλλασσόμαστε -έστω και προσωρινά- από τον πόνο. Το συγκεκριμένο γιατροσόφι, όμως, μάλλον αποδεικνύεται επικίνδυνο, αφού ενδεχομένως να προκληθεί από το αλκοόλ έγκαυμα στην περιοχή. Στην περίπτωση μάλιστα των παιδιών, ο κίνδυνος είναι διπλός, γιατί έρχονται σε επαφή με το αλκοόλ, που συχνά καταπίνουν, ενώ είναι πιθανό να το βρίσκουν και εύγευστο. Την επόμενη φορά, λοιπόν, που θα πονέσει το δόντι μας, ας αρκεστούμε στην αναλγητική δράση ενός παυσίπονου και ας κλείσουμε ραντεβού -το συντομότερο δυνατό- με τον οδοντίατρο.

Όχι άλλο γάλα!

Τα άσπρα στίγματα στα νύχια σημαίνουν έλλειψη ασβεστίου; Έφτασε η στιγμή να μάθουμε ότι μάλλον πρόκειται για διακαιολογία που χρησιμοποιούσαν οι γονείς μας για να μας πείσουν να πιούμε το γάλα μας. Η αλήθεια είναι ότι τα άσπρα σημάδια πιθανόν να προκλήθηκαν από κάποιο χτύπημα ή από την κακή τοπική κυκλοφορία του αίματος. Παρουσιάζονται, επίσης, σε όσους συνηθίζουν να τρώνε τις παρανυχίδες των νυχιών τους.

MΥΘΟΣ 2

Το κούρεμα δυναμώνει τα μαλλιά

Η Natalie Portman ξύρισε το κεφάλι της για τις ανάγκες του ρόλου της στην ταινία «V for Vendetta», ενώ η Demi Moore και η Sinéad O’Connor είχαν ήδη λανσάρει το ίδιο στυλ κάποια χρόνια πριν. Εμείς δεν έχουμε λόγο να το κάνουμε -εκτός και αν στοχεύουμε σε μια ανάλογη καριέρα-, αφού η συμβουλή της μητέρας μας να κόβουμε τα μαλλιά κοντά για να δυναμώσουν δεν έχει αντίκρισμα. Το κόψιμο των μαλλιών δεν έχει καμία απολύτως επίδραση -ούτε θετική ούτε αρνητική- στο θύλακα της τρίχας. Αρκετοί πιστεύουν ότι όσο πιο συχνά κόβουμε τα μαλλιά μας ή ξυρίζουμε τα πόδια μας, τόσο πιο δυνατές -και άγριες- «βγαίνουν» στη συνέχεια οι τρίχες. Η πραγματικότητα, όμως, δεν είναι ακριβώς έτσι. Η τρίχα -τόσο στο σώμα όσο και στα μαλλιά- πράγματι εμφανίζεται πιο μαύρη και άγρια μετά το κόψιμο ή το ξύρισμα, αλλά αυτό συμβαίνει μόνο στην αρχή, επειδή δεν έχει προλάβει να δεχτεί την επίδραση του ήλιου και του αέρα.

Πεσμένη πίεση

Η πορτοκαλάδα ανεβάζει την πίεση; Όσοι έχουμε δώσει αίμα ξέρουμε ότι αμέσως μετά μας συμβουλεύουν να πιούμε μια πορτοκαλάδα. Ο λόγος όμως, δεν είναι ότι έτσι αυξάνεται η πίεση, όπως συνήθως πιστεύουμε. Στην πραγματικότητα, πίνουμε χυμό πορτοκαλιού για να αντικαταστήσουμε τον όγκο του αίματος που χάσαμε αιφνιδίως. Μάλιστα, το πορτοκάλι περιέχει κάλιο, έναν ηλεκτρολύτη που προκαλεί διαστολή των αγγείων, συμβάλλοντας στη μείωση της αρτηριακής πίεσης. Άρα, η πορτοκαλάδα, αντίθετα με όσα πιστεύουμε, δεν θα μας αυξήσει την πίεση, αλλά είναι πιθανό ακόμα και να τη μειώσει.

MΥΘΟΣ 3

Ο συνδυασμός ψαριού και τυριού προκαλεί αλλεργία

Αν είμαστε αλλεργικοί στο ψάρι, θα εμφανίσουμε συμπτώματα είτε το φάμε με τυρί είτε χωρίς. Η αλλεργία, δηλαδή, δεν σχετίζεται με συνδυασμούς τροφών. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν αντιδράσεις που μιμούνται την αλλεργία και εμφανίζονται σε όσους έχουν αλλεργική προδιάθεση, οι οποίες προκαλούνται από συνδυασμό ουσιών που περιέχουν ορισμένα τρόφιμα. Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν τα κίτρινα τυριά και ορισμένα ψάρια, όπως ο τόνος και η πέστροφα. Η αντίδραση αυτή, η οποία ονομάζεται ψευδοαλλεργική, εξαρτάται από την ποσότητα της τροφής που θα καταναλώσουμε.

MΥΘΟΣ 4

Η βιταμίνη C προφυλάσσει από το κρυολόγημα

Οι πορτοκαλάδες που πίνουμε για να τονώσουμε το ανοσοποιητικό μας δεν αποτελούν ασπίδα προστασίας εναντίον του κοινού κρυολογήματος. Τουλάχιστον αυτό δείχνουν τα επιστημονικά στοιχεία που έχουμε μέχρι σήμερα στα χέρια μας. Αρκετοί ερευνητές έχουν ασχοληθεί με το συγκεκριμένο ζήτημα και κανείς δεν έχει καταφέρει να αποδείξει πλήρως ότι η βιταμίνη C θωρακίζει το ανοσοποιητικό. Μάλιστα, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη ερευνητών του Εθνικού Πανεπιστημίου της Αυστραλίας και του Πανεπιστημίου του Ελσίνκι, η οποία επανεξέτασε 30 παλαιότερες έρευνες, στις οποίες έλαβαν μέρος 11.350 άνθρωποι, η λήψη βιταμίνης C δεν προστατεύει από το κρυολόγημα στην πλειονότητα των ανθρώπων. Εξαίρεση αποτελούν όσοι εκτίθενται σε χαμηλές θερμοκρασίες ή έχουν εξαιρετικά έντονη σωματική δραστηριότητα (π.χ. οι αθλητές), οι οποίοι θα μπορούσαν, λαμβάνοντας καθημερινά βιταμίνη C, να μειώσουν κατά 50% την πιθανότητα να προσβληθούν από κρυολόγημα.

...μεγάλος να γίνεις με άσπρα μαλλιά

Αν τραβήξω μια άσπρη τρίχα, θα βγουν περισσότερες; Είναι γεγονός ότι αν παρατηρήσουμε μια άσπρη τρίχα, σύντομα κινδυνεύουμε να δούμε πολύ περισσότερες. Αυτό όμως, δεν σχετίζεται με το τράβηγμα μιας από αυτές. Απλούστατα, η μια άσπρη τρίχα είναι προάγγελος...νέων!

MΥΘΟΣ 5

Το μούλιασμα των λαχανικών στο νεροχύτη σκοτώνει τα μικρόβια

Όσοι συνηθίζουμε να βυθίζουμε τα λαχανικά σε λεκάνη με νερό ή στο νεροχύτη και να τα αφήνουμε να μουλιάζουν, ώστε να εξουδετερώσουμε και το τελευταίο μικρόβιο, μάλλον έφτασε η στιγμή να αλλάξουμε τακτική. Με αυτή τη μέθοδο, τα υδατοδιαλυτά θρεπτικά συστατικά που έχουν πολλά λαχανικά (π.χ. το μαρούλι, το σπανάκι) χάνονται. Πέρα από αυτό, όμως, πρόκειται ουσιαστικά για ένα «μπάνιο» των μικροοργανισμών, το οποίο δεν τους επηρεάζει καθόλου. Μάλιστα, υπάρχει η πιθανότητα να μετακινηθούν τα μικρόβια και να πάνε ακόμα και σε μέρη που δεν υπήρχαν πριν. Όσο απλοϊκό κι αν φαίνεται, την καλύτερη λύση για σωστό πλύσιμο αποτελεί το τρεχούμενο, πόσιμο νερό, αφού είναι το μόνο που μπορεί να εισχωρήσει στις ρωγμές ή σχισμές, που συχνά υπάρχουν στα φυλλώδη λαχανικά, όπως π.χ. στο σπανάκι. Λοιπόν: Ανοίγουμε τη βρύση, ξεπλένουμε τα τρόφιμα με άφθονο χλιαρό νερό για μερικά λεπτά, αφήνουμε τη ροή του νερού να παρασύρει και να απομακρύνει τα μικρόβια, τρίβοντας όπου είναι απαραίτητο και με τα χέρια μας. Επαναλαμβάνουμε τη διαδικασία ακόμα και 3 φορές, όταν πρόκειται για ευαίσθητα λαχανικά (π.χ. μαρούλι). Βέβαια, το νερό δεν είναι πανάκεια, αλλά ένα καλό πλύσιμο απομακρύνει μεγάλο αριθμό ρύπων.

MΥΘΟΣ 6

Η σόδα είναι χωνευτική

Προσπαθούμε να ηρεμήσουμε το στομάχι μας μετά από ένα λουκούλλειο γεύμα πίνοντας μια σόδα. Κι όμως, πετυχαίνουμε ακριβώς το αντίθετο. Ουσιαστικά το ανθρακικό που περιέχει η σόδα μάς φουσκώνει και προκαλεί ρέψιμο, το οποίο αρχικά μας ανακουφίζει. Στην πραγματικότητα, όμως, η κατανάλωση σόδας έχει ως αποτέλεσμα την αραίωση των γαστρικών υγρών που βρίσκονται στο στομάχι, καθυστερώντας έτσι τη χώνεψη. Επιπλέον, η σόδα συμβάλλει στη δημιουργία αλκαλικού περιβάλλοντος στο στομάχι, δυσχεραίνοντας έτσι την πέψη, για την οποία απαιτείται όξινο περιβάλλον.

MΥΘΟΣ 7

Ο πόνος στο αυτί μειώνεται με ζεστό λάδι

Χλιαρό -και όχι ζεστό- λάδι θα μπορούσε να ανακουφίσει τον πόνο στο αυτί, όταν αιτία είναι το κερί που μαζεύτηκε. Το κερί μαλακώνει και ο ειδικός είναι σε θέση να το αφαιρέσει. Αν, όμως, ο πόνος οφείλεται σε οξεία ωτίτιδα (με συμπτώματα όπως η βαρηκοΐα, ο πυρετός και η φαγούρα), το λάδι ενδεχομένως να προκαλέσει ακόμα και ρήξη τυμπάνου. Αυτό συμβαίνει επειδή στο τύμπανο κυκλοφορεί ήδη -λόγω της φλεγμονής- πολύ αίμα, ενώ με την επίδραση περισσότερης ζέστης (όπως καυτό λάδι, ζεστές κομπρέσες) προκαλείται μεγαλύτερη αγγειοδιαστολή και αυξάνεται η πιθανότητα να σπάσει το τύμπανο.

Άνοιξε τα αυτιά σου

Οι μπατονέτες είναι ο καλύτερος τρόπος να καθαρίζουμε τα αυτιά μας; Λάθος. Πρέπει να αφήσουμε το κερί εκεί που βρίσκεται! Άλλωστε, χάρη στη μιρκοβιοκτόνο δράση του, προστατεύει τα αυτιά. Η επιμονή πολλών από εμάς να χρησιμοποιούμε μπατονέτες, πιέζοντας με μανία στο εσωτερικό του αυτιού, μπορεί τελικά να σπρώξει το κερί βαθύτερα στο αυτί, με αποτέλεσμα μετά να πρέπει να αφαιρεθεί από τον ωτορινολαρυγγολόγο. Για καθαρά αυτιά, λοιπόν, αρκεί ένα χαρτομάντηλο ή μια πετσέτα.

MΥΘΟΣ 8

Ο καφές με γάλα είναι ελαφρύς

Αντίθετα με όσα πιστεύουν οι περισσότεροι, το γάλα κάνει τον καφέ πιο «βαρύ». Αιτία; Ο συνδυασμός της καφεΐνης με την καζεΐνη (πρόκειται για πρωτεΐνη του γάλακτος). Η ένωσή τους δημιουργεί αδιάλυτους θρόμβους, που είναι δύσπεπτοι, δεν διασπώνται, δηλαδή, εύκολα από τα γαστρικά υγρά. Βέβαια, το πόσο βαρύς θα είναι ο καφές με το γάλα εξαρτάται από την ευαισθησία του καθενός. Άλλωστε, πολλοί είναι αυτοί που απολαμβάνουν έναν καπουτσίνο χωρίς να νιώσουν την παραμικρή ενόχληση.