Κρίση μέσης ηλικίας: Τι είναι ακριβώς και πώς να την αντιμετωπίσετε

Κρίση μέσης ηλικίας: Τι είναι ακριβώς και πώς να την αντιμετωπίσετε

Σίγουρα έχετε ακούσει την έκφραση "κρίση της μέσης ηλικίας", η οποία χρησιμοποιείται για να περιγράψει συγκεκριμένες συμπεριφορές ατόμων καθώς έχουν αφήσει πίσω τους τα νιάτα και προχωρούν προς την τρίτη ηλικία.

Είναι εκείνο το ενδιάμεσο στάδιο στη ζωή του καθενός που αν και δεν είναι νέος στην ηλικία, νιώθει ακόμα "νέος στην καρδιά και το μυαλό".

Τι είναι η "κρίση της μέσης ηλικίας"

Πολλοί ειδικοί πιστεύουν ότι η κρίση της μέσης ηλικίας εμφανίζεται τόσο στους άνδρες όσο και στις γυναίκες σε κάποια μορφή, αν και πολλοί υποστηρίζουν ότι ο όρος "κρίση" δεν είναι ακριβής. Πιστεύεται ότι μια κρίση μέσης ηλικίας είναι περισσότερο μια μεταβατική περίοδος που εμφανίζεται συνήθως γύρω από το χρονικό σημείο ενός σημαντικού γεγονότος της ζωής, το οποίο δίνει έμφαση στο πέρασμα του χρόνου, όπως, όταν και το μικρότερο παιδί φεύγει για σπουδές ή ο θάνατος ενός γονέα.

Ένας ψυχολόγος από το πανεπιστήμιο του Yale υποστηρίζει ότι η κρίση της μέσης ηλικίας είναι απλώς ακόμα ένα στάδιο της ανάπτυξης των ενηλίκων και έχει τη δική της θέση στη δομή της ζωής τους. Για παράδειγμα, τα εφηβικά σας χρόνια ορίζονται από το σχολείο και την έναρξη μιας επαγγελματικής καριέρας. Το στάδιο της "κρίσης μέσης ηλικίας" χαρακτηρίζεται από μια περίοδο επανεκτίμησης: τα παιδιά έχουν πλέον μεγαλώσει, έχετε μια ξεκάθαρη εικόνα της καριέρας σας και είστε σε καλύτερη θέση να επικεντρωθεί σε πράγματα που μπορεί να αμελήσατε/χάσατε, όταν ήσασταν νεότεροι.

Γιατί, τότε, δεν περνούν όλοι την "κρίση της μέσης ηλικίας";

Ο λόγος είναι επειδή η διαδικασία της επαναξιολόγησης μπορεί να είναι ευχάριστη για μερικούς ανθρώπους. Είναι ικανοποιημένοι με τον τρόπο που η ζωή τους έχει εξελιχθεί μέχρι στιγμής και δεν έχουν κάτι για το οποίο να λυπούνται/μετανιώνουν βαθιά. Για άλλους ανθρώπους, μπορεί να είναι πιο δύσκολο να αντιμετωπίσουν το γεγονός ότι γερνάνε, από τη στιγμή που δεν έχουν επιτύχει ό,τι θα ήθελαν στη ζωή τους. Μερικοί άνθρωποι αναπτύσσουν ένα φόβο ότι ο χρόνος, πλέον, τελειώνει και αυτό είναι που τους κάνει στη συνέχεια να επιδίδονται σε αυθόρμητες/ανεξήγητες συμπεριφορές, τις οποίες συνήθως συνδέουμε με την "κρίση της μέσης ηλικίας".

Κρίση μέσης ηλικίας και κατάθλιψη

Το μεγαλύτερο πρόβλημα εμφανίζεται επειδή η λεγόμενη "κρίση μέσης ηλικίας" μπορεί να μετατραπεί σε κατάθλιψη, η οποία μπορεί να είναι ιδιαίτερα επικίνδυνη στα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας. Μερικά από τα σημάδια έναρξης κατάθλιψης σε αυτή την περίπτωση μπορεί να περιλαμβάνουν κόπωση ή αϋπνία, αίσθημα απελπισίας, διαρκή ανησυχία και απώλεια κάθε ενδιαφέροντος για χόμπι ή δραστηριότητες που κάποτε απολάμβανε το άτομο. Είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε αυτά τα σημάδια για να αποφευχθεί η μεταστροφή της κρίσης μέσης ηλικίας σε μια πιο σοβαρή κατάσταση.

Πώς να αντιμετωπίσετε την κρίση της μέσης ηλικίας

Όταν κάποιο άτομο "πάσχει" από κρίση της μέσης ηλικίας, αυτό μπορεί να έχει πολλαπλές επιπτώσεις στην οικογένεια και τους φίλους του. Ο "πάσχων" μπορεί να προσπαθήσει να ανακουφίσει την κατάθλιψή του, κάνοντας ό,τι μπορεί για να ανακτήσει τις "χαμένες ημέρες δόξας" του, είτε κάνοντας διαρκώς παρέα με (πολύ) νεότερα άτομα, είτε αγοράζοντας ακριβά αντικείμενα που τον κάνουν να αυτοεπιβεβαιώνεται περισσότερο. Αυτό προφανώς μπορεί να οδηγήσει σε οικονομικά προβλήματα για όλη την οικογένεια και να δημιουργήσει άλλα σημαντικά εμπόδια στις προσωπικές του σχέσεις.

Δείτε μερικές συμβουλές για το πώς να αντιμετωπίσετε την κρίση μέσης ηλικίας:

-Προσπαθήστε να βρείτε έναν τρόπο για να προσδώσετε ένα νέο σκοπό και πάθος στη ζωή σας. Ξεκινήστε ένα νέο χόμπι, κάντε εθελοντισμό ή ταξίδια. Απομακρύνετε το μυαλό σας από τα όσα θα μπορούσατε να είχατε κάνει στη ζωή σας, αλλά δεν έγιναν ποτέ και επικεντρωθείτε σε καινούργια πράγματα που μπορείτε να κάνετε τώρα.

-Αναγνωρίστε με θάρρος κάθε σας επιτυχία, αντί να στέκεστε διαρκώς στα αρνητικά που αναπόφευκτα υπάρχουν στο παρελθόν όλων μας. Κάντε μια λίστα, ώστε να μπορείτε να ανατρέχετε σε αυτά όποτε αισθάνεστε ότι η κρίση της μέσης ηλικίας σας "χτυπάει την πόρτα".

-Δώστε στον εαυτό σας κάτι για να απασχοληθεί και να προσμένει. Αυτό θα βοηθήσει να καθοδηγήσει τη διαδικασία της σκέψης σας για να αναπτυχθείτε ακόμα περισσότερο ως άτομο, αντί να υποχωρείτε διαρκώς σε όσα θα μπορούσατε να είχατε κάνει όταν ήσασταν νεότεροι.

 

Πηγή: onmed.gr

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο