Ο αυτισμός είναι μια διαταραχή ανάπτυξης του νευρικού συστήματος, που χαρακτηρίζεται από μειωμένη κοινωνική αλληλεπίδραση και επικοινωνία, καθώς και από την περιορισμένη και επαναλαμβανόμενη συμπεριφορά. Όλες αυτές οι ενδείξεις ξεκινούν πριν το παιδί γίνει τριών ετών. Στατιστικά, ο αυτισμός εμφανίζεται σε περίπου 1 ή 2 ανά 1.000 άτομα. Περιλαμβάνει πολλά μέρη του εγκεφάλου, το πώς όμως συμβαίνει αυτό δεν μας είναι απόλυτα κατανοητό. Τελευταία, υπάρχει η άποψη ότι αφορά ολόκληρο το σώμα, ότι δηλ. ο εγκέφαλος επηρεάζεται από διάφορες βιοχημικές διαταραχές που λαμβάνουν χώρα στο σώμα.

Υπ’ αυτό το σκεπτικό, κάποιες αλλαγές στη δίαιτα μπορούν να επηρεάσουν τις διαδικασίες και να συμβάλουν στη βελτίωση των συμπτωμάτων. Παρακάτω θα δούμε πώς επιδρούν στον εγκέφαλο διάφορες διαδικασίες. Όταν υπάρχει υπερανάπτυξη ζυμών στο σώμα, διάφορες τοξίνες εισβάλλουν στο αίμα και από εκεί στον εγκέφαλο, προκαλώντας συμπτώματα όπως θολή σκέψη και συμπεριφορά μεθυσμένου. Ακόμη, όταν η βιοχημεία της μεθυλίωσης δεν πραγματοποιείται σωστά, οι νευροδιαβιβαστές δεν μπορούν να μεθυλιωθούν, αυξάνοντας την πιθανότητα για άγχος, κατάθλιψη και διαταραχές ύπνου. Φλεγμονή στο έντερο και τον εγκέφαλο μπορεί να προκληθεί από τοξίνες, ευαισθησία σε τροφές, βακτήρια ή ζύμες στο έντερο.

Η βελτίωση της πέψης και η μείωση της φλεγμονής είναι σημαντικά βήματα για την υγεία, στους ασθενείς με αυτισμό. Η συμπεριφορά, η γλώσσα και τα δερματικά εξανθήματα βελτιώνονται. Αφαιρέστε από τη διατροφή του αυτιστικού τις τροφές που πυροδοτούν τη φλεγμονή. Η γλουτένη, η καζεΐνη, η σόγια, το καλαμπόκι και τα αυγά θεωρούνται παράγοντες που συχνά προκαλούν φλεγμονή στο έντερο. Πιο δημοφιλείς και αποτελεσματικές είναι οι δίαιτες ελεύθερες γλουτένης ή καζεΐνης. Η δίαιτα ελεύθερη γλουτένης αποκλείει οτιδήποτε περιέχει σιτάρι, βρώμη, κριθάρι και σίκαλη. Η καζεΐνη περιέχεται στο γάλα. Επιπλέον, η ζάχαρη και τα επεξεργασμένα λίπη συμβάλλουν στη φλεγμονή, γι’ αυτό συστήνεται η αποφυγή τους.

Προσθέστε τροφές που θεραπεύουν το έντερο. Τροφές όπως το τζίντζερ και ο κουρκουμάς, μειώνουν σημαντικά την φλεγμονή. Τα ιχθυέλαια και τα καρύδια περιέχουν τα πολύτιμα ω-3 που έχουν αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες. Ακόμη, οι τροφές που έχουν υποστεί ζύμωση βοηθούν στη θεραπεία του εντέρου. Επιλέξτε τροφές που περιέχουν ωφέλιμα βακτήρια. Τροφές που έχουν υποστεί ζύμωση, όπως το γιαούρτι, το κεφίρ και το λάχανο τουρσί, μειώνουν την φλεγμονή και διαμορφώνουν ένα θεραπευτικό περιβάλλον.

Προσθέστε τροφές που αυξάνουν τα ωφέλιμα βακτήρια. Τα πρεβιοτικά είναι τροφές συχνά υψηλές σε διαλυτές ίνες, που ευνοούν την ανάπτυξη των ωφέλιμων βακτηρίων στο έντερο. Τέτοιες τροφές είναι τα σπαράγγια, οι μπανάνες, τα όσπρια, η ρίζα πικραλίδας, το σκόρδο, το μέλι, το κεφίρ/ το γιαούρτι, το κρεμμύδι, ο αρακάς και το πράσο. Το βουτυρικό οξύ είναι ένα λιπαρό οξύ μικρής αλύσου, που υπάρχει στο βούτυρο και βοηθά στη θρέψη της εσωτερικής επιφάνειας του εντέρου.

Οι ζύμες είναι παθογόνοι οργανισμοί που μπορούν να επηρεάσουν τα επίπεδα ενέργειας, την καθαρότητα της σκέψης και την εντερική λειτουργία. Υπερανάπτυξη ζυμών μπορεί να πυροδοτηθεί από τη λήψη αντιβιοτικών. Τρόφιμα που τρέφουν τις ζύμες και θα πρέπει να αποφεύγονται, είναι τα σάκχαρα, δηλ. τα γλυκά, τα μπισκότα, οι χυμοί φρούτων και τα αποξηραμένα φρούτα, τα προϊόντα ζύμωσης όπως το ψωμί, τα σταφύλια, τα δαμάσκηνα, το ωριμασμένο κρέας, τα τυριά και τα ξύδια. Τα αμυλούχα, όπως οι πατάτες, το καλαμπόκι και τα δημητριακά ελεύθερα γλουτένης μπορούν επίσης, να θρέψουν τις ζύμες. Αντίθετα, συστήνεται η κατανάλωση τροφών πλούσιων σε προβιοτικά, οι οποίες περιέχουν ωφέλιμα βακτήρια και υποστηρίζουν την διαμόρφωση ενός υγιούς περιβάλλοντος στο έντερο.

Αποφεύγετε τα πρόσθετα τροφίμων. Τα συντηρητικά, τα ενισχυτικά γεύσης και τα λοιπά χημικά πρόσθετα δε μπορεί να τα επεξεργαστεί εύκολα ο οργανισμός.

Αποφύγετε τις τοξίνες που σχηματίζονται κατά την προετοιμασία των γευμάτων. Μη χρησιμοποιείτε αλουμίνιο και πλαστικό στο μαγείρεμα. Αποφύγετε τα κονσερβοποιημένα τρόφιμα, τα τηγάνια αλουμινίου, το αλουμινόχαρτο και τη χρήση πλαστικών κατά τη θέρμανση στο φούρνο μικροκυμάτων.












Πηγή: mednutrition.gr