Τα άτομα που κοιμούνται λίγες ώρες ενδεχομένως να τρώνε περισσότερο και «καίνε» λιγότερες θερμίδες, σύμφωνα με στοιχεία που ενισχύουν τον επιστημονικό ισχυρισμό ότι υπάρχει σχέση μεταξύ στέρησης ύπνου και αύξησης του σωματικού βάρους. Σε άρθρο που δημοσιεύεται στο επιστημονικό έντυπο American Journal of Clinical Nutrition αναφέρεται ότι η Δρ Μαρι-Πιερ Στ-Ονγκ από το Κέντρο Έρευνας της Παχυσαρκίας στο Νοσοκομείο «St. Luke's-Roosevelt» της Νέας Υόρκης, επιστράτευσε 30 άνδρες και γυναίκες 30-40 ετών, όλοι φυσιολογικού σωματικού βάρους. Οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να ζήσουν και να κοιμηθούν στο κέντρο έρευνας κατά τη διάρκεια δύο διαφορετικών πενθημέρων.

Κατά τη διάρκεια της μιας περιόδου, τους επέτρεψαν να κοιμούνται εννέα ώρες κάθε βράδυ. Κατά τη διάρκεια της δεύτερης, οι συμμετέχοντες μπόρεσαν να κοιμηθούν μόλις τέσσερις ώρες. Και στις δύο περιπτώσεις ακολούθησαν αυστηρή διατροφή για τις πρώτες τέσσερις ημέρες και ήταν ελεύθεροι να φάνε ότι ήθελαν κατά την τελευταία ημέρα.

Η ερευνήτρια κατέγραψε την καταναλισκόμενη ενέργεια των συμμετεχόνων σε καθημερινή βάση και τους ρώτησε επίσης πόσο δραστήριοι αισθάνονταν. Οι εξετάσεις έδειξαν ότι ανεξαρτήτως του προγράμματος ύπνου, οι εθελοντές «έκαιγαν» παρόμοια ποσότητα θερμίδων, περίπου 2.600 την ημέρα.

Όταν όμως στερήθηκαν τον ύπνο, κατανάλωναν περίπου 300 περισσότερες θερμίδες κατά μέσο όρο την τελευταία ημέρα της μελέτης, συγκριτικά με το διάστημα που κοιμόντουσαν εννέα ώρες. Δηλαδή οι συμμετέχοντες που είχαν κοιμηθεί επαρκώς κατανάλωναν κατά μέσο όρο 2.500 θερμίδες την ημέρα, συγκριτικά με τις 2.800 όταν είχαν κοιμηθεί λίγες ώρες.

Αν αυτό είναι συχνό φαινόμενο σε επίπεδο καθημερινότητα, η στέρηση ύπνου αυξάνει το ενδεχόμενο παχυσαρκίας. Εξάλλου οι ίδιοι οι εθελοντές δήλωσαν ότι αισθάνονταν πιο νωθροί και λιγότερο ενεργητικοί μετά από μερικές ημέρες ανεπαρκούς ύπνου.

Η ερευνήτρια εξηγεί ότι υπάρχουν αρκετοί πιθανοί λόγοι που συνδέουν τον ύπνο με την διατροφή. Ένας εξ αυτών, είναι ότι ο ύπνος είναι σημαντικός για τις ορμόνες που ελέγχουν την ποσότητα της τροφής που καταναλώνει ο οργανισμός.

Ο ύπνος «φαίνεται να παίζει ρόλο στο πως το σώμα διαχειρίζεται τις ορμόνες που ελέγχουν το αίσθημα της πείνας, το πότε πεινά κάποιος και τι είδους τρόφιμα καταναλώνει». Σύμφωνα με μια άλλη εξήγηση, όταν ο οργανισμός είναι κουρασμένος, δυσκολεύεται να κάνει συνετές διατροφικές επιλογές.

Η ανεπάρκεια ύπνου πάντως έχει σχετιστεί και με άλλα προβλήματα υγείας όπως η καρδιακή νόσος και ο διαβήτης, που επίσης σχετίζονται με το σωματικό βάρος.
















Πηγή: in.gr