Ο πόνος στην περιοχή της αυχενικής μοίρας της σπονδυλικής μοίρας ονομάζεται αυχεναλγία. Δεν πρόκειται για μια συγκεκριμένη πάθηση, αλλά για ένα σύμπτωμα που μπορεί να οφείλεται σε πολλά αίτια, όπως επίσης είναι καλό να αποφεύγουμε την χρήση του αδόκιμου όρου «αυχενικό σύνδρομο». Ο πόνος στον αυχένα μπορεί πολύ συχνά να οφείλεται σε κήλη μεσοσπονδύλιου δίσκου ή σε στένωση του σπονδυλικού σωλήνα, που ουσιαστικά πρόκειται για μια είδους αρθρίτιδα. Στις περισσότερες καλοήθεις περιπτώσεις των ασθενών με αυχεναλγία ο πόνος οφείλεται σε μια καθημερινή «κακή» χρήση ή στάση του αυχένα παρά σε κάποιο υποκείμενο αίτιο, δεδομένου ότι πολλές φορές κοίλες στον αυχένα παρατηρούνται τυχαία σε εξετάσεις για άλλο λόγο και σε ασυμπτωματικούς ασθενείς.

Ένα πολύ συνηθισμένο αίτιο πόνου είναι και το ιστορικό κάκωσης του αυχένα, συνήθως σε τροχαίο με αυτοκίνητο και χρήση ζώνης (whiplash injury) όπου ο αυχένας τραυματίζεται «σαν από μαστίγιο».

Είναι σημαντικό να κατανοήσει ο ασθενής ότι πιο συχνά ο πόνος στον αυχένα οφείλεται σε μια κακή στάση που λαμβάνει κατά τη διάρκεια της ημέρας, όπως:

1) δουλεύοντας με την οθόνη του υπολογιστή σε χαμηλή θέση
2) βλέποντας τηλεόραση στο κρεβάτι
3) η χρήση του τηλεφώνου με συγκράτησή του μεταξύ ώμου και αυτιού και όχι με το χέρι
4) η χρήση βαριάς τσάντας από τον έναν ώμο
5) τα ψηλά τακούνια που αλλάζουν όλη τη δυναμική της σπονδυλικής στήλης, και 6) κυρίως η χρήση πολλών μαξιλαριών στον ύπνο.

Όλα αυτά δημιουργούν ένα είδους σπασμού των αυχενικών μυών που προκαλούν τοπικό πόνο και λόγω της πρόσφυσής τους στο πίσω μέρος της κεφαλής μπορεί να έχουν συμπτώματα ακόμη και πονοκεφάλου. Η διόρθωση όλων αυτών των αιτιών, που πολλές φορές δεν είναι εύκολα αντιληπτά, είναι η βάση της αντιμετώπισης της αυχεναλγίας.

Στις περιπτώσεις που ο πόνος στον αυχένα επιδεινώνεται σε μεγάλο βαθμό παρά τη λήψη αντιφλεγμονωδών φαρμάκων, περιορίζει σημαντικά την κίνηση, ή συνδυάζεται με νευρολογικά σημεία από τα χέρια («μουδιάσματα»), είναι σωστό να αναζητήσει κανείς συμβουλή από ορθοπαιδικό.

Οι κύριοι τρόποι αντιμετώπισης του πόνου στον αυχένα είναι:

   - η αποφυγή των κακών στάσεων εργασίας (δηλ. να βρίσκεται η οθόνη του υπολογιστή στο σωστό ύψος ώστε να μη χρειάζεται να σκύβει ο ασθενής), η σωστή στάση στον ύπνο με τη χρήση ενός και μόνο λεπτού ανατομικού μαξιλαριού, η αποφυγή χρήσης μιας βαριάς τσάντας στον έναν ώμο, κλπ.

   - η ενδυνάμωση με ισομετρικές ασκήσεις αυχενικής μοίρας των μυών της περιοχής

   - η λήψη για μια εβδομάδα αντιφλεγμονωδών και πιθανώς η χρήση ενός μαλακού κολάρου για λίγες ημέρες

   - το κολύμπι

   -  η φυσικοθεραπεία με την εφαρμογή κυρίως ήπιου μασάζ στον αυχένα

Στην περίπτωση που ο πόνος στον αυχένα παραμείνει ή επιδεινωθεί είναι σωστό η αναζήτηση συμβουλής από έναν ορθοπαιδικό.

















Πηγή: newsbomb.gr