Το τελευταίο έργο του Λούσιεν Φρόιντ, ένα πορτρέτο στο οποίο εργαζόταν μόλις δύο εβδομάδες πριν από το θάνατό του, το περασμένο καλοκαίρι σε ηλικία 88 ετών, θα δει τα φώτα της δημοσιότητας στην αναδρομική έκθεση που εγκαινιάζεται στη National Portrait Gallery του Λονδίνου σήμερα και θα διαρκέσει ως τις 27 Μαΐου.    Εκατόν τριάντα έργα, μιας περιόδου 70 χρόνων εντατικής δημιουργίας ενός παθιασμένου καλλιτέχνη, θα εκτεθούν στο Λονδίνο και θα αποτελέσουν τη "μεγαλύτερη έκθεση" που έχει γίνει ποτέ τα τελευταία δέκα χρόνια για πορτρέτα και γυμνά του Φρόιντ.   

Ο Φρόιντ αντί να χρησιμοποιεί μοντέλα επαγγελματίες, ζωγράφιζε τους "δικούς του" ανθρώπους: φίλους, άλλους καλλιτέχνες, γυναίκες, ερωμένες και παιδιά--νόμιμα και παράνομα--μπερδεύοντας την ιδιωτική με την καλλιτεχνική του ζωή.   
   
Τους ζωγράφιζε χωρίς να τους ωραιοποιεί, χωρίς να απαλείφει τα σημάδια του χρόνου και της φθοράς, με μια σπάνια σκληρότητα. Ήθελε "η έκφραση να βρίσκεται στο σώμα".   

Από την σκληρή αυτή ματιά του ζωγράφου δεν "γλύτωσε" ούτε η βασίλισσα Ελισάβετ. Το μικρό της πορτρέτο που φιλοτέχνησε ο Φρόιντ, δεν μοιάζει με τις συνήθεις κολακευτικές απεικονίσεις της.   
   
"Πιθανώς να πέρασε περισσότερο χρόνο ζωγραφίζοντας πορτρέτα από κάθε άλλο καλλιτέχνη", εξήγησε η Σάρα Χάουγκέιτ, έφορος της έκθεσης.   

Ανάμεσα στα μοντέλα του ήταν και η Σου Τίλεϊ, υπάλληλος κέντρου κοινωνικών παροχών, την οποία ζωγράφισε πολλές φορές. Ένας από τους πίνακες της πουλήθηκε το 2008 έναντι 35 εκατομμυρίων δολαρίων, ποσό ρεκόρ για έργο καλλιτέχνη εν ζωή.   

Γεννημένος το 1922 στο Βερολίνο, ο Λούσιεν Φρόιντ μετανάστευσε με την οικογένειά του στο Λονδίνο το 1932 εξαιτίας του ναζισμού. Ο παππούς του Σίγκμουντ Φρόιντ τους ακολούθησε το 1938.  

Το τελευταίο του έργο, το ξεκίνησε σχεδόν τέσσερα χρόνια πριν από το θάνατό του, αλλά δεν κατάφερε να το ολοκληρώσει αν και συνέχισε να ζωγραφίζει μέχρι που τον εγκατέλειψαν οι δυνάμεις του, δήλωσε ο βοηθός και φίλος του Ντέιβιντ Ντόσον.   
Αυτός ο ίδιος φίλος πόζαρε γυμνός για τον τελευταίο πίνακα, έχοντας κοντά του ένα σκύλο, θέμα που χρησιμοποιούσε συχνά ο Φρόιντ για να δείξει την ζωώδη πλευρά της ανθρώπινης ύπαρξης.   

"Ο Φρόιντ είναι ένας από τους μεγαλύτερους παραστατικούς ζωγράφους του δεύτερου μισού του 20ου αιώνα", τόνισε η διευθύντρια της πινακοθήκης Σάντι Νάιρν. "Την εποχή εκείνη πολλοί ζωγράφοι στράφηκαν σε άλλους δρόμους, όμως ο Φρόιντ παρέμεινε πιστός στην ιδέα του ότι ο άνθρωπος είναι το πιο σημαντικό θέμα μια καλλιτεχνικής δημιουργίας", κατέληξε η ίδια. 


πηγή: AΠΕ-ΜΠΕ