Τολμηρή και απαιτητική για την εποχή της, γραμμένη για τα εγκαίνια του Τεάτρο Κομουνάλε της Μπολόνια, εγκαταλείφθηκε και ξεχάστηκε μετά από λίγες παραστάσεις, το 1763.   Διακόσια πενήντα χρόνια αργότερα αναβιώνει σε μια εντυπωσιακή παραγωγή στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Ο λόγος για την συναρπαστική όπερα σε τρεις πράξεις του Γκλουκ «Ο θρίαμβος της Κλέλιας» που θα ανέβει πριν συνεχίσει την διαδρομή της, σε μεγάλες ευρωπαϊκές σκηνές (όπως στο Linbury Studio του Covent Garden, τον Ιούνιο) στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη, την Τρίτη 14 και την Τετάρτη 15 Φεβρουαρίου ( ώρα 20:00).  

Πρόκειται για μια πολεμική περιπέτεια εμπνευσμένη από τις θρυλικές σελίδες της Ρωμαϊκής ιστορίας. Ο Γκλουκ, για τα λαμπερά εγκαίνια του Τεάτρο Κομουνάλε συνεργάστηκε με τον Πιέτρο Μεταστάζιο, έναν από τους σημαντικότερους λιμπρετίστες-ποιητές όλων των εποχών και έγραψε μια απαιτητική μουσική για δεξιοτέχνες σολίστες, οδηγώντας τους πρωταγωνιστές του στα όρια της φωνητικής και της δραματικής τους αντοχής. Όπως σε όλες σχεδόν τις 35 όπερές του, έτσι και σε αυτήν, μιλάει στο κοινό για την ευθύνη, για τις προσωπικές και ηθικές μεταμορφώσεις του ανθρώπου μέσα από τα μεγάλα ιστορικά γεγονότα.   

Μια προκλητική παράσταση του 21ου αιώνα συναντάει την υπέροχη μουσική του 18ου, με δυο δυναμικές υπογραφές, που υπόσχονται ένα θέαμα με φρεσκάδα και έμπνευση: του Νάιτζελ Λάουρι στη σκηνοθεσία και του αρχιμουσικού Γιώργου Πέτρου στη διεύθυνση της Καμεράτα, Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής, με όργανα εποχής. Τα σκηνικά και τα κοστούμια που επιμελείται Πάρις Μέξης.  

«Πρόκειται για ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον έργο σε ό,τι αφορά και την ιστορία αλλά και την μουσική, έτσι διαβάζοντας το αποφάσισα ότι θα είχε μεγάλο ενδιαφέρον να το φέρω σε επαφή με το σύγχρονο κοινό. Αν και όταν παρουσιάστηκε στο Τεάτρο Κομουνάλε είχε σημειώσει πολύ μεγάλη επιτυχία, η όπερα στη συνέχεια εγκαταλείφθηκε μετά τις παραστάσεις στην Μπολόνια. Ίσως, οι σκηνοθετικές της απαιτήσεις, αλλά και οι φωνητικές και μουσικές της δυσκολίες τόσο για την ορχήστρα όσο και για τους ερμηνευτές, το γεγονός ότι θεωρήθηκε ένα έργο γραμμένο για μια περίσταση, την καταδίκασαν στην αφάνεια», ανέφερε ο καλλιτεχνικός διευθυντής της παραγωγής Giuseppe Sigismonti de Risio σε συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε σήμερα στο Μέγαρο.  

Το έργο παρουσιάζεται μέσα από μια νέα κριτική έκδοση ενός χειρογράφου που ανακαλύφθηκε στη βιβλιοθήκη του Τεάτρο Κομουνάλε της Μπολόνια, ειδικά για τις ανάγκες αυτής της παραγωγής.  

«Όταν πρωτοπήρα στα χέρια μου το χειρόγραφο σοκαρίστηκα γιατί είχε πάρα πολλές δεξιοτεχνικές απαιτήσεις. Δεν θέλαμε να καταλήξουμε σε κάτι το οποίο να είναι συμβιβασμός. Θέλαμε περισσότερο να θέσουμε ερωτήσεις, παρά να δώσουμε απαντήσεις», ο Νάιτζελ Λάουρι.  

Ο Λάουρι, προκλητικός σκηνοθέτης, με μεγάλη εμπειρία σε σύγχρονες και τολμηρές παραγωγές στα σπουδαιότερα θέατρα της Ευρώπης, προτείνει μια ιδιαίτερα συναισθηματική και εντυπωσιακή ανάγνωση του έργου. Τοποθετεί τη δράση στην εποχή πολιτικού φανατισμού των αρχών του 20ού αιώνα, δανειζόμενος στοιχεία και από παλαιότερες εποχές. Τα ερείπια ενός παρηκμασμένου βιομηχανικού κόσμου, αποτελούν το πλαίσιο που περιβάλλει την καταιγιστική δράση της πολεμικής αυτής περιπέτειας.  

«Στόχος μας δεν ήταν να αποδώσουμε με λεπτομέρεια και ακρίβεια την ιστορική περίοδο της εποχής που γράφτηκε η όπερα. Είναι σημαντικό να κρατάμε κάποια στοιχεία όπως η χρονολογική σειρά των γεγονότων, αλλά όσον αφορά την μουσική είναι ένα ζωντανό στοιχείο και παρουσιάζεται στο κοινό σήμερα. Δεν μείναμε προσκολλημένοι στην εποχή που γράφτηκε ή στην εποχή που αναφέρεται το έργο, αλλά το προσεγγίσαμε με μία φρέσκια ματιά τόσο σκηνοθετικά , όσο και μουσικά», είπε ο αρχιμουσικός Γιώργος Πέτρου.  

Ο «Θρίαμβος της Κλέλιας» ανεβαίνει με μια εξαιρετική διανομή από Έλληνες και ξένους τραγουδιστές με ειδίκευση στη μουσική του 18ου αιώνα. Τον ομώνυμο ρόλο ερμηνεύει η Γαλλίδα σοπράνο Ελέν Λεκόρ.   

Σε ό,τι αφορά την πλοκή η Ρωμαία ευγενής Κλέλια αιχμαλωτίζεται από τον Ετρούσκο βασιλιά Πορσίννα, ο οποίος πολιορκεί τη Ρώμη. Ο Ταρκίνιος, Ρωμαίος αξιωματικός, πολεμάει στο πλευρό του Πορσίννα, με την ελπίδα ότι θα κερδίσει το θρόνο της Ρώμης και την αγάπη της Κλέλιας. Με δόλο και μηχανορραφίες, εξαπατά τον Ρωμαίο στρατιωτικό Οράτιο, αγαπημένο της Κλέλιας και προκαλεί τη μοιραία αναμέτρηση: Ετρούσκοι και Ρωμαίοι συγκρούονται πάνω στη γέφυρα του Τίβερη. Η Κλέλια με το κουράγιο και τις υψηλές αρχές της θα σώσει την πόλη της και ο Γκλουκ θα υπογράψει έναν ύμνο στον γυναικείο ηρωισμό και το θρίαμβο της αγάπης.  

Η απαιτητική όπερα του Γκλουκ, είναι συμπαραγωγή της «Et in Arcadia ego» και του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και παρουσιάζεται στην Αθήνα με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η όπερα θα ανέβει στα ιταλικά με ελληνικούς υπέρτιτλους.  

Ο Γιώργος Πέτρου και ο Πάρις Μέξης θα κάνουν μια ανοιχτή συζήτηση με το κοινό, την Τρίτη 14 Φεβρουαρίου, στις 6.30 το απόγευμα, πριν την πρεμιέρα, με θέμα την αναβίωση της όπερας του Γκλουκ. 


πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ