Σύγχρονοι Έλληνες δημιουργοί χαρίζουν ήχο σε 5 σπουδαία έργα του παγκόσμιου βωβού κινηματογράφου, με τις μουσικές τους συνθέσεις, οι οποίες ερμηνεύονται από την Καμεράτα σε πρώτη παρουσίαση, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το Σάββατο 28 Απριλίου, στις 8 το βράδυ.

Στο πλαίσιο του κύκλου «Μετατροπίες», ο καθηγητής του εργαστηρίου «Film Scoring» (μουσικής σύνθεσης για media) συνθέτης Αλέξανδρος Μούζας και η Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, Καμεράτα, υπό τη διεύθυνση του Μίλτου Λογιάδη, συμπράττουν σε αυτό το εγχείρημα που επενδύει με σύγχρονες νεωτεριστικές μουσικές συνθέσεις τα - αριστοτεχνικά και ανατρεπτικά για την εποχή τους- έργα κορυφαίων καλλιτεχνών των αρχών του 20ού αιώνα.

Οι σύγχρονοι Έλληνες δημιουργοί έγραψαν μουσική ειδικά για 5 ταινίες - ορόσημα στην ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου, για τις οποίες δεν υπάρχει διαθέσιμη πλέον η επίσημη παρτιτούρα τους ή δεν γράφτηκε ποτέ μουσική για αυτές.

Ταινίες και συνθέτες

«Lichtspiel, Opus I»

Η «αφηρημένα εικαστική» ταινία «Lichtspiel, Opus I» -σε σκηνοθεσία του Γερμανού πρωτοπόρου της σύγχρονης τέχνης των multimedia, Βάλτερ Ρούτμαν- ντύνεται από μία σύνθεση της Ηρώς Φυτράκη. Η ταινία προβλήθηκε το 1921 στη Γερμανία, συνοδευόμενη από μουσική που είχε γραφτεί ειδικά γι' αυτήν και είναι επηρεασμένη από τη ζωγραφική του Ρούτμαν, με αφηρημένα σχήματα να μετακινούνται κατά μήκος της οθόνης στον ρυθμό της μουσικής, θυμίζοντας σημερινά μουσικά βίντεο-κλιπ.

«Symphonie Diagonale»

Η ταινία «βωβής αρμονίας εικόνων» «Symphonie Diagonale» (1924) -του Σουηδού ντανταϊστή ζωγράφου και κινηματογραφιστή Βίκινγκ Έγκελινγκ- επενδύεται με τη μουσική του Ηλία Νικολαΐδη. Πρόκειται για ένα έργο «ζωγραφικής σε κίνηση», διάρκειας επτάμισι λεπτών, όπου ο σκηνοθέτης πειραματίζεται με το φιλμ, το νέο μέσο έκφρασης, που εντείνει την εικαστική διαδικασία με τη διάσταση του χρόνου.

«Emak-Bakia»

Το «κινηματογραφικό ποίημα» «Emak-Bakia» (1926) -του κορυφαίου σουρεαλιστή Μαν Ρέι- διάρκειας 20 λεπτών, ανέλαβε να επενδύσει μουσικά η Γεωργία Καλοδίκη. Ο Αμερικανός ζωγράφος, γλύπτης, κινηματογραφιστής και κυρίως φωτογράφος, Μαν Ρέι, συνέβαλε πολύ στο ντανταϊστικό και σουρεαλιστικό κίνημα, και είναι ο πιο σημαντικός δημιουργός φωτογραφιών άνευ μηχανής, τις δεκαετίες '20 και '30.

«Tusalava»

Η δεκάλεπτη ταινία «Tusalava», του 1929, είναι το πρώτο φιλμ του Νεοζηλανδού σκηνοθέτη και γλύπτη Λεν Λάι, γνωστού για τις πειραματικές ταινίες του και πρωτοπόρου της τέχνης των «κινητών γλυπτών». Δημιουργήθηκε από 4.400 διαφορετικά σχέδια, τα οποία φωτογραφήθηκαν το καθένα ξεχωριστά και ενοποιήθηκαν με την τεχνική του «cel animation», ενώ η μουσική που έγραψε ο Τζακ Έλιτ για την ταινία, δεν βρέθηκε ποτέ.

«Film»

Η εκδήλωση κλείνει με την 20λεπτη, σχεδόν βωβή - αφού δεν υπάρχει διάλογος, ούτε ακούγεται μουσική, με εξαίρεση ένα «Σσσς!»- ταινία «Film», του 1965, η οποία είναι το μοναδικό έργο για κινηματογράφο του κορυφαίου Ιρλανδού λογοτέχνη Σάμιουελ Μπέκετ, σκηνοθετημένο από τον Αλαν Σνάιντερ. Η ταινία βασίζεται στην αρχή «Υπάρχω σημαίνει γίνομαι αντιληπτός», του εμπειριστή του 18ου αιώνα Επισκόπου Μπέρκλεϊ. Ο κορυφαίος Αμερικανός κωμικός του βωβού σινεμά Μπάστερ Κήτον, στον ρόλο του «Ο», προσπαθεί να ξεφύγει από μια κάμερα-μάτι που τον παρακολουθεί διαρκώς.

Ο Αλέξανδρος Μούζας, ο οποίος έχει αναλάβει και την καλλιτεχνική επιμέλεια της βραδιάς, έχει γράψει τη μουσική για τις ταινίες «Tusalava» και «Film».

Πληροφορίες

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Αίθουσα Νίκος Σκαλκώτας), Βασ. Σοφίας και Κόκκαλη, Αμπελόκηποι-Αθήνα, τηλ.: 210 6465000, 210 7282333. Τιμές εισιτηρίων: 30, 19 ευρώ, 7 ευρώ (φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑΜΕΑ), 12 ευρώ (65+, πολύτεκνοι).

Πηγή: naftemporiki.gr