Στην αίθουσα της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών σχεδόν τίποτα δεν μαρτυρούσε την πρόσφατη κρίση που πέρασε η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου με την αποχώρηση της Αντουανέτας Αγγελίδη από το Δ.Σ. της ΕΑΚ –εν μέσω, μάλιστα, κατηγοριών για «μικρόψυχες στρατηγικές».    Η βραδιά στη Στέγη δεν ήταν αφιερωμένη στην αυτοκριτική, αλλά στη βράβευση των ταινιών που ξεχώρισαν στη διάρκεια του 2012 και στην αναφορά των δυσκολιών που αντιμετωπίζει όχι μόνο η χώρα, αλλά και η κινηματογραφία.  

Στον «Άδικο Κόσμο» απονεμήθηκαν –όπως αναμενόταν- τα βασικά βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου για το 2012. Η ταινία απέσπασε το βραβείο καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, Α’ Ανδρικού και Β’ Ανδρικού Ρόλου, ενώ και η Πόλη των Παιδιών του Γ.Γκικαπέππα απέσπασε αρκετά βραβεία.   

Παρά τις αστοχίες, η τελετή ήταν λιτή και κυλούσε γρήγορα, ενώ δεν έλειψαν τα παράπονα για την μη εξεύρεση πόρων και την αδράνεια του υπουργείου Πολιτισμού.  

Ο Αντώνης Καφετζόπουλος, παραλαμβάνοντας το βραβείο Α’ Ανδρικού Ρόλου από τα χέρια της Σμαράγδας Καρύδη, δήλωσε: «Τα τελευταία δύο χρόνια οι άνθρωποι της Πολιτείας στους οποίους στηριχθήκαμε δεν αποδείχθηκαν μόνο κατώτεροι των προσδοκιών, αλλά και προσωπικά αδιάφοροι και ανίκανοι».  

Η βραδιά ξεκίνησε με ένα βιντεάκι που περιλάμβανε σκηνές χορού από ταινίες δημιουργών που έφυγαν φέτος από τη ζωή (ανάμεσά τους διακρίνονται τα ονόματα των Ιάκωβου Καμπανέλη, Μιχάλη Κακογιάννη και Θόδωρου Αγγελόπουλου).   

«Ήταν όλοι τους πολύ πεισματάρηδες» σχολίασε χειροκροτώντας τους, η πρόεδρος της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, Κατερίνα Ευαγγελάκου, για να τονίσει αμέσως μετά, καλωσορίζοντας τους καλεσμένους, την παραδοξότητα που χαρακτηρίζει τον ελληνικό κινηματογράφο.

«Αποτελούμε», είπε, «μοναδικό παγκόσμιο φαινόμενο σταθερότητας σ' ένα εξαιρετικά ασταθές περιβάλλον, πλήρους εγκατάλειψης του κινηματογράφου από πλευράς πολιτείας και πολιτικών, εχθρικό για την 7η τέχνη. Μέσα στην πιο μαύρη χρονιά, το 2011, κάναμε περισσότερες ταινίες απ΄ο,τι το 2010, ενώ αυτή τη στιγμή γυρίζουμε περί τις 10 ταινίες, με ελάχιστα ή και καθόλου χρήματα. Ο ελληνικός κινηματογράφος χτυπήθηκε, τραυματίστηκε και είναι άξιο απορίας πώς διαθέτει τεράστια δύναμη» είπε.

«Ευτυχώς, βρίσκει δύναμη από τους ανθρώπους του, αλλά αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί επ' άπειρον. Η Πολιτεία έχει ευθύνη να στηρίξει τον κινηματογράφο και να δικαιολογήσει τα χρήματα που δίνουν γι' αυτόν το λόγο οι πολίτες με τη φορολογία που τους επιβάλλεται. Δεν κλέψαμε, δεν φάγαμε, δεν βγάλαμε έξω λεφτά. Ταινίες βγάλαμε έξω και κάναμε μεγάλες επιτυχίες» πρόσθεσε.  
Στη συνέχεια, ο παρουσιαστής της βραδιάς, Βασίλης Χαραλαμπόπουλος, ανέβηκε στη σκηνή μαζί με τις συμπαρουσιάστριές του Φαίη Ξυλά και Μαρία Ναυπλιώτου και συνέθεσε ένα απολαυστικό κείμενο-παραμύθι από τους τίτλους των υποψήφιων ταινιών.  

Το μεγάλο βραβείο της βραδιάς, εκείνο της Καλύτερης Ταινίας απονέμεται στον Άδικο Κόσμο. Το παραλαμβάνουν ο σκηνοθέτης Φίλιππος Τσίτος και η παραγωγός Αλεξάνδρα Μπουσίου, της οποίας η δήλωση ότι ελπίζει ο κόσμος να γίνει δικαιότερος, ένας κόσμος όπου οι ιερόδουλες θα έχουν τα ίδια δικαιώματα με τους υπόλοιπους οικογενειάρχες, ξεσηκώνει θύελλα χειροκροτημάτων. Λίγο νωρίτερα ο Φ.Τσίτος είχε παραλάβει και το βραβείο Σκηνοθεσίας, ευχαριστώντας τους συνεργάτες του, γιατί η ταινία έγινε με πολύ λίγα χρήματα.  

Μία από τις πιο ωραίες στιγμές της βραδιάς ήταν η παρουσία της συγγραφέως Ζυράνας Ζατέλη, η οποία απονέμει το Βραβείο Σεναρίου.   
Η κ.Ζατέλη θυμήθηκε το παρατσούκλι της από όταν ήταν μικρή: την φώναζαν «σινεματζού», επειδή ο πατέρας της είχε κινηματογράφο. «Είχα πάρει άδεια από το σχολείο να μοιράζω ηλιόσπορους» δήλωσε.   
Εξομολογήθηκε ότι αν γεννιόταν ακόμα μια φορά θα ήθελε να κάνει σινεμά. Το βραβείο σεναρίου απονέμει στον Γιώργο Γκικαπέππα για την ταινία Η Πόλη των Παιδιών, έκπληξη της βραδιάς, καθώς φαβορί θεωρείτο το σενάριο των Γ.Λάνθιμου και Ευθύμη Φιλίππου για τις Άλπεις.  

Βραβείο Α’ Γυναικείου Ρόλου παραλαμβάνει η Κίκα Γεωργίου για την Πόλη των Παιδιών, ταινία που ναι μεν έχει προβληθεί στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, αλλά δεν έχει προβληθεί ακόμα στις αίθουσες.   

Βραβείο Ντοκιμαντέρ απονεμήθηκε από την Πέπη Ορφανάκη, καθηγήτρια Κοινωνιολογίας στο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας των Φυλακών Κορυδαλλού, στην ταινία Πρώτη Ύλη του Χρήστου Καρακέπελη.  

Η πρόεδρος της ΕΑΚ, Κατερίνα Ευαγγελάκου, απονέμει ειδικό, τιμητικό βραβείο στον Κινηματογράφο Αττικόν, που καταστράφηκε στα επεισόδια του Φεβρουαρίου, κάνοντας λόγο για ένα ολοζώντανο και αριστοκρατικό σινεμά και καλώντας όσους δεν έχουν πάει να το επισκεφθούν.   

Το βραβείο παραλαμβάνει η Λίλα Τσακαλάκη, από την οικογένεια των ιδιοκτητών των κινηματογράφων Αττικόν και Απόλλων. Συγκινημένη, αναφέρεται στις δύσκολες στιγμές εκείνης της βραδιάς, λέγοντας ότι οι προσπάθειες του πατέρα της και της ομάδας του απέδειξαν «ότι η τέχνη δεν σβήνει. Ο πολιτισμός δεν καίγεται».  

Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη παραδίδει ο Παντελής Βούλγαρης στον Ηλία Δημητρίου για την ταινία Fish n’ Chips.   

Το βραβείο Β’ Ανδρικού Ρόλου απονεμήθηκε στον Χρήστο Στέργιογλου για την ταινία Άδικος Κόσμος, ενώ η Όλια Λαζαρίδου κερδίζει το βραβείο Β’ Γυναικείου Ρόλου για την ταινία Παράδεισος. Οι ηθοποιοί δεν βρίσκονται στην αίθουσα για να το παραλάβουν.  

Το βραβείο μικρού μήκους ταινίας δόθηκε στην ταινία Ο Μπαμπάς μου, ο Λένιν και ο Φρέντι της Ρηνιώς Δραγασάκη.  
Η Ακαδημία έχει ετοιμάσει ένα μικρό αφιέρωμα σε ταινίες που γυρίστηκαν σε μια άλλη δύσκολη περίοδο για την Ελλάδα –εκείνη της κατοχής.  

Το βραβείο Μουσικής απονέμει η Λίνα Νικολακοπούλου στον Γιάννο Αιόλου –όπως αναμένονταν- για το Τανγκό των Χριστουγέννων.   
Το Βραβείο Φωτογραφίας απονέμει ο Νίκος Καβουκίδης στους Αγγελο Βισκαδουράκη και Γιώργο Αργυροηλιόπουλο για το Man At Sea.

Η αίθουσα χειροκροτά για τον Αγγελο Βισκαδουράκη που αντιμετωπίζει ένα σοβαρό πρόβλημα υγείας, ενώ οι Ν.Καβουκίδης και Γ.Αργυροηλιόπουλος αναφέρονται στις προσπάθειες που θα γίνουν για να βοηθηθεί η οικογένεια του Άγγελου Βισκαδουράκη.  

Οι παρουσιαστές απονέμουν το Βραβείο Μοντάζ στον Γιάννη Χαλκιαδάκη για το Wasted Youth. Το βραβείο παρέλαβε ο σκηνοθέτης.  
Η Πέπη Βλάχου, πρωτοπόρος εκτροφέας σαλιγκαριών, παρουσιάζοντας το Βραβείο Σκηνογραφίας λέει: «Όταν πηγαίνεις αργά και σταθερά, σαν το σαλιγκάρι, μπορείς ν' αλλάζεις τα σκηνικά της ζωής σου». Το βραβείο απονέμεται στον Γιώργο Γεωργίου για Το Τανγκό των Χριστουγέννων. Ο Γ.Γεωργίου απέσπασε, επίσης, βραβείο Ενδυματολογίας για την ταινία.  

Ο Μιχάλης Βασιλειάδης, εκδότης της εφημερίδας Απογευματινή στην Κωνσταντινούπολη, παρουσιάζει το Βραβείο Ήχου, το οποίο δίνεται στους Δημήτρη Κανελλόπουλο, Άρη Λουζιώτη, Αλέξανδρο Σιδηρόπουλο, Κώστα Βαρυμποπιώτη, Πάνο Βουτσαρά για την ταινία Παράδεισος.  

Βραβείο Μακιγιάζ απονέμεται από τον Στάθη Γκώνο του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών –με την αιτιολογία ότι και ο ίδιος προσπαθεί ν' ανακαλύψει το μυστικό της αιώνιας νεότητας- στην Κατερίνα Βαρθαλίτου για το Γάλα.   

Το βραβείο Ειδικών Εφέ και Κινηματογραφικής Καινοτομίας αποσπούν οι Γιώργος και Αργύρης Αλαχούζος για την Πόλη των Παιδιών.

 πηγή: in.gr