Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, η Εθνική Λυρική Σκηνή ΕΛΣ , στην πρώτη μεγάλη καλοκαιρινή της παραγωγή, παρουσιάζει την όπερα «Τροβατόρε» του Τζουζέππε Βέρντι, στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού, στις 10, 12, 13 και 14 Ιουνίου, στις 9 το βράδυ. Η όπερα, σε τέσσερις πράξεις, «Τροβατόρε» είναι ένα από τα πιο δημοφιλή έργα του Τζουζέππε Βέρντι και παρουσιάστηκε ξανά στο Ηρώδειο, το 1982. Τριάντα χρόνια μετά, στη νέα αυτή παραγωγή, την Oρχήστρα της ΕΛΣ διευθύνει ο αρχιμουσικός Λουκάς Καρυτινός, ενώ την σκηνοθεσία, τα σκηνικά, τα κοστούμια και τους φωτισμούς, υπογράφει ο «μάγος της όπερας», ο Ιταλός σκηνοθέτης Στέφανο Πόντα.

Η όπερα
Στο αρχετυπικό αυτό μελόδραμα του Ρομαντισμού, οι παθιασμένες άριες και τα ντουέτα, καθώς και τα διάσημα χορωδιακά, το καθιστούν πρωτίστως μία «όπερα τραγουδιστών», αφού απαιτούνται κορυφαίοι ερμηνευτές για τους βασικούς ρόλους.

Η ιστορία εκτυλίσσεται στην Ισπανία, κάτω από το ψυχρό φεγγαρόφωτο που φουντώνει τη φλόγα του πάθους στην καρδιά των κεντρικών χαρακτήρων και πυροδοτεί ακραίες καταστάσεις και απροσδόκητες ανατροπές. Το δράμα κορυφώνεται μέσα από τέσσερις ρόλους, τέσσερα φωνητικά στερεότυπα που διαπλέκονται στο απόγειο της ενστικτώδους δύναμης της μουσικής του Βέρντι, καθώς κάθε συνάντηση προσώπων χαρακτηρίζεται από σφοδρή ορμή και ευρηματικότητα.

Ο «Τροβατόρε» (Τροβαδούρος) βασίζεται σε ποιητικό κείμενο του Σαλβαντόρε Καμμαράνο, με προσθήκες του Λεόνε Εμανουέλε Μπαρντάρε, και στο ομώνυμο θεατρικό έργο του Αντόνιο Γκαρθία Γκουτιέρρεθ. Μεγαλύτερη σημασία από τις λεπτομέρειες της υπόθεσης έχουν τα έντονα συναισθήματα που αναπτύσσονται ανάμεσα στην τσιγγάνα Ατσουτσένα, τον Μανρίκο, δηλαδή τον τροβαδούρο του τίτλου, ο οποίος πιστεύει ότι είναι γιος της, την αγαπημένη του Λεονόρα και τον κόμη Ντι Λούνα, ερωτικό αντίζηλο, αλλά και αδελφό του Μανρίκο. Τη συγγένεια αυτή γνωρίζει μόνο η Τσιγγάνα. Κινητήρια δύναμη της δράσης είναι τα εκδικητικά της συναισθήματα για τον άδικο θάνατο της μάνας της, γεγονός που προηγείται της πλοκής της όπερας.

Σε λιγότερο από δέκα χρόνια, η όπερα αυτή κατέκτησε την υφήλιο. «Είτε ταξιδέψεις στην Ινδία, είτε στην Κεντρική Αφρική, θα ακούσεις τον «Τροβατόρε», έγραφε ο Βέρντι, το 1862. Και αυτό ισχύει μέχρι και σήμερα.