Η Ελληνική Ιερά Σύνοδος έβγαλε το άχτι της στον Τέρενς Μακ Νάλι, δεν πήρε όμως είδηση τον Ντοστογιέφσκι. Καταδίκασε, δηλαδή,  το «Corpus Christi» (1997) του Τέρενς Μακ Νάλι ως «βλάσφημο έργο που δυσφημίζει το θεανδρικό πρόσωπο του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού», ενώ η πρόσφατη παρουσίαση του στο θέατρο Χυτήριο από τον σκηνοθέτη Λαέρτη Βασιλείου «σημαδεύτηκε» από τις συλλήψεις κάποιων από τους ηθοποιούς της ομάδας.

Κανείς όμως δεν «άγγιξε» το εξίσου αιρετικό «Θεός Κυρίλοφ», το οποίο ανέβαινε μέχρι χθες στο Bios, σαν μια ελεύθερη διασκευή των λόγων ενός από τους άθεους ήρωες των «Δαιμονισμένων» του Ντοστογιέφσκι, του αυτόχειρα Κυρίλοφ. 
 
Στο ιδιότυπο σκηνικό σόλο που έστησε ο Δημήτρης Τσιάμης με γνήσιο πάθος αλλά απόλυτα ελεγχόμενα υποκριτικά μέσα, μας μίλησε για το αυτεξούσιο της ελευθερίας και για τη μεγάλη δυστυχία του ανθρώπινου είδους -το φόβο- και βυθίστηκε στη θεμελιώδη απορία «να ζει κανείς ή να μη ζει».

Μια σειρά από ευρήματα διάνθιζαν τον πυκνό, φιλοσοφικής και υπαρξιακής υφής, μονόλογο. Ένα εργόχειρο με το πρόσωπο του Ιησού Χριστού διαλυόταν καθώς ο ηθοποιός τράβαγε το σπάγκο με τον οποίο είχε φτιαχτεί. Το σαμοβάρι έκρυβε μέσα του ένα περίστροφο. Μια σειρά από καρέκλες στηνόταν για να γίνει η αναφορά στον «προσωπικό» Γολγοθά του Κυρίλοφ. Κατά τη γνώμη μου, τα ευρήματα ίσως ήταν περισσότερα από όσα χρειάζονταν και η ερμηνεία του Δημήτρη Τσιάμη υπερκινητική νομίζω πως μια ασκητική σκηνοθετική λύση θα ταίριαζε περισσότερο στον ασκητικό αυτό μονόλογο.  Δεν μπορώ, όμως, παρά να εκφράσω τον θαυμασμό μου για την εξαιρετικά ώριμη και καίρια αυτή θεατρική διαχείριση της (μετεφηβικής, για τους περισσότερους) αγωνίας που αφορά την ύπαρξη του Θεού και μας οδηγεί, ανάλογα με τα βιώματα, τις ανάγκες αλλά και τους πειθαναγκασμούς του καθένα μας, στην πίστη ή στην απιστία…  

Όσο για την επόμενη «βλάσφημη» παράσταση που θα δούμε στην Αθήνα -ελπίζω χωρίς γραφικές αντιδράσεις αλλά με το αυτεξούσιο που παρέχει η ισχύς της Τέχνης- σημειώστε: «Golgota picnic» (δηλαδή, «Πικ νικ στον Γολγοθά») από τον Αργεντίνο δραματουργό-σκηνοθέτη Ροντρίγο Γκαρθία στην Πειραιώς 260 του Φεστιβάλ Αθηνών, στις 16 & 17/6. 

πηγή: athinorama.gr