Aπό τις 12 έως τις 19 Ιουλίου θα πραγματοποιηθεί το 18ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, από το Διεθνές Κέντρο Χορού με Καλλιτεχνική Διευθύντρια τη Βίκυ Μαραγκοπούλου. Το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, μετά από δεκαοκτώ χρόνια αδιάλειπτης παρουσίας, είναι πλέον γνωστό σε όλους για τη σταθερή του συμβολή στην καλλιτεχνική ζωή της χώρας. Επίτευγμα πολιτιστικής αποκέντρωσης, έχει χαρακτηριστεί πρότυπο και έχει επαινεθεί επανειλημμένως για την παραδειγματική λειτουργία του, τη διαρκή ανάπτυξη και τη σταθερή πορεία του, που το κατατάσσουν σε ξεχωριστή θέση ανάμεσα στα ευρωπαϊκά φεστιβάλ χορού και τα μεγάλα ευρωπαϊκά πολιτιστικά γεγονότα. Ταυτόχρονα, με το έργο που επιτελούν, το Διεθνές Κέντρο Χορού και το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού έχουν πλέον συνδέσει άρρηκτα την Καλαμάτα με τον σύγχρονο χορό και την τοπική κοινότητα με τον πολιτισμό.  


Η ταυτότητα του φετινού φεστιβάλ: Προβληματισμός και αισιοδοξία  

Εφαρμόζοντας πρακτικά την ανάγκη για επικέντρωση σε καθετί το ουσιαστικό που επιβάλλουν οι ιστορικές συγκυρίες σε όλες τις πτυχές της ζωής μας, το Φεστιβάλ διατηρεί στον τρόπο με τον οποίο διαμορφώνει τον προγραμματισμό του ορισμένες σταθερές που έχει θεσμοθετήσει τα τελευταία χρόνια ως προς την επιλογή των καλλιτεχνών που φιλοξενεί: καλλιτέχνες που έχουν σημαδέψει την ιστορία του σύγχρονου χορού (Υβόν Ράινερ), χορογράφοι που έχουν διαγράψει μια σημαντική διεθνή πορεία μέσα από το προσωπικό καλλιτεχνικό τους στίγμα (Φιλίπ Ντεκουφλέ), χορογράφοι που έχουν ν’ αφηγηθούν μια ιστορία γεμάτη νόημα για την ανθρωπότητα μέσα από το εντελώς ξεχωριστό καλλιτεχνικό τους στίγμα (Γκρέγκορυ Μακόμα), καλλιτέχνες που διακρίνονται στο διεθνές στερέωμα καθώς αποκαλύπτεται η πρωτοποριακή καλλιτεχνική γραφή τους (Πιέρ Ριγκάλ), «ανακαλύψεις» του Φεστιβάλ που παρακολουθεί την εξέλιξη και την ωρίμανσή τους (Λία Χαράκη), καθώς και έλληνες καλλιτέχνες που έχουν αναδειχθεί μέσα από την ωρίμανση του καλλιτεχνικού τους έργου και διαφαίνεται ότι θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στο τοπίο του σύγχρονου χορού (Πατρίσια Απέργη, Σοφία Μαυραγάνη, Μαριέλα Νέστορα).  

Τα έργα του προγράμματος αφήνουν να διαφανεί η αγωνία του σύγχρονου ανθρώπου για τις συνθήκες της πραγματικότητας (Press του Πιερ Ριγκάλ), ο προβληματισμός για το μέλλον (Era poVera της Πατρίσιας Απέργη), η ανάγκη για επαφή με τη μνήμη και την Ιστορία (Exit/Exist του Γκρέγκορυ Μακόμα), ώστε μέσα από αυτήν να μπορέσει κανείς να σταθεί με δύναμη στο παρόν και να κοιτάξει με αισιοδοξία το μέλλον.  

Η ανάδειξη του χώρου του ελληνικού σύγχρονου χορού, με τις ιδιαιτερότητες και τη δυναμική του, είναι μια ακόμα κατεύθυνση του φετινού προγράμματος. Το κοινό του Φεστιβάλ θα έρθει σε επαφή με μια ευρεία γκάμα ελληνικών παραγωγών, από μικρές έως μεγάλες, από εννοιολογικές μέχρι θεαματικές, από αυτοσχεδιαστικές μέχρι χορογραφημένες έως την τελευταία λεπτομέρεια.

Η παράταση A-M I της ομάδας Yelp Dance co. – Μαριέλα Νέστορα είναι μια παράσταση που διαπραγματεύεται την σχέση λόγου και χορού με έναν πρωτότυπο τρόπο. Η παράσταση Era poVera της Πατρίσιας Απέργη (Αερίτες) είναι από τις πιο επιτυχημένες παραστάσεις της χρονιάς, αλλά και ένα έργο που απέδειξε έμπρακτα ότι η δημιουργική έρευνα μπορεί να οδηγήσει σε μια νέα χορογραφική γλώσσα που αναδεικνύει τις δυνατότητες των εξαιρετικών ελλήνων χορευτών και βρίσκει τον τρόπο να επικοινωνήσει με ένα όλο και ευρύτερο κοινό. Από την άλλη, η παράσταση Autogoal #05 της Σοφίας Μαυραγάνη (Fingersix) κινείται στο χώρο της πλούσιας σε ιδέες και χιούμορ ελληνικής δημιουργίας, που με τα ελάχιστα μέσα καταφέρνει να προσεγγίσει το κοινό με μια αμεσότητα που εκπλήσσει.   

Δίνοντας και φέτος έμφαση στις συλλογικές προσπάθειες που σιγά σιγά ριζώνουν στο χώρο του σύγχρονου ελληνικού χορού, το Φεστιβάλ Χορού προσκαλεί τις ομάδες Amorphy και Fingersix να διοργανώσουν στην Καλαμάτα μια βραδιά ομαδικού αυτοσχεδιασμού DOBEDOBEDO, όπως γίνεται εδώ και τρία χρόνια στην Αθήνα. To DOBEDOBEDO είναι ένα παιχνίδι αυτοσχεδιασμού που παίζεται ανάμεσα σε χορευτές, μουσικούς, φωτιστές και το κοινό, και που για πρώτη φορά στην Καλαμάτα θα παρουσιαστεί στην άμμο. Οι συμμετέχοντες δεν ανακοινώνονται από πριν, αλλά θα είναι προσκεκλημένοι καλλιτέχνες που θα βρίσκονται στην Καλαμάτα για το Φεστιβάλ ή που ζουν στην Καλαμάτα.  

Σημαντική θέση και στο φετινό πρόγραμμα καταλαμβάνουν οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Το καθημερινό σεμινάριο θα καθοδηγήσει φέτος ο Ισπανός Ινιάκι Αζπιγιάκα, γνωστός στο χώρο των χορευτών από τη μακρόχρονη συνεργασία του με την ομάδα Ultima Vez του Βιμ Βαντεκέυμπους. Προσκεκλημένη από το χώρο της δραματουργίας, η βρετανίδα δραματουργός, συγγραφέας και πανεπιστημιακός Λου Κόουπ, από τις πιο σημαντικές ευρωπαίες δραματουργούς και συνεργάτις των Αλέν Πλατέλ, Κουν Ωγκουστέινεν και Σίντι Λάρμπι Τσερκάουι, θα καθοδηγήσει το Εργαστήρι, που απευθύνεται σε επαγγελματίες του διευρυμένου χώρου των παραστατικών τεχνών.

Τέλος, η Πατ Κάττερσον, βοηθός και ερμηνεύτρια της Υβόν Ράινερ εδώ και πολλά χρόνια, επισκέπτεται το Φεστιβάλ για να χορέψει την ιστορικής σημασίας χορογραφία της Trio A, και για να διδάξει ένα μοναδικό σεμινάριο χορογραφίας γύρω από το Trio A και τον τρόπο σκέψης της Υβόν Ράινερ, σε χορευτές, χορογράφους και σπουδαστές επαγγελματικού επιπέδου. Η Κάττερσον θα καθοδηγήσει όλους τους συμμετέχοντες ώστε την τελευταία μέρα του εργαστηρίου να παρουσιάσουν στο κοινό τις χορογραφικές συνθέσεις τους εμπνευσμένες από το Trio A, και δώδεκα από τους συμμετέχοντες να χορέψουν μαζί της στην παράστασή της την επομένη. Στην παράσταση συμμετέχει και η Καλαματιανή Σάνια Στριμπάκου –από τις πιο καλές ελληνίδες χορεύτριες.

Πηγή: skai.gr