Η πρώτη ατομική έκθεση στην Ελλάδα του διεθνώς αναγνωρισμένου βιντεο-καλλιτέχνη και κινηματογραφικού δοκιμιογράφου Harun Farocki (Χαρούν Φαρόκι) παρουσιάζεται στο πρώην ξενοδοχείο Πυθαγόρας στο λιμάνι του Πυθαγορείου, το οποίο ανακαινίστηκε ειδικά για την περίσταση. Η πρωτοβουλία ανήκει στους ιδρυτές του Samos Young Artists Festival. Η πραγματοποίηση της έκθεσης στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο σε μια ακριτική περιοχή της Ελλάδας υπογραμμίζει την πολιτική και κοινωνική διάσταση των έργων. Οι βιντεο-εγκαταστάσεις που παρουσιάζονται επιλέχθηκαν από τον καλλιτέχνη ειδικά για αυτόν τον σκοπό, ενώ στο παρελθόν έχουν εκτεθεί σε μερικά από τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου.

Στο επίκεντρο της έκθεσης βρίσκεται η σειρά τεσσάρων βιντεο-εγκαταστάσεων με το γενικό τίτλο Serious Games (Σοβαρά παιχνίδια), 2009/10. Για τα έργα αυτά ο Farocki βιντεοσκόπησε υλικό σε στρατιωτικές βάσεις των Η.Π.Α. ώστε να το συνδυάσει στη συνέχεια με στιγμιότυπα από προγράμματα προσομοίωσης σε ηλεκτρονικό υπολογιστή. Αυτά τα προγράμματα μοιάζουν με βιντεο-παιχνίδια και χρησιμοποιούνται ως εκπαιδευτικές ασκήσεις για τους στρατιώτες που λαμβάνουν μέρος σε επιχειρήσεις όπως στο Ιράκ και στο Αφγανιστάν. Στο έργο Eye/Machine III (Μάτι/Μηχανή III), 2003 ο καλλιτέχνης συγκρίνει τους μηχανισμούς επιτήρησης κατά τη διάρκεια ένοπλων συγκρούσεων με τη χρήση κάμερας στην καθημερινή ζωή, όπως για την καταγραφή κινήσεων σε δημόσιους χώρους ή για την παρακολούθηση των διαδικασιών παραγωγής σε βιομηχανικές μονάδες όπου οι εργασίες διεκπεραιώνονται ως επί το πλείστον από μηχανές. Πιστεύει ότι το ανθρώπινο μάτι αντικαθίσταται όλο και περισσότερο από τον ηλεκτρονικό υπολογιστή, τόσο στον πόλεμο όσο και στη βιομηχανία, ότι και στις δύο περιπτώσεις οι μηχανές αναλαμβάνουν τα ηνία υποκαθιστώντας τη φυσική λειτουργία του ματιού. 

Στην εγκατάσταση Comparison via a Third (Σύγκριση μέσω τρίτου), 2007 η λεπτομερής απεικόνιση των τεχνικών διαδικασιών με τις οποίες παράγονται τα τούβλα παραπέμπει σε ένα παγκόσμιο σύστημα διαδοχικών ανισοτήτων που καθορίζει τον σύγχρονο κόσμο. Μετά από πολλά χρόνια δουλειάς με βίντεο, ο Farocki χρησιμοποίησε και πάλι φιλμ 16 χιλιοστών για να κινηματογραφήσει σε μέρη της Ινδίας, της Αφρικής και της Ευρώπης όπου γίνονταν οικοδομικά έργα. 

Το έργο Transmission (Μεταβίβαση), 2007 εξετάζει την επιρροή και τη λατρεία των μνημείων που υπάρχουν διάσπαρτα ανά τον κόσμο, τα οποία έχουν γίνει προορισμοί για προσκυνητές και τουρίστες, καλύπτοντας πλέον πολλές διαφορετικές ανάγκες, από την προσωπική μνήμη έως την πνευματική φώτιση και το θρησκευτικό αίσθημα. Στην έκθεση παρουσιάζεται επίσης το πρώτο φιλμ που φιλοτέχνησε ο Farocki χωρίς κάμερα. 

Το έργο In-Formation (Ανα-σύνθεση), 2005 αποτελείται από εικονογράμματα που σκάναρε ο καλλιτέχνης από σχολικά βιβλία, περιοδικά και εφημερίδες. Ο Farocki χρησιμοποίησε διαγράμματα για να ανασυνθέσει την ιστορία της μετανάστευσης προς την Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας.

Τιμές εισιτηρίων

2 ευρώΕίσοδος ελεύθερη για παιδιά, μαθητές, φοιτητές, ανέργους

Πληροφορίες εκδήλωσης

Πρώην ξενοδοχείο Πυθαγόρας
Λιμάνι του Πυθαγορείου, Σάμος, 20 Ιουλίου έως 20 Σεπτεμβρίου: Καθημερινά 10.00-14.00. & 18.00-01.00

Επίσημα εγκαίνια: 4 Αυγούστου στις 20.00 παρουσία του καλλιτέχνη

Είσοδος 0 - 2 ευρώ
 
Πηγή: Elculture.gr