Το φιλμ του Αλβανού Νεριτάν Ζιντζιρία έφυγε από τη Δράμα με τη μεγάλη διάκριση, σε μία διοργάνωση που ξεχώρισαν οι σιωπηλές ιστορίες.

Ταινίες με «εκφραστική οικονομία». Ηταν η πρώτη επισήμανση στο σκεπτικό της Πανελλήνιας Ενωσης Κριτικών Κινηματογράφου (Π.Ε.Κ.Κ.), η οποία έδωσε επιγραμματικά μία αποτίμηση του 35ου Φεστιβάλ Ελληνικών Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας πριν απονείμει το δικό της βραβείο καλύτερης ταινίας, στην τελετή λήξης της διοργάνωσης, το βράδυ του Σαββάτου στο Δημοτικό Ωδείο της πόλης.

Πράγματα, από τις 84 συμμετοχές που διαγωνίστηκαν στο εθνικό κομμάτι, η συντριπτική πλειονότητα εκείνων που περισσότερο μας άρεσαν σ' αυτή την πρώτη μας επίσκεψη στην κινηματογραφική γιορτή της Δράμας ήταν ταινίες σχεδόν ή ολότελα βουβές. Ιστορίες ειπωμένες με εικόνες, δουλεμένες με αίσθηση οικονομίας και αφαίρεσης.

Μια γριούλα αγωνίζεται ενάντια στον χρόνο και στη φύση για να μεταφέρει τη σορό του άντρα της από την απομακρυσμένη της αγροικία στην πόλη για ταφή, στο θαρραλέα κινηματογραφημένο «Χαμομήλι» του Αλβανού Νεριτάν Ζιντζιρία, τον νικητή της 35ης διοργάνωσης, που απέσπασε τον Χρυσό Διόνυσο Καλύτερης Μικρού Μήκους Ταινίας από την κριτική επιτροπή, με πρόεδρο τον σκηνοθέτη Ανδρέα Πάντζη (όπως και το βραβείο της Π.Ε.Κ.Κ.). Κόντρα στον χρόνο τρέχει και ο ήρωας του ευρηματικού animation των Πέτρου και Ζίνας Παπαδοπούλου «Eight minute deadline», για να παραδώσει τον μυστηριώδη του φάκελο, και να προλάβει στο μεταξύ να φλερτάρει μία περαστική που «του γυάλισε». Ιστορίες εκκολαπτόμενου έρωτα αφηγούνται με την απλή δύναμη των εικόνων τους τα φιλμ «Love potion» της Κατερίνας Πιπεργιά, «807» του Αλέξανδρου Σκούρα και «Largo» του Στέργιου Πάσχου.

Πέντε το πολύ ατάκες διακόπτουν τη σιωπή και την απορία του ήρωα του «Ιδιότητες του δύο» του Αχιλλέα Κυριακίδη, ενώ το ίδιο μετρημένος είναι ο λόγος σε όφελος της δράσης και του σπλάτερ στο βαμπιρικό «Για πάντα νύχτα» του Θέμη Κατσιμίχα. Ταινίες, όλες τους, που μας κέρδισαν με τη γνωστική χρήση των εκφραστικών τους μέσων, αν και εκείνες που αληθινά μας καθήλωσαν ήταν το «Km» του Χρήστου Νίκου, ένα απρόβλεπτο χρονικό ερωτικής σύγκρουσης, και το «11.50» του Στυλιανού Κωνσταντίνου, που βάζει έναν μεσήλικα ταριχευτή πτωμάτων αντιμέτωπο με τον άμεσα επικείμενο θάνατό του.

Οχι ότι δε μας εντυπωσίασαν ταινίες με πυκνό λόγο, που εντούτοις χειρίστηκαν αποτελεσματικά το υλικό τους. Οπως τα καίρια ενταγμένα στην Ελλάδα της οικονομικής κρίσης «Interview» του Γιάννη Μπουγιούκα και «Τσέλσι Μπαρτσελόνα» του Αλέξανδρου Χαντζή (Αργυρός Διόνυσος Καλύτερης Μικρού Μήκους Ταινίας και Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας για τον έξοχο Μάκη Παπαδημητρίου) ή το πιο κλασικότροπο αφηγηματικά, αλλά πρωτότυπο στο ίδιο το περιεχόμενό του «Ghost in the machine» του Ελληνοβρετανού Ολιβερ Κρίμπας, πάνω στην ιδιαίτερη σχέση μιας ευτραφούς και καταπιεσμένης αγρότισσας μ' ένα παροπλισμένο... τρακτέρ (Βραβείο Καλύτερης Μικρού Μήκους Ταινίας «Ελληνες του κόσμου» και Γυναικείας ερμηνείας για την Τζέσικα Κάνινγκ). Ηταν, όμως, στις σιωπηλές ιστορίες που διακρίναμε σαφέστερα τις εκφραστικές ικανότητες των νέων Ελλήνων κινηματογραφιστών.

Αν, μονάχα, τούτη η οικονομία αφορούσε ένα πιο συμπυκνωμένο στις επιλογές του και λιγότερο «μαραθώνιο» κινηματογραφικό πρόγραμμα, θα μπορούσαμε να μιλάμε και για ένα πιο συμπαγές σε χαρακτήρα φεστιβάλ.

ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ

1ο βραβείο Μυθοπλασίας (Χρυσός Διόνυσος) «Χαμομήλι», Ν. Ζιντζιρία

2ο βραβείο Μυθοπλασίας (Αργυρός Διόνυσος) «Τσέλσι-Μπαρτσελόνα», Αλ. Χατζής

Βραβείο Ελληνες του Κόσμου - Σωκράτης Δημητριάδης «Ghost In The Machine», O. Κρίμπας

Βραβείο Ντοκιμαντέρ «Καθαρό Ραδιόφωνο», Γ. Τελτζίδης

Βραβείο Σπουδαστικής Ταινίας «Θόλος»,Ν. Αποστολόπουλος, Κ. Γεροθανάση.

Βραβείο Κοινωνικού Προβληματισμού - Τώνια Μαρκετάκη «Παγόβουνο»,Κ. Γεραμπίνης

Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη - Ντίνος Κατσουρίδης «Family Tree», Φ. Μπόγρης

Πηγή: ethnos.gr