Κεντρική θέση στο εφετινό πρόγραμμα του τμήματος «Ματιές στα Βαλκάνια» του 53ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (2-11 Νοεμβρίου 2012) έχει το αφιέρωμα στον σκηνοθέτη Κριστιάν Μουντζιού,  άτυπο ηγέτη του σύγχρονου ρουμάνικου κινηματογράφου, ο οποίος και μόνον την ταινία «4 μήνες, 3 εβδομάδες και 2 ημέρες» να είχε γυρίσει θα αρκούσε για να μπει στο πάνθεον των μεγάλων κινηματογραφιστών του 21ου αιώνα.
Ο Μουντζιού θα δώσει το παρών στη διοργάνωση για να παρουσιάσει όλες τις ταινίες του, ανάμεσα στις οποίες και το «Beyond the Hills» που απέσπασε τα βραβεία σεναρίου και γυναικείας ερμηνείας (εξ' ημισείας για τις δυο πρωταγωνίστριές του), στο τελευταίο Φεστιβάλ Κανών.
 
Στο αφιέρωμα θα προβληθούν έξι μικρού και τέσσερις μεγάλου μήκους ταινίες του Μουντζιού. Οι μικρού μήκους ταινίες του («The Hand of Paulista», «Η Χορωδία των Πυροσβεστών» και «Zapping» αναμέσά τους) ξεχωρίζουν για την ιδιαίτερη αίσθηση του χιούμορ, το σουρεαλισμό και την σύγχυση των ορίων φαντασίας και πραγματικότητας.
Στην μεγάλου μήκους παραγωγή ο Μουντζιού μπαίνει με την «Δύση» το 2002, μια πικρή  σπονδυλωτή κομεντί, η οποία αποτυπώνει τα αδιέξοδα των νέων που επιθυμούν να απαγκιστρωθούν από τα τραύματα του παρελθόντος και να εγκατασταθούν στη Δύση.
 
Το 2007, το «4 μήνες, 3 εβδομάδες και 2 ημέρες» μια ιστορία έκτρωσης επί κυβέρνησης Τσαουσέσκου όταν στην Ρουμανία οι αμβλώσεις είχαν κριθεί παράνομες, χάρισε στον Μουντζιού τον Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ των Κανών.
Δυο χρόνια αργότερα ακολουθεί μια ακόμη σπονδυλωτή ταινία, το «Tales from the Golden Age» όπου πέντε σκηνοθέτες, ανάμεσά τους και ο Μουντζού θυμούνται με χιούμορ αστικούς θρύλους της κομμουνιστικής Ρουμανίας και τέλος η πιο πρόσφατη δημιουργία του «Beyond the Hills» εμπνέεται από την αληθινή ιστορία ενός εξορκισμού σε ένα μοναστήρι έξω απ' το Βουκουρέστι και τις τραγικές συνέπειές του.
 
Στο τμήμα «Ματιές στα Βαλκάνια» που επιμελείται εδώ και χρόνια ο Δημήτρης Κερκινός, θέση έχουν επίσης βρει το «When day breaks» του σέρβου σκηνοθέτη Γκόραν Πασκάλιεβιτς, το «Inside» του τούρκου Ζεκί  Ντεμιρκουμπούζ, το «Children of Sarajevo» της σέρβας Άιντα Μπέγκιτς, το «Clip» της ρουμάνας Μάγια Μίλος αλλά και η τουρκοελληνική συμπαραγωγή «Beyond the Hill» του πρωτοεμφανιζόμενου δημιουργούΕμίν Αλπέρ -  που ξεκίνησε την πορεία του από το Crossroads του 51ου ΦΚΘ και παρουσιάστηκε στα Works in Progress στο 52ο ΦΚΘ - εντρυφεί στην έννοια του εχθρού.
 

Πηγή: tovima.gr