«Νομίζω ότι πολλοί συνθέτες σύγχρονης μουσικής, στην προσπάθειά τους να αποφύγουν την αφήγηση, την ερμηνεία, την αρμονία, θυσιάζουν την εκφραστική δύναμη της μουσικής και πολλές φορές δοκιμάζουν την υπομονή του κοινού. Δεν πρέπει, λοιπόν, να μας κάνει εντύπωση ότι το κοινό δυσκολεύεται να παρακολουθήσει αυτές τις μουσικές» υποστήριζε πρόσφατα σε συνέντευξή του ο πολωνικής καταγωγής συνθέτης, πιανίστας αλλά και καθηγητής πανεπιστημίου Καρόλ Μπεφά.
 
Κάτοχος της έδρας Καλλιτεχνικής Δημιουργίας στο θρυλικό College de France του Παρισιού, ερευνητής, στοχαστής και μουσικός με μεγάλο εύρος σπουδών ο 40χρονος Μπεφά έρχεται στην Αθήνα για να δώσει μια διάλεξη στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με τίτλο «Γιατί να συνθέτουμε ακόμα μουσική;» στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του Megaron Plus, την Τρίτη 15 Ιανουαρίου 2013, φιλοξενούμενος της Γαλλικής Πρεσβείας και του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος. Τη διάλεξη θα προλογίσει ο συνθέτης Γιώργος Κουρουπός.
 
Η σύγχρονη μουσική δεν έχει παρασύρει το μεγάλο κοινό, ακόμα και τους μουσικόφιλους. Φταίει το κοινό ή η σύγχρονη μουσική; Είναι όλες οι μουσικές της ίδιας αξίας, έχει το ηχητικό τους σύμπαν εκφραστική δύναμη για να κερδίσει τους ακροατές τους; Σε αυτά τα ερωτήματα θα επιχειρήσει να απαντήσει ο Μπεφά που γνωρίζει σε βάθος την περιοχή της σύγχρονης μουσικής, εμπνέεται από αυτήν και διαπιστώνει ότι το 80% του κοινού δεν ενδιαφέρεται για το μεγάλο αυτό κεφάλαιο της μουσικής, που ενώ παραμένει δυσπρόσιτο, έχει ταυτόχρονα τροφοδοτήσει τις δημοφιλείς και μαζικές μουσικές του περασμένου αιώνα: τζαζ, μινιμαλισμό, ποπ, φανκ κ.ά.
 
Ο ίδιος κινείται με απόλυτη άνεση σε όλες τις περιοχές της μουσικής: έχει κλασικά γούστα -Μπαχ, Μότσαρτ, Σούμπερτ- αισθάνεται όμως παράλληλα πολύ κοντά στο ρεύμα της μουσικής που αρχίζει με τον Ραβέλ, έχει κάνει το διδακτορικό του στον Γκιόργκι Λίγκετι, που τον ξεχωρίζει, μαζί με τον Στηβ Ράιχ, για τη φαντασία που έχουν οι ήχοι του και θαυμάζει τον Ανρί Ντυτιγιέ  «για την ομορφιά του εσωτερικού του σύμπαντος και την αρχιτεκτονική των συνθέσεών του».
 
Γεννημένος το 1973 στο Παρίσι, γιός ενός γλωσσολόγου και μιας μαθηματικού, o Καρόλ Μπεφά έκανε μια μικρή θητεία ως ηθοποιός από τα 8 ως τα 13 του χρόνια, έπαιξε τον Μότσαρτ-παιδί σε τηλεοπτική ταινία, μπήκε στα 14 του στο Παρισινό Ωδείο, στην τάξη της αρμονίας και παράλληλα έκανε γενικές σπουδές: μαθηματικά, ιστορία, φιλοσοφία, οικονομικά, αγγλική φιλολογία, μάστερ φιλοσοφίας από το Κέιμπριτζ, διδακτορικό στην Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales, με θέμα, τις σπουδές για πιάνο του Γκιόργκι Λίγκετι και δίπλωμα για μουσική διδασκαλία στη μουσικολογία του 20ου αιώνα.
 
Ο Μπεφά αντιλαμβάνεται τις διαδρομές της μουσικής και τις δυνατότητές τους να συναντηθούν. Όταν εμφανίζεται ως πιανίστας, ερμηνεύει έργα ρεπερτορίου με παρεκκλίσεις από τον κανόνα τους και αυτοσχεδιάζει πάνω σε θέματα που προτείνει το κοινό: μια συνάντηση του Μπαχ με τον Σκριάμπιν, ένα σχόλιo για την Blue Note, ένα ταγκό στο ύφος του Ντεμπισύ. Τις δικές του συνθέσεις προτιμάει να τις ακούει από άλλους πιανίστες, «πιο βιρτουόζους από εμένα. Τις ακούω σαν διορθωτής, κρατάω την απόσταση που μου επιτρέπει να κάνω αλλαγές».
 
Στο College de France, όπου του προσφέρθηκε η έδρα της Καλλιτεχνικής Δημιουργίας, για το ακαδημαϊκό έτος 2012/2013, έφτασε για να ερευνήσει τη μουσική από πολλές γωνίες και με ένα κεντρικό ερώτημα: Πώς να μιλήσουμε για τη μουσική, πώς να δημιουργήσουμε έναν διάλογο για τη μουσική, χωρίς να την αδικήσουμε;

ΠΟΥ ΚΑΙ ΠΟΤΕ

Τρίτη 15 Ιανουαρίου 2013
Ώρα έναρξης 7 μ.μ.
Είσοδος ελεύθερη με δελτία προτεραιότητας
Η διανομή των δελτίων αρχίζει στις 5.30 - Η διάλεξη θα γίνει στα γαλλικά με ταυτόχρονη μετάφραση στα ελληνικά.

Η διάλεξη θα μεταδοθεί ζωντανά μέσω του Εθνικού Δικτύου Έρευνας & Τεχνολογίας

Πληροφορίες για το κοινό στο τηλέφωνο: 210 72.82.333 και στην ιστοσελίδα του ΜΜΑ: www.megaron.gr

Πηγή: tovima.gr