Εδώ και χρόνια μαίνεται η διαμάχη ανάμεσα στους ιδιοκτήτες σπιτιών και στους καλλιτέχνες που "λερώνουν" τους τοίχους με γκράφιτι. Στη Βόννη ένας καλλιτέχνης προσπαθεί να διαμεσολαβήσει.

Ο εξωγήινος είναι πράσινος, γλοιώδης και τα δόντια του μοιάζουν με αυτά του καρχαρία. Διαβολικό; Μπορεί, είναι θέμα ερμηνείας. Άλλοι πάλι μπορεί να βλέπουν στο πρόσωπό του μια έκφραση μεγάλης ικανοποίησης. Σε κάθε περίπτωση πάντως πρόκειται για ένα γκράφιτι σε ένα τοίχο που έχει προβλεφθεί ειδικά για αυτό τον σκοπό. Να φιλοξενεί δηλαδή γκράφιτι. Ο τοίχος βρίσκεται στο λεγόμενο Σπίτι των Νέων στη Βόννη.

Η Βόννη πάντως, η πρώην πρωτεύουσα της Γερμανίας, έχει ένα πρόβλημα. Ο δήμος δαπανά το χρόνο περί τα 90.000 ευρώ για να καθαρίζει δημόσιους χώρους από γκράφιτι.«Πρόκειται για ένα ποινικό αδίκημα. Για φθορά ξένης ιδιοκτησίας. Γκράφιτι σε ένα ηλεκτρικό ρολόι του δήμου περίπου 4 τμ. συνεπάγεται χρηματικό πρόστιμο σε αυτόν που έκανε το γκράφιτι ύψους 200 έως 300 ευρώ. Ή για αυτούς που δεν έχουν τα χρήματα κοινωνική εργασία. Εδώ στη Βόννη κάποιοι που έκαναν γκράφιτι στη συνέχεια έπρεπε να τα καθαρίσουν για να δουν από κοντά τι δουλειά είναι αυτή;» λέει ο Σίγκφριντ Χος, από τον δήμο.

Σε όλη τη Γερμανία δαπανώνται το χρόνο γύρω στα 200 εκατομμύρια ευρώ για να καθαρίζονται οι δημόσιοι χώροι. Στη Βόννη, σε μια από τις πιο κεντρικές πλατείες της πόλης δεσπόζει ως γκράφιτι ένα από τα πιο διάσημα τέκνα της πόλης: ο Μπετόβεν.

Ανάμεσα στην τέχνη και την πολιτική

Στην περίπτωση αυτή μάλιστα την παραγγελία την έδωσε η ίδια η πόλη. Ανέλαβε να την διεκπεραιώσει ο Μπένγιαμιν Σομπάλα, καλλιτέχνης, ο οποίος το τελευταίο διάστημα προσπαθεί να μεσολαβήσει ανάμεσα στους κατοίκους και στους καλλιτέχνες. Στα διάφορα εργαστήρια που συμμετέχει προσπαθεί να ενημερώσει για τις νόμιμες διαδικασίες που προβλέπονται προκειμένου να κάνει κανείς γκράφιτι. Παρόλη τη συνεργασία του με το δήμο εντούτοις βλέπει επικριτικά πολλές από τις κινήσεις της πόλης:

«Εάν συγκρίνω τη Βόννη με την Κολωνία, τότε η Κολωνία διαθέτει πολλές μεγάλες βιομηχανικές επιφάνειες για γκράφιτι. Είναι κρίμα που δεν είναι και εδώ έτσι τα πράγματα». Ο Σίγκφριντ Χος έχει όμως διαφορετική άποψη: «Κάποτε τελειώνουν οι επιφάνειες και τότε έρχεται ο επόμενος και λέει αφού εδώ υπάρχει γκράφιτι τότε να κάνω και εγώ ένα εδώ δίπλα».

Ο Μπένγιαμιν Σομπάλα δηλώνει πως σε αυτές τις περιπτώσεις θα πρέπει κανείς να δράσει άμεσα και να απομακρύνει τα γκράφιτι. Παράλληλα οι καλλιτέχνες μπορούν να χρησιμοποιούν χρώματα πιο εξελιγμένα, τα οποία σβήνονται πολύ πιο εύκολα. Η συζήτηση για τα γκράφιτι είναι αρκετά σύνθετη. Μπορεί να το δει κανείς σε κάποιες περιπτώσεις από βανδαλισμό μέχρι πολιτική διαμαρτυρία και καλλιτεχνική έκφραση. Για παράδειγμα οι περίφημες μπανάνες του Τόμας Μπαουμγκέρτελ κοσμούν τις εισόδους σε περισσότερες από τέσσερις χιλιάδες γκαλερί και σπίτια.