Ρεγγίνα Αργυράκη: «Η υποβάθμιση της Τέχνης οδηγεί σε μία άθλια φτωχοποίηση»

Ρεγγίνα Αργυράκη: «Η υποβάθμιση της Τέχνης οδηγεί σε μία άθλια φτωχοποίηση»

Από τη Φανή Πλατσατούρα

Η Ρεγγίνα Αργυράκη είναι η γυναίκα στην οποία ανατέθηκε η συνολική διοργάνωση του καλλιτεχνικού προγράμματος του 23ου Παγκόσμιου συνεδρίου Φιλοσοφίας, το οποίο διοργανώθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα και χθες ολοκλήρωσε τις εργασίες του. Υπήρξε η πρώτη χορεύτρια της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, παραμένει καθηγήτρια Φιλοσοφίας της Τέχνης στο ΑΠΘ αλλά και συγγραφέας δοκιμίων για την Τέχνη.  Σκοπός της η επικράτηση της υψηλής αισθητικής, της επιστήμης του αισθήματος, όπως είχε πει κάποτε ο Γκαίτε...

- Η κατά γενική ομολογία άψογη διοργάνωση του 23ου Παγκόσμιου Συνεδρίου Φιλοσοφίας ήταν αποτέλεσμα προσωπικών κοπιαστικών προσπαθειών; Η χρηματοδότηση επαρκούσε κα. Αργυράκη;

«Το συνέδριο διοργανώθηκε σε μία ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο για τη χώρα και έπρεπε όχι απλά να κρύψουμε το κακό πρόσωπό μας αλλά να φανερώσουμε όλο το άξιο λόγου δυναμικό μας. Στο Ηρώδειο δείξαμε τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τη δομή της μουσικής. Ο κ. Καλκάνης ήταν ο κύριος σχεδιαστής των όσων είδαμε, είναι από τους πιο αξιόλογους συνθέτες που διαθέτει η γενιά μας. Καλώς ήρθε τώρα το συγκεκριμένο συνέδριο στην Ελλάδα, διότι τα προηγούμενα χρόνια δεν ήμασταν σε θέση να το διαχειριστούμε. Χαρακτηριζόμασταν από σοβαροφάνεια. Με τους πετσοκομμένους μας μισθούς προσπαθήσαμε λοιπόν να παράξουμε έργο. Η χρηματοδότηση για το συνέδριο ήταν υποτυπώδης, καμία σχέση με την αντίστοιχη της Αμερικής, του Καναδά, του Μόντρεαλ. Πήραμε γυμναστές από το Λεόντειο και τους κάναμε μπαλαρίνους. Και δέχτηκαν οι άνθρωποι και το έκαναν. Δεν είχαμε καν ενδυματολόγο να σκεφτείτε, τις στολές τις σχεδίασα μόνη μου». 

- Σε τι βαθμό θεωρείτε πως βάλλεται σήμερα η Τέχνη;

«Η Τέχνη θωρακίζει με ενεργητική όραση τον άνθρωπο, τον καθιστά υποψιασμένο. Και οι σχολές Τέχνης βάλλονται γιατί κάνουν αυτό το πολύ "κακό" πράγμα. Να φανταστείτε, αυτή τη στιγμή έχουν πεταχτεί με τον χειρότερο δυνατό τρόπο τα μαθήματα Τέχνης από το Λύκειο. Το ίδιο και οι καθηγητές Τέχνης, όταν όλη η Ευρώπη αναβαθμίζει το είδος. Η υποβάθμιση της Τέχνης οδηγεί σε μία άθλια φτωχοποίηση, την οποία κάνουμε μόνοι μας στον εαυτό μας». 

- Οι εκπρόσωποι αυτής, οι καλλιτέχνες, ορθώνουν λόγο ουσιαστικό;

«Σε ό, τι αφορά το συνέδριο ζητήσαμε τη βοήθεια αρκετών καλλιτεχνών, οι οποίοι έδειξαν αμεσότατη ανταπόκριση. Οι καλλιτέχνες - δάσκαλοι έχουν τεράστια ευθύνη και επιτελούν θαυμαστό έργο με τα λιγοστά μέσα που έχουν στη διάθεσή τους. Πολλοί Έλληνες καλλιτέχνες γίνονται ανάρπαστοι στον έξω κόσμο. Βρίσκονται στην πρώτη γραμμή με τους νέους καλλιτέχνες ολόκληρης της Ευρώπης. Και δεν μιλώ για τους κοσμικούς καλλιτέχνες που συναντούμε συνέχεια στις εφημερίδες. Υπάρχει μία τρομακτική αντιπληροφόρηση γύρω από όλο αυτό το ζήτημα. Έχουμε πάρα πολύ μεγάλους καλλιτέχνες, διεθνείς καλλιτέχνες και είναι ντροπή που δεν τους ξέρουμε».

- Ακολουθώντας τις βασικές αρχές της Φιλοσοφίας, μπορούμε να γίνουμε καλύτεροι άνθρωποι, ως σύνολο και μονάδες;

«Δεν υπάρχουν αρχές στη Φιλοσοφία. Η φιλοσοφία κατασκευάζει μοντέλα και τα προωθεί, δεν είναι επιστήμη. Σήμερα η Φιλοσοφία χρειάζεται περισσότερο από κάθε άλλη φορά. Καλούμαστε να διορθώσουμε την κατάσταση στην οποία έχουμε περιέλθει. Πώς θα επιτευχθεί αυτό; Πέραν της Φιλοσοφίας, έχοντας πολύ καλό γνωστικό αντικείμενο της δουλειάς μας. Ο καθένας στο είδος του. Δεν έχουμε κανένα περιθώριο για ψώνια ή για χάρες αυτή τη στιγμή. Πρέπει να έχουμε βαρβάτους επιστήμονες, βαρβάτους καλλιτέχνες. Ανθρώπους που δουλεύουν σκληρά προκειμένου να αυξάνεται το δικαίωμα αμφιβολίας, όσο μεγαλώνουν. Ενδεχομένως να πρέπει να προχωρήσουμε σε μία αναθεώρηση του ίδιου του ορισμού του ανθρώπου. Αν μπορεί να αλλάξει στα πολιτισμένα ευρωπαικά κράτη, μπορεί να αλλάξει και στην Ελλάδα. Νομίζω είναι καθαρά ζήτημα πολιτικής βούλησης, που χρειάζεται να επιβληθεί αν δεν υπάρχει».  

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο