«Αποτυπώνοντας το αρχαίο κάλλος» στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

«Αποτυπώνοντας το αρχαίο κάλλος» στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, συνεχίζοντας την παρουσίαση του έργου σημαντικών εικαστικών σε συνομιλία με τις μόνιμες συλλογές του, διοργανώνει την έκθεση του καταξιωμένου αμερικανού φωτογράφου Josh Garrick, με τίτλο «Αποτυπώνοντας το αρχαίο κάλλος».

Σε Κωνσταντινούπολη και Νέα Υόρκη

Η έκθεση εγκαινιάζεται την Πέμπτη 12 Σεπτεμβρίου, σε επιμέλεια της ιστορικού τέχνης Ίριδας Κρητικού και σχεδιασμό του εικαστικού Μάριου Βουτσινά, ενώ στη συνέχεια θα μεταφερθεί στο Σισμανόγλειο Μέγαρο της Κωνσταντινούπολης και στον εκθεσιακό χώρο του ελληνικού προξενείου στη Νέα Υόρκη. Το συντονισμό της έκθεσης στην Αθήνα έχει ο αναπληρωτής διευθυντής του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου και διευθυντής του Νομισματικού Μουσείου, Δρ. Γεώργιος Kακαβάς.

Ο εικαστικός
 

Ο εικαστικός J. Joshua Garrick.

Έχοντας ολοκληρώσει ένα μεταπτυχιακό δίπλωμα στις καλές τέχνες στο Πανεπιστήμιο Columbia, ο J. Joshua Garrick εισήλθε σε μία αέναη σχέση θαυμασμού και φιλίας, αγάπης, έμπνευσης και δημιουργικότητας με τη χώρα μας. Έχοντας ήδη πραγματοποιήσει πολλά ταξίδια στην Ελλάδα, μόνος ή συνοδεύοντας φοιτητές του, και έχοντας επιλέξει ως κύριο αντικείμενο της εικαστικής του ενασχόλησης με τη φωτογραφία τα δημιουργήματα του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, ο Garrick καταθέτει μία ολοκληρωμένη εννοιολογικά και αισθητικά εκθεσιακή πρόταση στο πλέον προσφιλές του και νοούμενο από τον ίδιο ως βασικό σημείο αναφοράς του, μεταξύ των Μουσείων της Ελλάδας, το
Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

Διείσδυση στην πρώτη ύλη της κλασικής ωραιότητας

Ο τίτλος της έκθεσης, «Αποτυπώνοντας το αρχαίο κάλλος», σηματοδοτεί την επιθυμία του να διεισδύσει στην πρώτη ύλη της κλασικής ωραιότητας, όπως αυτή αποτυπώνεται στα αρχαία γλυπτά, που εδώ και δεκαετίες φωτογραφίζει στα Μουσεία της Ελλάδας. Τα έργα του Garrick αποτελούν πρωτότυπες φωτογραφικές απεικονίσεις των εκθεμάτων του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, καθώς εστιάζουν σε συχνά αθέατες λεπτομέρειές τους, που με μαεστρία συλλαμβάνει ο ευαίσθητος φωτογραφικός του φακός, εξαίροντας έντεχνα τις αναζητήσεις των αρχαίων καλλιτεχνών.Όπως ο ίδιος, ως γνήσιος φιλέλληνας, σημειώνει, η πρόθεσή του, αν και πηγάζει από την πολυετή ενασχόλησή του με το συγκεκριμένο αντικείμενο, αποκτά κατά την περίοδο αυτή και μια επιπλέον συμβολική διάσταση: επιδιώκει «να τονίσει τον πρωταρχικό ρόλο του ελληνικού κλασικού πολιτισμού ως κοιτίδα της δυτικής τέχνης και αντίστοιχα, την αναπόσπαστη σχέση της σύγχρονης Ελλάδας με την Ευρώπη, την ανάγκη να επαναφέρουμε στη μνήμη τους λόγους για τους οποίους η Ελλάδα θα έχει πάντοτε τον πλούτο της ιστορίας της για να τον μοιράζεται με τον υπόλοιπο κόσμο».

Οι ενότητες

Η έκθεση απαρτίζεται από τέσσερις θεματικές ενότητες, που φιλοξενούνται σε διαφορετικούς χώρους του Μουσείου.
Α. «Επίσκεψη» / «A Visit»,  στο μνημειακό προθάλαμο του Μουσείου.
Β. «Αναπνοή» / «Breathing»,  στην αίθουσα 21, το κόκκινο δωμάτιο του «Μικρού Αναβάτη».
Γ. «O κήπος με τα αγάλματα» / «Garden statues»,  στο εσωτερικό αίθριο του Μουσείου.
Δ. «Στιγμιότυπα» / «Instants»,  στο αναψυκτήριο του Μουσείου.
Οι καλλιτεχνικές φωτογραφίες, εντασσόμενες διακριτικά στις αίθουσες, το αίθριο και το αναψυκτήριο του Μουσείου, προτείνουν μια ιδεατή αφήγηση, έναν νέο τρόπο «βλέμματος», αιχμαλωτίζοντας με τρόπο απαράμιλλο το ατομικό «κάλλος» του κάθε γλυπτού, την ειδική και διαφορετική κάθε φορά ατμόσφαιρα που τα περιβάλλει.

Με κριτήριο την αρμονία, τη θεματολογία, και την αισθητική ατμόσφαιρα

Τα έργα του καλλιτέχνη τοποθετούνται με κριτήριο την αρμονία, τη θεματολογία, αλλά και την αισθητική ατμόσφαιρα που επιθυμεί να πετύχει. Τρεις φωτογραφίες που σκοπό έχουν να μυήσουν τον επισκέπτη στο διάλογο του καλλιτέχνη με τα γλυπτά του Μουσείου που ακολουθεί, μία φωτογραφία που κατά κάποιον τρόπο «αποκαλύπτει» την κρυφή πλευρά ενός περικαλλούς γυναικείου γλυπτού στην αίθουσα 21, μια εξαίσια γλυπτοθήκη απτής ομορφιάς στο αίθριο του Μουσείου και μια σειρά από πολλαπλά και μικρότερης κλίμακας στιγμιότυπα καταγραφής και μνήμης του βλέμματος στο αναψυκτήριο, δημιουργούν έναν νοητό «περίπατο», που επιθυμεί να τέρψει και να καθηλώσει το βλέμμα του επισκέπτη.

Οι εξαιρετικά επιμελημένοι τίτλοι των έργων, που έχει δώσει ο καλλιτέχνης, μιλούν για τη ζωή και το θάνατο, τη νεότητα και το γήρας, τη δύναμη και την ταπεινότητα, το κάλλος και το άλγος, τη χαρά και την απώλεια, τη νίκη και την ήττα, τον έρωτα, τη θνησιμότητα και την αθανασία. Οι τίτλοι αποδόθηκαν στα ελληνικά με απόλυτη προσήλωση στο ίχνος και την ποιότητα του συναισθήματος, που κάθε φορά αφήνει πίσω του ο φωτογραφικός φακός, με την επιθυμία να συμβάλλουν στην απολαυστικά αποκαλυπτική ανάγνωση «ανάμεσα» στις απαλές εσοχές των μαρμάρων, όπως παρουσιάζονται στην έκθεση.

Πληροφορίες


Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Πατησίων 44, εγκαίνια: Πέμπτη 12 Σεπτεμβρίου, στις 18.30. Διάρκεια έκθεσης: 13 Σεπτεμβρίου 2013 έως 8 Ιανουαρίου 2014. Ώρες λειτουργίας έως τέλος Οκτωβρίου: Δευτέρα: 13:00 - 20:00, Τρίτη - Σαββάτο: 08:00 -20:00, Κυριακή και επίσημες αργίες: 08:00 - 15:00.

Πηγή: naftemporiki.gr

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο