Τη σύνθεση «Φτωχοί και Άγιοι», διασκευή για το θέατρο από τους Αντώνη και Κωνσταντίνο Κούφαλη των διηγημάτων του Παπαδιαμάντη «Το Χριστόψωμο», «Η Σταχομαζώχτρα», «Η Ντελησυφέρω», «Ο Αμερικάνος» και «Ο πολιτισμός εις το χωρίον» ανεβάζει στη Θεατρική σκηνή «Ζωή Λάσκαρη», στην πρώτη της σκηνοθετική απόπειρα η θεατρολόγος και ηθοποιός Ανδρομάχη Χρυσομάλη.

Στην παράσταση, η οποία θα ανοίγει με έναν πρόλογο σύνθεση από επιστολές του Παπαδιαμάντη στον πατέρα του και αποσπάσματα άλλων διηγημάτων του, αυτοβιογραφικού χαρακτήρα, που έχει προσθέσει η ίδια η σκηνοθέτις, θα αποτελέσει και το συνεκτικό δεσμό ανάμεσα στα προσωπικά βιώματα του συγγραφέα και στο έργο του, χαρτογραφώντας τον προσωπικό του μύθο.

Ο κεντρικός άξονας που διατρέχει τα πέντε διηγήματα της παράστασης είναι το μητριαρχικό στοιχείο σε όλες του τις εκφάνσεις.

Συντελεστές

Σκηνοθεσία: Ανδρομάχη Χρυσομάλη
Διασκευή για το θέατρο: Αντώνης και Κων/νος Κούφαλης
Σκηνικά: Γκάι Στεφάνου
Κοστούμια:Τατιάνα Σουχοκούρωφ
Σχεδιασμός φωτισμών: Σάκης Μπιρμπίλης
Μουσική-Sound design: Αλέξανδρος Σιδηρόπουλος
Βοηθός Σκηνοθέτη: Θοδωρής Ντουρντουρέκας
Βοηθός ενδυματολόγου: Μαγδαληνή Αυγερινού

Παίζουν οι ηθοποιοί : Κωνσταντίνος Πασσάς, Χρήστος Τακτικός, Ανδριάνα Χαλκίδη, Στέλλα Χατζημιχελάκη, Ανδρομάχη Χρυσομάλη, Λεωνίδας Χρυσομάλης 

Θεατρική Σκηνή «Ζωή Λάσκαρη», Καστοριάς 34-36 και Ιερά Οδός Βοτανικός, τηλ.: 210-34.77.878

Πρεμιέρα: Παρασκευή 11 Μαρτίου 2011 (έως 25 Μαϊου)

Διάρκεια: 85 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Πέμπτη – Παρασκευή – Σάββατο 9:15μ.μ., Κυριακή 8:15 μ.μ.

Τιμές εισιτηρίων: 18 ευρώ, φοιτητικό 13 ευρώ

Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης (4 Μαρτίου 1851 - 3 Ιανουαρίου 1911)
100 χρόνια από τον θάνατο του

«Ἐγεννήθην ἐν Σκιάθω, τῇ 4 Μαρτίου 1851. Ἐβγήκα ἀπὸ τὸ Ἑλληνικὸν Σχολεῖον εἰς τὰ 1863, ἀλλὰ μόνον τῷ 1867 ἐστάλην εἰς τὸ Γυμνάσιον Χαλκίδος, ὅπου ἤκουσα τὴν Α΄ καὶ Β΄ τάξιν. Τὴν Γ΄ ἐμαθήτευσα εἰς Πειραιᾶ, εἴτα διέκοψα τὰς σπουδάς μου καὶ ἔμεινα εἰς τὴν πατρίδα. Κατὰ Ἰούλιον τοῦ 1872 ὑπήγα εἰς τὸ Ἅγιον Ὅρος χάριν προσκυνήσεως, ὅπου ἔμεινα ὀλίγους μῆνας. Τῷ 1873 ἤλθα εἰς Ἀθήνας καί ἐφοίτησα εἰς τὴν Δ΄ τοῦ Βαρβακείου. Τῷ 1874 ἐνεγράφην εἰς τὴν Φιλοσοφικὴν Σχολήν, ὅπου ἤκουα κατ’ ἐκλογὴν ὀλίγα μαθήματα φιλολογικά, κατ’ ἰδίαν δὲ ἠσχολούμην εἰς τὰ ξένας γλώσσας.
Μικρὸς ἐζωγράφιζα Ἁγίους, εἴτα ἔγραφα στίχους, καί ἐδοκίμαζα να συντάξω κωμῳδίας. Τῷ 1868 ἐπεχείρησα νὰ γράψω μυθιστόρημα. Τῷ 1879 ἐδημοσιεύθη "ἡ Μετανάστις" ἔργον μου εἰς τὸ περιοδικὸν "Σωτήρα". Τῷ 1882 ἐδημοσιεύθη "Οἱ ἔμποροι τῶν Ἐθνῶν" εἰς τὸ "Μὴ χάνεσαι". Ἀργότερα ἔγραψα περὶ τὰ ἑκατὸν διηγήματα, δημοσιευθέντα εἰς διάφορα περιοδικὰ καί ἐφημερίδας.»

ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ

Πατρίδα μας είναι η παιδική μας ηλικία.
Με αυτήν πορεύεσαι, αυτή σε καθορίζει, αυτή σε οδηγεί στα μονοπάτια της ζωής, σε τρέφει, σε αγκαλιάζει, προχωράς να φτάσεις, δεν ξέρεις που… σε εγκαταλείπει καταμεσής του δρόμου, παραπατάς, πέφτεις, σηκώνεσαι ξανά, τρεκλίζεις
Και φωνάζεις Μάνα…
Έτσι ξεκινά το θεατρικό μας αυτό ταξίδι
Με τον Παπαδιαμάντη να «κλαίει» και να παρακαλά « να αράξει στην αγκαλιά της μάνας…»
Να αποζητά την αποδοχή του πατέρα- ιερουργού : «σας πέμπω σήμερον σήμερον τρία φύλλα της εφημερίδος Μη χάνεσαι… ΟΙ Έμποροι των Εθνών είναι ιδικόν μου έργον» , να μένει θεατής , μπροστά στην παιδική σκληρότητα των συνομήλικων του «είσαι για τυφλοψώμια» .
Με αυτήν την προσθήκη – από επιστολές προς τον πατέρα του και αποσπάσματα
από τα διηγήματα στα οποία αυτοβιογραφείται προσπάθησα να δώσω φευγαλέα, μια εικόνα από τον ψυχισμό του συγγραφέα και να τα ενώσω με το έργο του.
-Κατά πόσο τώρα η λογοτεχνία αντλεί από τα προσωπικά βιώματα ή όχι του συγγραφέα είναι μια μεγάλη συζήτηση που αφορά τους ειδικούς.-
Έργο σημαντικό, σημαδεμένο από την μητρική φιγούρα.
Οι γυναίκες δεσπόζουν, κυριαρχούν, σφραγίζουν με τρόπο απόλυτο και συγκλονιστικό τα διηγήματα του. Μαζί τους συνομιλεί, συνδιαλέγεται καθώς η γυναίκα αναλαμβάνει τον πόνο του κόσμου τούτου.

Η πρώτη μου επαφή με τον Παπαδιαμάντη στο Θέατρο ήταν στο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας
Όταν συμμετείχα ως ηθοποιός στο πρώτο ανέβασμα του έργου και σε αυτό επανήλθα
Με σεβασμό και ταπεινότητα, όταν θέλησα να γευτώ ξανά την υπέροχη αυτή γλώσσα
προσθέτοντας την προσωπική μου ματιά.

Ανδρομάχη Χρυσομάλη
Φεβρουάριος 2011

Ο κοινός κώδικας της ανθρώπινης μοίρας

Πέντε διηγήματα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη με κοινό κώδικα το αίσθημα του δικαίου και την αποκατάσταση του ενώπιον του αναγνώστη – θεατή και κοινό παρονομαστή την περίοδο των γιορτών των Χριστουγέννων ( με την γέννηση καινούργιων πραγμάτων να είναι περισσότερο από προφανής προσδοκία ) συγκροτούν μια πλήρη θεατρική ενότητα κάτω από τον τίτλο « Φτωχοί και άγιοι» .

Η δραματουργική επεξεργασία ( όπου έχει τηρηθεί το ιδιόλεκτο του πεζογράφου με την κατασκευή διαλόγων στο ίδιο πνεύμα και την ανάπτυξη δράσης με την βοήθεια του αφηγηματικού στοιχείου ) κινείται κυκλικά καθώς η ζωή εναλλάσσεται με το θάνατο και η χαρά με την οδύνη, ενώ αποκαλύπτονται δύο ξεχωριστές παράμετροι του ύφους του Παπαδιαμάντη, το υποδόριο χιούμορ και η μουσικότητα των εννοιών και των φράσεων που συνυπάρχουν αρμονικά ακόμη και στα πιο σκοτεινά του κείμενα .

Τηρήθηκε η ομαλότητα δράσης στα διηγήματα του Παπαδιαμάντη , η συνεχής ροή της δράσης του , με την τοποθέτηση αφηγητών που προωθούν το μύθο χωρίς να τον αλλοιώνουν η να τον τραυματίζουν .