current views are: 5

6 Ιανουαρίου 2014
Δημοσίευση07:14

Διάσημα κλεμμένα έργα τέχνης που ακόμη… αγνοούνται (φωτό)

Η κλοπή ενός έργου τέχνης είναι σίγουρα μια πολύ δύσκολη υπόθεση, που απαιτεί μεγάλη οργάνωση και προσοχή, με τη λεία να είναι σχετικά εύκολο να κρυφτεί, αλλά σχεδόν ακατόρθωτο να πουληθεί.

Δημοσίευση 07:14’
αρθρο-newpost

Η κλοπή ενός έργου τέχνης είναι σίγουρα μια πολύ δύσκολη υπόθεση, που απαιτεί μεγάλη οργάνωση και προσοχή, με τη λεία να είναι σχετικά εύκολο να κρυφτεί, αλλά σχεδόν ακατόρθωτο να πουληθεί.

Επιμέλεια: Ντία Μούλου

Η κλοπή ενός έργου τέχνης είναι σίγουρα μια πολύ δύσκολη υπόθεση, που απαιτεί μεγάλη οργάνωση και προσοχή, με τη λεία να είναι σχετικά εύκολο να κρυφτεί, αλλά σχεδόν ακατόρθωτο να πουληθεί.

Κατά καιρούς διάφοροι «κυνηγοί» τέχνης έχουν καταφέρει να αφαιρέσουν από καλά φυλασσόμενα μουσεία ή ιδιωτικές συλλογές αριστουργήματα περίφημων καλλιτεχνών, άλλοτε με θεαματικό κι άλλοτε με «αθόρυβο» τρόπο.

Η αστυνομία από την πλευρά της, ύστερα από εκτεταμένες έρευνες, πολλές φορές έχει καταφέρει να εντοπίσει τα ίχνη των δραστών και να τους συλλάβει, χωρίς ωστόσο να βρίσκει τα έργα τέχνης.

Ακολουθούν τα οκτώ πιο διάσημα αριστουργήματα, που η τύχη τους ακόμη αγνοείται.

Το Stradivarius της Morini

Για έναν μουσικό το να έχει στη συλλογή του ένα βιολί Stradivarius είναι σαν να κατέχει το «Άγιο Δισκοπότηρο», καθώς τίποτα δεν συγκρίνεται με τον ήχο που βγάζει ένα τέτοιο βιολί. Χαρακτηριστικό της σπανιότητάς του είναι πως σε ολόκληρο τον κόσμο υπάρχουν μόλις 650 αυθεντικά Stradivarius.

Τον Οκτώβριο του 1995, ένα Stradivarius αξίας τριών εκατομμυρίων δολαρίων κλάπηκε από το διαμέρισμα της βιολίστριας Erica Morini, όσο εκείνη βρισκόταν στο νοσοκομείο. Το βιολί ήταν δώρο του πατέρα της και το είχε κατασκευάσει το 1727 ο Αντόνιο Στραντιβάρι. Η Morini, λίγες ημέρες μετά την κλοπή έφυγε από τη ζωή, ενώ το κλεμμένο βιολί της συγκαταλέγεται ακόμη στη λίστα των πιο διάσημων κλεμμένων έργων τέχνης.

«Άποψη της παραλίας του Σεβενίνγκεν», Βαν Γκογκ

Στις 7 Δεκεμβρίου του 2002, περίπου στις 8 το πρωί, δύο άγνωστοι σκαρφάλωσαν στην κορυφή του μουσείου Βαν Γκογκ στο Άμστερνταμ και κατάφεραν να μπουν στο εσωτερικό. Οι δράστες έκλεψαν μόνο δύο πίνακες, την «Άποψη της παραλίας του Σεβενίνγκεν» (1882) και την «Έξοδο από την εκκλησία της Νουνέν» (1884). Αυτοί οι πίνακες προέρχονται από τις καλύτερες καλλιτεχνικές περιόδους του μεγάλου ζωγράφου και σύμφωνα με υπολογισμούς η αξία τους ξεπερνά τα 20 εκατομμύρια δολάρια.

Το 2004, συνελήφθησαν δύο ύποπτοι, χωρίς ωστόσο να βρεθούν οι πίνακες, με το μουσείο του Βαν Γκογκ να προσφέρει το ποσό των 100.000 ευρώ σε όποιον δώσει πληροφορίες για τον εντοπισμό τους.

«Το περιστέρι με μπιζέλια», Πάμπλο Πικάσο

Στις 20 Μαΐου του 2010 στο Παρίσι συνέβη μία από τις πιο περίεργες κλοπές στην ιστορία της τέχνης. Το αριστούργημα του Πικάσο «Το περιστέρι με μπιζέλια» βρισκόταν ανάμεσα στα πέντε έργα που κλάπηκαν από το μουσείο μοντέρνας τέχνης του Παρισιού. Στη σκηνή του «εγκλήματος» το μόνο που εντόπισαν οι αρχές ήταν ένα σπασμένο παράθυρο και σπασμένο λουκέτο, αφού ο δράστης με επιδεξιότητα κατάφερε γρήγορα και προσεκτικά να αφαιρέσει τους πίνακες από τα πλαίσια τους.

Όπως αποκάλυψε η κάμερα ασφαλείας, ο δράστης ήταν ένας, ο οποίος μάλιστα εντοπίστηκε και συνελήφθη το 2011. Ο ίδιος ομολόγησε την κλοπή, αλλά παράλληλα δήλωσε ότι από τον πανικό του πέταξε τον πίνακα του Πικάσο στα σκουπίδια!

«Γυναίκα μπροστά σε ανοιχτό παράθυρο, η αρραβωνιαστικιά», Πολ Γκογκέν

Τον Οκτώβριο του 2012, ο συγκεκριμένος πίνακας του Γκογκέν έκανε «φτερά» από το μουσείο Kunsthal στο Ρότερνταμ, μαζί με άλλους έξι πίνακες του Πικάσο, του Μονέ, του Ματίς και του Φρόυντ.

Για την κλοπή των επτά διάσημων έργων τέχνης, οι δράστες χρειάστηκαν μόλις τρία λεπτά, ενώ η αξία των πινάκων υπολογίζεται στα 18 εκατομμύρια ευρώ.

Στις 26 Νοεμβρίου, ένας άνδρας με το όνομα Radu Dogaru συνελήφθη για τη ληστεία και καταδικάστηκε σε περίπου επτά χρόνια φυλάκιση. Στις 6 Δεκεμβρίου έπεσε στα χέρια της αστυνομίας στο Βερολίνο κι ένας δεύτερος με το όνομα Adrian Procop. Παρόλα αυτά, οι πίνακες δεν έχουν εντοπιστεί.

«Το κονσέρτο», Γιόχανες Βέρμεερ

Ο πίνακας του διάσημου ολλανδού ζωγράφου Γιόχανες Βέρμεερ «Το κονσέρτο» (1664) βρισκόταν στο μουσείο της Isabella Stewart Gardner, μέχρι τις 18 Μαρτίου του 1990, όταν δύο ληστές ντυμένοι αστυνομικοί τον έκλεψαν, μαζί με άλλα 13 έργα τέχνης. «Το κονσέρτο» μέχρι και σήμερα συγκαταλέγεται ανάμεσα στα πιο ακριβά κλεμμένα έργα τέχνης, με την αξία του να εκτιμάται στα 200 εκατομμύρια δολάρια.

«Η καταιγίδα στη θάλασσα της Γαλιλαίας», Ρέμπραντ

Κι αυτός ο πίνακας βρίσκεται μεταξύ αυτών που κλάπηκαν από το μουσείο της Isabella Stewart Gardner στη Βοστώνη, φιλοτεχνήθηκε από τον Ρέμπραντ το 1633 και απεικονίζει το θαύμα του Ιησού στην θάλασσα της Γαλιλαίας, όπως περιγράφεται στο κατά Μαρκον Ευαγγέλιο.

Τον Μάρτιο του 2013, το FBI παραδέχθηκε σε συνέντευξη τύπου ότι γνωρίζει τους υπεύθυνους για τη μεγάλη ληστεία, αλλά δεν είναι σε θέση να κατονομάσει τους δράστες. Από τότε δεν έχει υπάρξει νέα ενημέρωση, ενώ η αμοιβή για την ανάκτηση του πίνακα ανέρχεται στα 5 εκατομμύρια δολάρια.

«Η Γέφυρα του Τσάρινγκ Κρος», Κλοντ Μονέ

Ο περίφημος ιμπρεσιονιστής Κλοντ Μονέ ανάμεσα στο 1899 και το 1904 απεικόνισε τη γέφυρα του Τσάρινγκ Κρος σε διάφορες περιόδους σε μια σειρά από πίνακες. Ο πίνακας «η Γέφυρα του Τσάρινγκ Κρος» κλάπηκε τον Οκτώβριο του 2012 κατά τη διάρκεια της μεγαλύτερης κλοπής έργων τέχνης του 21ου αιώνα από το μουσείο Kunsthal του Ρότερνταμ.

Τον Αύγουστο άρχισε στο Βουκουρέστι η δίκη των έξι Ρουμάνων που κατηγορούνται για τη συγκεκριμένη ληστεία, με τις ρουμανικές αρχές να  φοβούνται ότι οι πίνακες των Μονέ, Πικάσο, Γκογκέν έχουν γίνει στάχτη.

Αυγά Φαμπερζέ

Η φήμη των αβγών Φαμπερζέ, που δώρισε ο Νικόλαος Β’ στη σύζυγό του το Πάσχα του 1897 είναι ίσως μεγαλύτερη κι από αυτή του ίδιου του τσάρου.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, έχουν δημιουργηθεί μόνο μερικές δεκάδες αυγά Φαμπερζέ, με 28 να εκτίθενται σε διάφορα μουσεία του κόσμου, πέντε να βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές και οκτώ να αγνοούνται.

Η αξία κάθε τέτοιου αυγού υπολογίζεται σε πολλά εκατομμύρια δολάρια, αφού ο διάσημος κοσμηματοπώλης Καρλ Φαμπερζέ χρησιμοποιούσε για την κατασκευή τους πολύτιμες πέτρες, μέταλλα και σμάλτα.