«Eμβατήρια εικονογραφημένα» στο νέο βιβλίο του Φώτου Λαμπρινού

«Eμβατήρια εικονογραφημένα» στο νέο βιβλίο του Φώτου Λαμπρινού

«Ποια είναι λοιπόν η εικόνα που βλέπουμε παρακολουθώντας τα κρατικά κινηματογραφικά Επίκαιρα της απριλιανής δικτατορίας; Η απάντηση είναι απλή και συγκεκριμένη: έχουμε την εικόνα που το καθεστώς σκηνοθετεί για τον εαυτό του»

Ο Φώτος Λαμπρινός, στo βιβλίο του «Χούντα είναι θα περάσει;» (εκδ. Καστανιώτη), μελετά τα κρατικά κινηματογραφικά επίκαιρα της περιόδου 1967-1974, και σχολιάζει την εικόνα που το καθεστώς, κινηματογραφούσε και διένειμε υποχρεωτικά σε όλες τις αίθουσες της χώρας κάθε εβδομάδα, ακόμα και μετά το 1970, με την επικράτηση της τηλεόρασης.

Τι περιλαμβάνουν αυτά τα «εικονογραφημένα εμβατήρια»;

Στρατιωτικές εκδηλώσεις, δοξολογίες για τους προστάτες αγίους των διαφόρων όπλων,δραστηριότητες των αστέρων του καθεστώτος με «πολιτικά»(διορισμένοι νομάρχες, δήμαρχοι κ.οκ.), πομπώδεις εορτασμούς επετείων από τη συντριβή του «κομμουνιστοσυμμοριτισμού», σπορ, απερίγραπτα κιτς «καλλιτεχνικά» με επιδείξεις μόδας, κομμωτικής, μακιγιάζ, εκθέσεις εικαστικών καλλιτεχνών, είναι η βασική θεματολογία των Επικαίρων.

«Φυσικά δεν υφίσταται θέμα καταγραφής ή και απλής αναφοράς σε αντιστασιακές ενέργειες, συλλήψεις, βασανιστήρια εξορίες αλλά ούτε και σε θέματα από την διεθνή ειδησεογραφία», θυμίζει στους παλαιότερους και γνωστοποιεί στους νεότερους, ο Φώτος Λαμπρινός.

O σκηνοθέτης, και δεινός ερευνητής αρχειακού υλικού,από τους σπουδαιότερους κινηματογραφιστές - θεματοφύλακες της ιστορικής μνήμης της Ελλάδας, συζήτησε χθες βράδυ με το κοινό, στην παρουσίαση της έκδοσης, πλαισιωμένος από τη συγγραφέα-ιστορικό, Σώτη Τριανταφύλλου και την αναπληρώτρια καθηγήτρια Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου, Δέσποινα Παπαδημητρίου.

'Εχουν διασωθεί όλα τα Επίκαιρα της δικτατορίας και μελετώντας τα, διαπιστώνουμε, είπε μεταξύ άλλων ο σκηνοθέτης, πόσο αλλάζει ριζικά στα χρόνια αυτά (1967-1974),η όψη της Ελλάδας.

«Η Ελλάδα μετά το 1969 αποκτά ένα νέο κοινωνικό στρώμα - αυτό των νεόπλουτων, που επιδιώκει πάνω απ' όλα την καλοπέρασή του, προσφέροντας επιχειρήματα επιβεβαίωσης στο απολυταρχικό καθεστώς. Είναι η νοοτροπία που εκφράζεται με το σλόγκαν «Να περνάμε καλά», η οποία καθιερώνεται επί χούντας αλλά επιβιώνει μετά την πτώση της, σε όλη τη διάρκεια της αποκαλούμενης Μεταπολίτευσης» εκτιμά ο ίδιος .

Εκτός από τα Επίκαιρα, το καθεστώς της απριλιανής δικτατορίας οργάνωσε μια κρατική, ελεγχόμενη τηλεόραση.

«Περάσατε καλά; Ήταν το κυρίαρχο σύνθημα του προγράμματος της απριλιανής τηλεόρασης, με εκπομπές, διασκέδασης,ανώδυνες και φυσικά καθεστωτική προπαγάνδα" συνέχισε ο Φώτος Λαμπρινός, στην παρουσίαση του βιβλίου του. ''Μετά την πτώση της χούντας και την αποκατάσταση της Δημοκρατίας, το τηλεοπτικό αυτό μοντέλο υποχώρησε" οι σκηνοθέτες , είπε ο Φ.Λαμπρινός, κάναμε ντοκιμαντέρ με τρόπο κινηματογραφικό, χρησιμοποιώντας φιλμ, υπήρχε πρόγραμμα για χορό, μουσική, βιβλία, έως την εμφάνιση των ιδιωτικών καναλιών, το 1989. Εδωσαν άδειες χωρίς προδιαγραφές στα ιδιωτικά κανάλια, και το μοντέλο ''να περνάτε καλά" επέστρεψε από το 1991 και διατηρείται έως σήμερα».

Στη διάρκεια της χθεσινής εκδήλωσης, ο Φώτος Λαμπρινός επέλεξε να προβάλει ένα από τα επεισόδια της δικής του τηλεοπτικής σειράς ντοκιμαντέρ «Χούντα είναι θα περάσει;» που αναμεταδιδόταν πέρσι από την ΕΡΤ.

Ποια ήταν η δική του σκηνοθετική παρέμβαση στα Επίκαιρα της εποχής; «να αναδείξει την πραγματικότητα που εμπεριέχει η εικόνα ανεξαρτήτως των ήχων, της μουσικής, το σχόλιο του αφηγητή» υπογράμμισε ο ίδιος.

Και έκανε την αντιδιαστολή με τα σημερινά ενημερωτικά τηλεοπτικά δελτία όπου «δεν βλέπουμε εικόνα αλλά κυρίως την εκδοχή του σχολιαστή για την εικόνα, καθώς αυτός εμφανίζεται μπροστά της».

 

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο