Έρωτας και πεπρωμένο στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Έρωτας και πεπρωμένο στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Το ντεμπούτο του Μιχάλ Νασταρόβιτς στο πόντιουμ της Κ.Ο.Α. γίνεται στην συναυλία που θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 31 Ιανουαρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με σολίστ την Κορυφαία αρπίστα της Κρατικής, Γωγώ Ξαγαρά.

Ο αιθέριος, ερωτικός ήχος της άρπας κυριαρχεί στο Κοντσέρτο του Φρανσουά-Αντριάν Μπουαλντιέ. Τοπρόγραμμα περιλαμβάνει ακόμα το πρώτο μέρος από το μπαλέτο  «Έρως και Ψυχή» του διακεκριμένου συνθέτη Γιώργου Ζερβού καθώς και την μεγαλειώδη Πέμπτη Συμφωνία του Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκυ, έργο που απηχεί την δραματική σύγκρουση του ανθρώπου με το πεπρωμένο του.  

Το περιεχόμενο του έργου του Γιώργου Ζερβού παραπέμπει, όπως διευκρινίζει ο ίδιος ο συνθέτης, σ΄ ένα αιώνιο πρόβλημα: «στο ανεκπλήρωτο-ανέφικτο του πραγματικού έρωτα, ο οποίος μόλις αποκαλυφθεί, καταστρέφεται». Η σύνθεση , που διαρθρώνεται σε τέσσερα μέρη, είχε γραφτεί για τo ομώνυμo χορόδραμα («Έρως και Ψυχή»)της ομάδας Sine Qua Non και πρωτοπαρουσιάστηκε τον Νοέμβριο του 1997, στο πλαίσιο του Μήνα Χορού στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Τα τρία πρώτα μέρη υπακούοντας, κατά τον Γιώργο Ζερβό, «σε καθαρά εσωτερικές μουσικές διαδικασίες» ήταν εξαρχής δυνατόν να εκτελεστούν και ανεξάρτητα, ως έργα «απόλυτης μουσικής». 

Στο Παρίσι των αρχών του 19ου αιώνα ο Φρανσουά-Αντριάν Μπουαλντιέ ήταν  από τους σημαντικότερους και δημοφιλέστερους συνθέτες κωμικής όπερας. Τον αποκαλούσαν μάλιστα «Γάλλο Μότσαρτ» λόγω του αστείρευτου μελωδικού πλούτου των συνθέσεών του. Το Κοντσέρτο του για άρπα (μουσικό όργανο ιδιαίτερα αγαπητό τότε στους Παριζιάνους) γράφτηκε το 1801. Παρότι η συνθετική γραφή προσαρμοζόταν μοιραία στους κατασκευαστικούς περιορισμούς της άρπας της εποχής, το Κοντσέρτο κατόρθωνε να αναδείξει πλήρως τις εκφραστικές και δεξιοτεχνικές ικανότητες του οργάνου. Έκτοτε κατέχει περίοπτη θέση στο σχετικό ρεπερτόριο. 

Ο Τσαϊκόφσκυ συνέθεσε την Πέμπτη Συμφωνία το 1888, όντας δύσθυμος λόγω της αποτυχίας που είχε γνωρίσει η προηγούμενη απόπειρά του με την Συμφωνία Μάνφρεντ. Στόχος του αυτή την φορά ήταν, όπως επεσήμαινε ο ίδιος στο σημειωματάριό του, να εκφράσει μουσικά την «παραίτηση μπροστά στην Μοίρα ή στις ανεξιχνίαστες προθέσεις της Πρόνοιας». Η πρώτη παρουσίαση της Πέμπτης Συμφωνίας τον Νοέμβριο του 1888 δεν γνώρισε μεγάλη επιτυχία, με αποτέλεσμα ο συνθέτης, παρά τα ευνοϊκά σχόλια ομοτέχνων και φίλων του, σχεδόν να απορρίψει το έργο. Σήμερα η Πέμπτη του Τσαϊκόφσκυ συγκαταλέγεται στα πιο αγαπημένα έργα του συμφωνικού ρεπερτορίου.

Το πρόγραμμα:

ΓΙΩΡΓΟΣ ΖΕΡΒΟΣ (γεν.1947)
Α’ μέρος από το μπαλέτο «Έρως και Ψυχή»

ΦΡΑΝΣΟΥΑ-ΑΝΤΡΙΑΝ ΜΠΟΥΑΛΝΤΙΕ (1775–1834)
Κοντσέρτο για άρπα και ορχήστρα σε ντο μείζονα

ΠΙΟΤΡ ΙΛΙΤΣ ΤΣΑΪΚΟΦΣΚΥ (1840–1893)
Συμφωνία αρ.5 σε μι ελάσσονα, έργο 64

Σολίστ: Γωγώ Ξαγαρά, άρπα
Μουσική διεύθυνση: Μιχάλ Νασταρόβιτς

Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία, για τους κατόχους εισιτηρίων.

Πηγή: culturenow.gr

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο