current views are: 1

19 Μαΐου 2014
Δημοσίευση20:37

Εικαστικές παρεμβάσεις σε Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου – Νομισματικό Μουσείο

Δεκαοκτώ έργα του εικαστικού Κώστα Βαρώτσου θα «συνομιλήσουν» με αρχαιότητες στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου με έναν ιδιαίτερο τρόπο, μετά και τη σύμφωνη γνώμη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου. 

Δημοσίευση 20:37’
αρθρο-newpost

Δεκαοκτώ έργα του εικαστικού Κώστα Βαρώτσου θα «συνομιλήσουν» με αρχαιότητες στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου με έναν ιδιαίτερο τρόπο, μετά και τη σύμφωνη γνώμη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου. 

Δεκαοκτώ έργα του εικαστικού Κώστα Βαρώτσου θα «συνομιλήσουν» με αρχαιότητες στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου με έναν ιδιαίτερο τρόπο, μετά και τη σύμφωνη γνώμη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου.

Οι σύγχρονες εικαστικές δημιουργίες θα φιλοτεχνηθούν ειδικά για τις ανάγκες της έκθεσης και θα είναι εμπνευσμένες από εκθέματα του Μουσείου, ενώ η παρουσίασή τους στις αίθουσες του ισογείου και του ορόφου της μόνιμης έκθεσης στοχεύει στον «διάλογο» μεταξύ αρχαίων και νέων έργων.

Οι εικαστικές παρεμβάσεις από γυαλί, μέταλλο, πέτρα, χαρτί, πολυεστέρα και χρώμα, που θα στερεωθούν με αναστρέψιμο τρόπο σε επιλεγμένα σημεία του μουσείου χωρίς να παρεμποδίζονται η λειτουργία της μόνιμης έκθεσης και η κίνηση των επισκεπτών, θα παρατίθενται μαζί με τα αρχαία εκθέματα ως «σκιά» και προέκταση του χρόνου. Δύο παραδείγματα δίνουν το στίγμα: Στο σύγχρονο έργο «Ρωγμή» ο καλλιτέχνης τοποθετεί στον τοίχο μία χάρτινη επιφάνεια με ζωγραφισμένη τη «συνέχεια» της ρωγμής που έχει δημιουργηθεί σε μια κλασική ανάγλυφη πλάκα με παράσταση σκύλου. Με αυτό τον τρόπο η ρωγμή ενσωματώνεται στο έργο. Το δεύτερο παράδειγμα αφορά μια επιτύμβια στήλη του 2ου αι. μ. Χ., που εικονίζει πιθανόν ένα ζευγάρι, από το οποίο σώζεται μόνον η γυναίκα. Ο εικαστικός επεμβαίνει στη σκιά την οποία σχηματίζει στον τοίχο η κερματισμένη στήλη, «αποκαλύπτοντας» την ανάγλυφη ανδρική φιγούρα που έχει χαθεί. Δεν είναι εξάλλου τυχαίο ότι ο τίτλος του σύγχρονου έργου είναι «Σκιά». Η περιοδική έκθεση, που γίνεται σε συνεργασία με την Gallery Citronne, η οποία αναλαμβάνει και τα έξοδα στησίματος, λειτουργίας και προβολής της, εντάσσεται στις εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται από την ΚΣΤ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων στο πλαίσιο της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων. Η συγκεκριμένη εκδήλωση θα διαρκέσει από τις 31 Μαΐου ως τις 31 Αυγούστου 2014.

Ακόμη μία εικαστική παρέμβαση, για το Νομισματικό Μουσείο αυτή τη φορά, πήρε το «πράσινο φως» από τα μέλη του ΚΑΣ. Μετά από αίτημα του εικαστικού Τάκη Στεφάνου, το Μουσείο συνδιοργανώνει με τον καλλιτέχνη έκθεση με θέμα «Σπείρα. Αρχέγονες χαράξεις – σύγχρονες προσεγγίσεις», που ξεκινά στις 20 Ιουνίου και θα διαρκέσει έως τις 20 Οκτωβρίου 2014. Η έκθεση προσεγγίζει εικαστικά και εννοιολογικά τη σπείρα, ένα θέμα που απεικονίζεται σε αρχαιότητες και έργα τέχνης διαχρονικά, από τους προϊστορικούς χρόνους έως τις ημέρες μας. Στο πλαίσιό της, συνολικά 47 έργα (10 από τις συλλογές του Νομισματικού Μουσείου, 33 του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου και τέσσερα της Θ΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων) θα «συμπλεύσουν» καλλιτεχνικά με πέντε έργα του ζωγράφου. Οι δύο άξονες της έκθεσης αφορούν τη σπείρα ως αρχέγονο σύμβολο, αλλά και ως διακοσμητικό θέμα, ενώ ένας μεγεθυντικός φακός, μαζί με εποπτικό υλικό, θα διευκολύνουν την εξοικείωση του επισκέπτη με τα νομίσματα. Την εκπόνηση της μουσειογραφικής μελέτης έχει αναλάβει ο αρχιτέκτων μουσειογράφος Σταμάτης Ζάννος.

Τέλος, το ΚΑΣ συμφώνησε με τη μελέτη ανάταξης τμήματος της όψης του άνω ορόφου του Ανακτόρου των Αιγών στο μεγάλο αίθριο του κεντρικού κτιρίου του Πολυκεντρικού Μουσείου των Αιγών. Δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στην ειδική θεμελίωση των πρόσθετων που θα στηρίζουν τα αρχαία έργα, καθώς και στο γεγονός ότι θα ακολουθήσει ειδική στατική μελέτη. Υπενθυμίζεται ότι λίγες ημέρες πριν εγκρίθηκε από το Συμβούλιο Μουσείων η μουσειογραφική μελέτη των αρχιτεκτονικών μελών που θα αναταχθούν με διδακτικό και πρωτότυπο τρόπο στο υπό κατασκευή κτήριο. Τα 34 αρχαία μέλη προέρχονται από τον β΄ όροφο του Ανακτόρου που χτίστηκε στα χρόνια του Φιλίππου Β΄ (359-336 π.Χ.) και το οποίο θεωρείται το μεγαλύτερο και, μετά τον Παρθενώνα, το σημαντικότερο κτίριο της κλασικής αρχαιότητας.