Η νέα συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης την Μεγάλη Τετάρτη 20 Απριλίου (στις 21:00) δίνει την ευκαιρία στο μουσικόφιλο κοινό της πόλης να απολαύσει το Requiem του Dvorak.

Την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης διευθύνει ο διάσημος αρχιμουσικός Yoel Levi, ενώ σολίστες είναι οι: Ειρήνη Κυριακίδου (σοπράνο), Μαρίτα Παπαρίζου (μεσόφωνος), Δημήτρης Παξόγλου (τενόρος), Βασίλης Τσανακτσίδης (βαρύτονος). Συμμετέχει η Μικτή Χορωδία Θεσσαλονίκης (Μουσική Διδασκαλία της Χορωδίας: Μαίρη Κωνσταντινίδου).

Το διάσημο αυτό θρησκευτικό έργο, που γράφτηκε το 1890, έπειτα από παραγγελία της επιτροπής του Φεστιβάλ του Μπέρμινχαμ (Μ. Βρετανία), παρουσιάστηκε για πρώτη φορά, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ, στις 9 Οκτωβρίου του 1891. Τόσο μεγάλη ήταν η επιτυχία που γνώρισε το έργο, που παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ και τις δύο επόμενες χρονιές, καθώς και σε παραστάσεις σε άλλες πόλεις της Αγγλίας, της Βοημίας και των ΗΠΑ. Η πρώτη παρουσίαση του έργου στη Βιέννη, το Μάρτιο του 1901, έφερε επιτέλους την καταξίωση του συνθέτη και στην πρωτεύουσα της Αυστρίας, όπου παλαιότερα τα έργα του είχαν αντιμετωπιστεί με ιδιαίτερες επιφυλάξεις και αυστηρές κριτικές.

Οι ωραίες μελωδικές γραμμές, η ευφάνταστη αρμονική πλοκή και η αριστοτεχνική και πλούσια ενορχήστρωση, είναι τα μουσικά εργαλεία με τα οποία ο συνθέτης εκφράζει τα ανθρώπινα συναισθήματα μπροστά στο Θείο Πάθος. Παρά το γεγονός ότι το έργο δεν είναι τόσο γνωστό όσο άλλα έργα του είδους, αποτελεί αναμφισβήτητα ένα από τα ωραιότερα έργα της ρομαντικής περιόδου και ένα από τα καλύτερα δείγματα γραφής του συνθέτη

Όπως αναφέρει η μουσικός κα Εριφύλη Δαμιανού - Μαρίνη, το έργο αποτελείται συνολικά από 13 τμήματα, μοιρασμένα από το συνθέτη σε δύο μέρη - οκτώ στο πρώτο μέρος και πέντε στο δεύτερο. Ο Ντβόρζακ ήταν ένας πιστός καθολικός που προσέγγισε με απόλυτο σεβασμό τα λειτουργικά κείμενα που χρησιμοποίησε. Η μεγάλη όμως διάρκεια του έργου το καθιστά ακατάλληλο για λειτουργική χρήση, ενώ ο διαχωρισμός του σε δύο μέρη έγινε από το συνθέτη για να διευκολύνει την παρουσίασή του σε αίθουσα συναυλιών. Το έργο χαρακτηρίζεται από εσωτερική ενότητα που επιτυγχάνεται με τη χρήση μιας επαναλαμβανόμενης μελωδικής ιδέας σε μορφή ευδιάκριτου θέματος-μοτίβου, το οποίο εμφανίζεται σε ολόκληρο το έργο σε διάφορες τονικότητες και διαφοροποιημένες δυναμικές και ηχοχρωματικές προσεγγίσεις. Η επανάληψη αυτού του βασικού θέματος-μοτίβου παραπέμπει αναλογικά στην «Idee Fix» που συναντάμε στη μουσική του Μπερλιόζ ή ακόμα και στο «Leit motif» της μουσικής του Βάγκνερ. Το μουσικό αυτό θέμα-μοτίβο σχηματίζεται συμμετρικά γύρω από μία κεντρική νότα, ανεβαίνοντας και κατεβαίνοντας ένα ημιτόνιο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία ενός «διάφωνου» διαστήματος 3ης ελαττωμένης στα άκρα της μελωδικής γραμμής. Η συμμετρία και η ταυτόχρονη ύπαρξη της διαφωνίας δίνουν πολλές δυνατότητες στο συνθέτη να επεξεργαστεί το μουσικό αυτό υλικό, επεκτείνοντας ή μεταλλάσοντάς το ανάλογα με την εξέλιξη του έργου.

Την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης διευθύνει ο διάσημος αρχιμουσικός Yoel Levi. Ο Yoel Levi γεννήθηκε στη Ρουμανία αλλά μεγάλωσε στο Ισραήλ. Σπούδασε στη Μουσική Ακαδημία του Τελ Αβίβ όπου έλαβε Πτυχίο Τεχνών (Μaster of Αrts) με διάκριση και στη Μουσική Ακαδημία της Ιερουσαλήμ με δάσκαλο το Mendi Rodan. Σπούδασε επίσης με το Franco Ferrara στη Σιένα και τη Ρώμη, με τον Kiril Kondrashin στην Ολλανδία, καθώς και στο Guildhall School of Music and Drama του Λονδίνου.

Αφού έλαβε το Α' Βραβείο του Διεθνούς Διαγωνισμού Διευθυντών Ορχήστρας της Besan?on το 1978, ο Levi έγινε βοηθός του Lorin Maazel στην Ορχήστρα του Κλήβελαντ επί έξι έτη, ενώ διετέλεσε Μόνιμος Διευθυντής της από το 1980 έως το 1984. Από το 1988 έως το 2000 διαδέχθηκε το Robert Shaw ως Μουσικός Διευθυντής της Συμφωνικής Ορχήστρας της Ατλάντα. Η περίοδος αυτή σημαδεύεται από σημαντικές στιγμές όπως η ευρωπαϊκή περιοδεία του 1991, η υποψηφιότητα της Συμφωνικής της Ατλάντα ως «Καλύτερης Ορχήστρας της Χρονιάς 1991-1992» από την Επιτροπή των πρώτων ετήσιων «Διεθνών Βραβείων Κλασικής Μουσικής», καθώς και μια εξαιρετικά επιτυχημένη παρουσίαση της Auferstehungssinfonie (Συμφωνίας της Ανάστασης) του Mahler στο Avery Fisher Hall της Νέας Υόρκης, αλλά και πολλές ηχογραφήσεις που έτυχαν θερμής υποδοχής από το κοινό.

Το 2001, ο Levi, ως Επίτιμος Μουσικός Διευθυντής της Ορχήστρας της Ατλάντα, έγινε Καλλιτεχνικός Σύμβουλος της Ορχήστρας του Φλαμανδικού Ραδιοφωνικού (Vlaams Radio Orkest), η οποία πρόσφατα μετονομάστηκε σε Φιλαρμονική των Βρυξελλών, στο Βέλγιο, ενώ είναι Κύριος Προσκεκλημένος Διευθυντής της Φιλαρμονικής του Ισραήλ. Μεταξύ άλλων, έχει επίσης συνεργαστεί με μείζονες ορχήστρες σε ολόκληρο τον κόσμο. Σ' αυτό το πλαίσιο διηύθυνε, το 1991, τη Φιλαρμονική της Στοκχόλμης κατά την Τελετή Απονομής των Βραβείων Νόμπελ.

Ο Yoel Levi πραγματοποίησε το ντεμπούτο του ως Διευθυντής Ορχήστρας το 1997, στο Teatro Communale της Φλωρεντίας, με την όπερα του Puccini La Fanciulla del West, ενώ πραγματοποίησε το ντεμπούτο του στη Βόρεια Αμερική με τη Λυρική Όπερα του Σικάγο το 2000 και την Carmen του Bizet.

Σήμερα είναι Κύριος Διευθυντής Ορχήστρας της Orchestre National d’?le de France. Τον Ιούνιο του 2001 η Γαλλική Κυβέρνηση του απένειμε τον τίτλο του «Ιππότη των Τεχνών και των Γραμμάτων» («Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres»).

Εισιτήρια προπωλούνται αποκλειστικά από τα ταμεία του ΟΜΜΘ και τα εκδοτήρια του ΟΜΜΘ στην πλατεία Αριστοτέλους αντί 40, 30, 20 και 15 ευρώ ενώ τα μαθητικά-φοιτητικά στοιχίζουν 10 ευρώ.