Το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου φαίνεται ότι κατάφερε να αντιστρέψει τα δεδομένα της σκληρής οικονομικής πραγματικότητας, σε βαθμό που, όπως είπε σήμερα ο διευθυντής του Γιώργος Λούκος, «για πρώτη φορά όχι μόνο δεν χρωστάμε τίποτα αλλά έχουμε και κέρδος 411 χιλιάδες ευρώ».

Παράδοξο; Αναμφισβήτητα. Επιβεβαιώνει ωστόσο το αξίωμα πως η τέχνη δίνει ελπίδα ακόμα και στην πιο δύσκολη οικονομική στιγμή. Το περσινό πρόγραμμα έκανε την έκπληξη με 170 χιλιάδες εισιτήρια. Πολλά περισσότερα δηλαδή από πρόπερσι που ήταν και μεγαλύτερης διάρκειας και με περισσότερες παραστάσεις και είχε λάβει μεγαλύτερη κρατική επιχορήγηση.

Τα κριτήρια επιλογής των καλλιτεχνικών προτάσεων που υποβλήθηκαν στο Φεστιβάλ «είναι εντέλει υποκειμενικά» ομολόγησε ευθέως ο καλλιτεχνικός του διευθυντής επειδή «οι καλλιτέχνες του θυμώνουν». Και εξήγησε: «Αναλογιστείτε ότι φέτος είχαμε 485 καλλιτεχνικές προτάσεις ενώ για παράδειγμα το Φεστιβάλ της Αβινιόν έχει 60 προτάσεις. Αν κάναμε εξαγωγή καλλιτεχνών θα είχε λυθεί το πρόβλημα» είπε ο ίδιος, μεταξύ αστείου και σοβαρού.

Από τις σημαντικές αφίξεις της καλοκαιρινής περιόδου

Αριάν Μνουσκίν με το θρυλικό της «Θέατρο του ‘Ηλιου» στο πολιτικό έργο «Οι ναυαγοί της ελπίδας», στις 10-12/6 και 15-19/6.

Το έργο εκτυλίσεται χρονικά στις παραμονές του Α΄Παγκοσμίου Πολέμου, με μια ομάδα του βωβού κινηματογράφου που μετατρέπει σε φιλμ, μια ιστορία εμπνευσμένη από το διήγημα του Ιουλίου Βέρν «Ναυαγοί του Ιωνάθαν». Οι ήρωες- ναυαγοί στην Παταγονία, προσπαθούν να επιβιώσουν και αφηγούνται με αθωότητα τις ιστορίες τους. Η Μνουσκίν πιστεύει ότι μόνο το πολιτικό θέατρο μπορεί να δώσει ξανά στην αθρωπότητα ενθουσιασμό, φως και ελπίδα.

Τον σπουδαίο συγγραφέα και σκηνοθέτη Ουαντί Μουαουάντ, γνωστό από το θεατρικό του «Μέσα στις φλόγες» που πρόσφατα μεταφέρθηκε και στον κινηματογράφο κι έφτασε στις υποψηφιότητες των ξενόγλωσσων Οσκαρ.

*Ο Λιβανικής καταγωγής Μουαουάντ, θα ανεβάσει στο Ηρώδειο, 9-10/7, τις «Γυναίκες: Τραχίνιες, Ηλέκτρα, Αντιγόνη». Μια πτυχή του εγχειρήματός του να ανεβάσει και τις επτά σωζόμενες τραγωδίες του Σοφοκλή.

Κέβιν Σπέισι θα ερμηνεύσει στην Επίδαυρο 29-30 /7, τον Σαιξπηρικό Ριχάρδο τον Γ΄, σε σκηνοθεσία Σαμ Μέντες. «Δεν μπορούσαμε να φανταστούμε ότι ο Ιθαν Χωκ, που έπαιξε πέρυσι στην Επίδαυρο το «Χειμωνιάτικο Παραμύθι», πάλι στα πλαίσια του Bridge Project, θα έφερνε στο ταμείο του Φεστιβάλ εισπράξεις 650 χιλιάδων ευρώ. Ευελπιστούμε ότι ο Κέβιν Σπέισι θα αρέσει εξίσου στα νέα παιδιά» είπε μεταξύ αστείου και σοβαρού ο Γ.Λούκος, αναφερόμενος στην «γοητεία που άσκησε στο νεανικό γυναικείο κοινό ο πρωταγωνιστής 'Ιθαν Χωκ»

Ενδέχεται μάλιστα, όπως είπε, να προσθέσει μια ακόμα παράσταση του Ριχάρδου Γ’ στην Επίδαυρο «εάν το πρόγραμμα περιοδειών του θεάτρου OldVic του οποίου ο Σπέισι είναι διευθυντής, το επιτρέψει».

Ρομέο Καστελούτσι, για δεύτερη φορά στην Ελλάδα ανεβάζει αυτή την φορά στο κτίριο της οδού Πειραιώς από 22 έως 25/6, την παράσταση «On the Concept of the Face, regarding the Son of God». Στο έργο διερευνά την σχέση του ανθρώπου με την εικόνα του Θεού.

Επίσης, για τρίτη φορά το Φεστιβάλ, φιλοξενεί τον Πολωνό Κριστόφ Βαρλικόφσκι. Θα ανεβάσει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών 28/6-1/7, την παράσταση (Α)πολλωνία, γύρω από την έννοια της θυσίας, μέσω τριών γυναικείων μορφών: της Ιφιγένειας , της Άλκηστης και της Απολόνια Μαχζύσνσκα, μιας Πολωνής που έχασε την ζωή της στη προσπάθειά της να σώσει 25 Πολωνοεβραίους κατά τον Β΄Παγκόσμιο Πόλεμο.

* Ο Άμλετ του Σαίξπηρ, με την σκηνοθετική υπογραφή του Νικολάι Κολυάντα θα ανεβεί στην Πειραιώς 7-9/7.Η Λούλου, σε σκηνοθεσία Ρόμπερτ Γουίλσον, με το Μπερλίνερ Ανσάπμπλ(δεν έχει ακόμα ανακοινωθεί η ημερομηνία της παράστασης ).

* Η Συλβί Γκιγιέμ στο Ηρώδειο 19-20/7.

* Ο αμερικανός χορογράφος Ουίλιαμ Φόρσαιθ, με το συγκρότημα του στο έργο του «Yes we can’t» στην Πειραιώς 260, 3-5/7 και άλλα ξένα ονόματα συμμετέχουν στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.

«Το πολυσυλλεκτικό, καλόγουστο και εξωστρεφές Φεστιβάλ», όπως το χαρακτήρισε ο υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού, Παύλος Γερουλάνος, που παραβρέθηκε στην παρουσίαση του προγράμματος, δίνει βήμα και αφήνει χώρο στους νέους. Όπως στην περίπτωση του σύγχρονου ελληνικού χορού που θα εκπροσωπηθεί μέσα από πέντε νεανικά χορευτικά σχήματα που εμφανίζονται για πρώτη φορά στον χώρο της Πειραιώς.

Ή στις μουσικές του εκδηλώσεις στην Τεχνόπολη, με την Τυνήσια Lamia Bedioui, που πήρε μέρος στην Επανάσταση του Γιασεμιού της Τυνησίας όπως και το συγκρότημα El- Tanbura, από την Αίγυπτο, που συμμετείχε ενεργά στις συγκεντρώσεις της πλατείας Ταχρίρ του Καϊρου.

Το Φεστιβάλ καινοτομεί φέτος με πέντε νεανικούς πειραματικούς θιάσους και τις αντίστοιχες καλλιτεχνικές τους προτάσεις που θα τις παρουσιάσουν σε ξεχασμένες αυλές και ταράτσες της Αθήνας, σε χώρους ιδιωτικούς ή δημόσιους με τον κοινό τίτλο «Πολεοδομές» των παραστάσεων.

Ξεχωριστή θέση στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ, έχει φέτος το αφιέρωμα στον Οδυσσέα Ελύτη, 24/6 στο Ηρώδειο, όπου ο Γιώργος Κουρουπός θα παρουσιάσει την μελοποιημένη από τον ίδιο, ποιητική συλλογή «Μονόγραμμα» του Οδυσσέα Ελύτη.

Το αφιέρωμα στον «Γνωστό μας άγνωστο κύριο Γκάτσο», με αφορμή τα 100 χρόνια από την γέννηση του ποιητή. Την σκηνοθεσία της παράστασης έχει επιμεληθεί η Μάνια Παπαδημητρίου στην Μικρή Επίδαυρο 22-23/7.

Επίσης, το Φεστιβάλ τιμά τη μνήμη του Ιάνη Ξενάκη, δέκα χρόνια από τον θάνατό του, στις 3,6 και 8/6 στο κτίριο της οδού Πειραιώς, με τις συναυλίες του πολυβραβευμένου Arditti Quartet, της περίφημης London Simfonietta και με τη μουσική παράσταση του Ergon Ensemble, με μαέστρο τον Νίκο Τσούχλο.

Ξεχωριστή θέση στην ενότητα «Μονόλογοι» που παρουσιάζεται στο κτίριο της οδού Πειραιώς, έχει το διήγημα «Όνειρο στο κύμα» , φόρος τιμής του Φεστιβάλ στα 100 χρόνια από τον θάνατο του έλληνα διηγηματογράφου Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη με τον ηθοποιό Θανάση Σαράντο.