Από τον Ρόμπερτ Μπλοχ στον Βιτσέντζο Κορνάρο! Ο Γρηγόρης Χατζάκης, ευφάνταστος και δημιουργικός, λίγο μετά τη σκηνοθετική του απόπειρα πάνω στην κλασική ιστορία «Ψυχώ» επιλέγει να μεταφέρει στη σκηνή ένα από τα σημαντικότερα ελληνικά συγγράμματα όλων των εποχών, τον «Ερωτόκριτο» του Βιτσέντζου Κορνάρου. Με ιδιαίτερη οπτική πάνω στα κείμενα ο σκηνοθέτης παρουσιάζει το σπουδαιότερο κρητικό έπος σε μια ανατρεπτική παράσταση, με τίτλο «Ερωτόκριτος A/V. Ο συναισθηματικός χώρος του δύο», από τις 5 Μαΐου (έως τις 29 Μαΐου), στο «Θέατρον» (Αίθουσα Ιφιγένεια Β), του Κέντρου Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος». Πρόκειται για μία ιδιαίτερη προσέγγιση, όπου ο μαγικός λόγος του ποιητή γίνεται εργαλείο αναζήτησης για τους συντελεστές.

Επος σε μαγεμένο δάσος

Δύο ζευγάρια -ένα στην αρχαία Αθήνα και ένα στη σημερινή-, τα στοιχεία της φύσης και ένας από τους μεγαλύτερους εκπροσώπους της σύγχρονης κρητικής μουσικής, ο Λουδοβίκος των Ανωγείων, χρησιμοποιώντας τα πρωτότυπα λόγια του έργου και προσδίδοντας διαφορετικές οπτικές και έννοιες στην απόδοσή τους, συναντώνται μέσα στον χρόνο, με αφορμή τη μάχη του έρωτα που περιγράφεται στο έπος, για να μιλήσουν σε μια εποχή που αναζητάει λόγους για να παλέψει.

«Ενα σύγχρονο μεσήλικο ζευγάρι σε συναισθηματικό τέλμα, χάνεται σε ένα δάσος, όπου μία μεταξύ τους σύγκρουση, το αφυπνίζει. Ενα ζώο σκοτώνεται, ενώ τα υπόλοιπα πλάσματα, καθοδηγούμενα από ένα δέντρο, ενεργοποιούνται και προσπαθούν να βοηθήσουν το ζευγάρι να έρθει πάλι κοντά. Το ανδρόγυνο δεν θα αργήσει να καταλάβει πως αυτό το παράξενο μέρος δεν είναι τίποτε άλλο από τον συναισθηματικό τους κόσμο», εξηγεί ο Γρηγόρης Χατζάκης.

Αφορμή για την αφύπνιση του ζεύγους δίνει το δέντρο, παρουσιάζοντάς τους την ιστορία του Ερωτόκριτου, ενός νεαρού γιου αυλικού στην Αρχαία Αθήνα, που ερωτεύεται την όμορφη πριγκίπισσα. Φοβούμενος την αντίδραση του Παλατιού, δεν την πλησιάζει. Μόνο παίρνει το λαούτο του και τραγουδάει για κείνη. Η Αρετούσα, η πριγκίπισσα, ακούει κάθε βράδυ τη μαγική φωνή που τραγουδάει, λίγο έξω από το παλάτι και πιάνεται κι εκείνη στα δίχτυα του έρωτα. Οι δύο ερωτευμένοι θα χρειαστεί να αγωνιστούν και να παλέψουν με όλες τους τις δυνάμεις, για να έρθουν κοντά. «Το έργο έχει χωριστεί σε τρία διαφορετικά επίπεδα σχέσης: το κλασικό ζευγάρι του Ερωτόκριτου και της Αρετούσας, το σύγχρονο ζευγάρι και τον Χώρο. Το κλασικό ζευγάρι χρησιμοποιεί τον λόγο με σεβασμό και δέος, το σύγχρονο με έπαρση και θράσος, ενώ ο Χώρος μαζί με τους μουσικούς, με απόλυτη γνώση, ως κάτι δεδομένο» σύμφωνα με τον ίδιο. Ο σκηνικός χώρος (σκηνικά-κοστούμια Δανάη Χατζάκη) μετατρέπεται σε ένα υπερρεαλιστικό δάσος, όπου τα διαφορετικά είδη δέντρων, αντιπροσωπεύουν τις διάφορες πλευρές του έργου.

Ανάμεσά τους ένα δέντρο που ίσα βγάζει τις ρίζες του από το ταβάνι, ένα δέντρο που τα κλαριά του είναι φως, ένα δέντρο που βγάζει ήχους, ένα δέντρο άνθρωπος, συνθέτουν το περιβάλλον που κινούνται οι χαρακτήρες, επιτρέποντάς τους να ενυπάρχουν πέρα από τον χρόνο.

Βασικό στοιχείο της παράστασης, όπως και της παράδοσης του έργου από την εποχή της συγγραφής του, είναι η μουσική. Ετσι, στην παράσταση, γίνεται ένας μουσικός διάλογος, μεταξύ του Τότε και του Τώρα.

Ο Λουδοβίκος των Ανωγείων, με την αισθαντική φωνή, τις μαγικές μελωδίες του, το μαντολίνο του και τη συνοδεία ενός ακόμη μουσικού, αφηγείται την κλασική ιστορία, χρησιμοποιώντας την παραδοσιακή μελωδία, αλλά κυρίως εξ ολοκλήρου καινούργια κομμάτια. Σε αντίστοιξη, ένας σύγχρονος συνθέτης, ο Χρίστος Θεοδώρου, υπογραμμίζει με εφιαλτικές μελωδίες, στα όρια του τρόμου, τις προσπάθειες συμβίωσης του σύγχρονου ζευγαριού.

    * ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
      Η σύλληψη και η σκηνοθεσία είναι του Γρηγόρη Χατζάκη, τα σκηνικά?κοστούμια της Δανάης Χατζάκη, η κινησιολογική επιμέλεια της Μαριέλας Νέστορα. Μελοποίηση Στίχων - Ζωντανή Εκτέλεση: Λουδοβίκος Των Ανωγείων. Πρωτότυπη Ορχηστρική Μουσική: Χρίστος Θεοδώρου. Παίζουν: Γιωργής Τσαμπουράκης, Βέρα Λάρδη, Κλεοπάτρα Τολόγκου κ.α.




Πηγή:ethnos.gr