Δεκάδες βιβλιόφιλοι πέρασαν από το προαύλιο του σχολείου της Ικτίνου, όπου για λίγες ώρες χθες το απόγευμα μετατράπηκε σε χώρο ανταλλαγής βιβλίων. Οι συναλλαγές έδιναν και έπαιρναν, και πολλοί ήταν οι ενδιαφερόμενοι που έφεραν παλιά, διαβασμένα ή αγαπημένα βιβλία τους, τα οποία έμεναν σκονισμένα και αχρησιμοποίητα για καιρό στο ράφι της βιβλιοθήκης τους, με σκοπό να πάρουν το βιβλίο κάποιου άλλου ιδιοκτήτη που πιθανώς να είχε την ίδια τύχη.

    Μεταξύ αυτών βρέθηκαν αρκετοί bookcrossers, για τους οποίους η διαδικασία της απελευθέρωσης των βιβλίων και της μετακίνησής τους από τον έναν κάτοχο σε άλλον, αποτελεί μία ατέρμονη διαδικασία. Την εκδήλωση διοργάνωσε η ομάδα του bookcrossing στη Θεσσαλονίκη, σε συνεργασία με το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου, την «Παράλλαξη» και την ομάδα «Θεσσαλονίκη Αλλιώς», στο πλαίσιο προεόρτιων εκδηλώσεων της 8ης Διεθνούς Εκθεσης Βιβλίου, που θα πραγματοποιηθεί στην Θεσσαλονίκη στις 5-8 Μαϊου.

    Η υπαίθρια ανταλλαγή βιβλίων στην αυλή του σχολείου της Ικτίνου, ήταν μία ευκαιρία για βιβλιόφιλους και μη να γνωρίσουν έναν άλλο τρόπο επαφής με τα βιβλία, που αρνείται κάθε σχέση με την ιδιοκτησία και την καταβολή αντιτίμου για την απόκτησή τους, και τελικά την στασιμότητά τους σε κάποια βιβλιοθήκη. «Σε αυτό ακριβώς το σκεπτικό στηρίζεται και η ιδέα του bookcrossing. Τα μέλη του αποφασίζουν να απελευθερώσουν τα βιβλία τους με στόχο να φτάσουν στα χέρια άλλων και να διαβαστούν, αφού δεν αποτελούν ιδιοκτησία, αλλά πνευματικό αγαθό που πρέπει να ταξιδεύει και να μοιράζεται» δήλωσε ένα εκ τα μέλη των bookcrossers της Θεσσαλονίκης, Γιάννης Σαχανίδης.

    Στη Θεσσαλονίκη, το bookcrossing έχει περί τα 1.000 εγγεγραμμένα μέλη, εκ των οποίων είναι ενεργά γύρω στα 100. Μία φορά το μήνα (την πρώτη Κυριακή) πραγματοποιούν συναντήσεις στο καφέ Μπαζάρ (στις 5.00 το απόγευμα), όπου πραγματοποιούν ανταλλαγές βιβλίων. Η δραστηριοποίησή τους είναι εθελοντική και κατά κύριο λόγο γίνεται διαδικτυακά, στον παγκόσμιο ιστότοπο www.bookcrossing.com. Η διαδικασία είναι απλή: ένα μέλος αποφασίζει την απελευθέρωση ενός βιβλίου, το καταχωρεί στο διαδίκτυο με τίτλο και όνομα και παίρνει για αυτό έναν κωδικό. Στη συνέχεια αφήνει το βιβλίο σε οποιοδήποτε τυχαίο σημείο (σε ένα καφέ, σε ένα παγκάκι κ.α.), προκειμένου να πέσει στα χέρια κάποιου αγνώστου. Μέσα στο βιβλίο υπάρχουν πληροφορίες του bookcrossing, και εναπόκειται στην βούληση του καθένα να διαβάσει το βιβλίο και να συνεχίσει την διαδικασία ή όχι. Αυτός που θα θελήσει να γίνει κοινωνός της, μπορεί ανώνυμα ή επώνυμα να ενημερώσει τον διαδικτυακό τόπο, ότι έχει στα χέρια του το βιβλίο, καταχωρώντας τις πληροφορίες του βιβλίου, και στη συνέχεια να δρομολογήσει το επόμενο ταξίδι του βιβλίου προς κάποιον άλλον άγνωστο.

    Αν και η χρηστικότητα του bookcrossing δεν μπορεί να ελεγχθεί, συχνά, καταχωρημένα βιβλία του συστήματος που θεωρούνταν εξαφανισμένα, εντοπίζονται μετά από χρόνια, στα χέρια κάποιου. «Πρόσφατα εντοπίσαμε ένα βιβλίο, τα ίχνη του οποίου είχαν χαθεί από το 2004» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Σαχανίδης. Στην Ελλάδα, η συχνότητα καταχώρησης ενός βιβλίου στο bookcrossing είναι 1 προς 7, σε αντίθεση με το εξωτερικό που η αναλογία είναι 1 προς 5.

   

    Το κυνήγι των λέξεων

   

    Την ίδια ώρα, στην πλατεία Ναυαρίνου, το Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών (Ιδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, διοργάνωσε για τους μαθητές δημοτικού δραστηριότητες, με στόχο την εξοικείωση τους με τη χρήση των λεξικών.

    Μικροί μαθητές, χωρίστηκαν σε δέκα ομάδες και με την καθοδήγηση φιλολόγων, αναζήτησαν σε λεξικά, λέξεις που τους προτείνονταν, ενώ έπρεπε να βρουν σε αυτές και άλλες χρήσιμες πληροφορίες, όπως την ερμηνεία και την κλίση τους. Στη συνέχεια συμμετείχαν, και πάλι με την βοήθεια λεξικών, σε παιχνίδι κατασκευής σύνθετων λέξεων, με τα πρώτα συνθετικά που τους προτείνονταν από τους συντονιστές.

    Την Πέμπτη, 5 Μαϊου (17.00-19.00), στο περίπτερο 13 της ΔΕΘ, το Ινστιτούτο διοργανώνει «Εργαστήριο Ορθογραφίας» που απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων. Κατά τη διάρκειά του, θα παρουσιαστεί μία διδακτική πρόταση για την εκμάθηση της ορθογραφίας στους μαθητές και την βέλτιστη διαχείριση των λαθών τους, μέσα από την κατηγοριοποίησή τους.