Ο μεγάλος «παίχτης» στη χθεσινοβραδινή δημοπρασία έργων ελληνικής τέχνης, από τον οίκο Σόθμπις, στο Λονδίνο, ήταν η οικονομική κρίση. Ποτέ άλλοτε, από το 2001, οπότε ξεκίνησαν τα Greek Sales, δεν πωλήθηκε τόσο χαμηλό ποσοστό, μόλις 48,1% (σύνολο έργων 131), ενώ το ποσοστό με βάση την αξία έπιασε το 40,9%. Ο τζίρος, 2,7 εκατ. ευρώ, είναι επίσης ο μικρότερος των τελευταίων ετών, ειδικά από το 2006, οπότε η ελληνική αγορά τέχνης στη βρετανική πρωτεύουσα είχε μια ανοδική πορεία, με αποκορύφωμα τον τζίρο του Greek Sale, πάντα από το Σόθμπις, τον Απρίλιο 2008, που είχε φτάσει τα 4,6 εκατ. ευρώ.

Κανένα από τα κορυφαία έργα του καταλόγου, με τις υψηλές τιμές, δεν βρήκε αγοραστή. Αξιομνημόνευτο είναι ακόμη ότι οι Ελληνες επιχειρηματίες και εφοπλιστές συνήθως, που είναι οι κυρίαρχοι ποσοτικά και ποιοτικά «παίχτες» των δημοπρασιών ελληνικής τέχνης, αυτή τη φορά εμφανίστηκαν άκρως επιφυλακτικοί.

Στα top ten των αποτελεσμάτων της δημοπρασίας μόνο ένας Ελληνας συλλέκτης αναφέρεται, ο οποίος έδωσε 110 χιλιάδες ευρώ για ένα «Ανθρώπινο τοπίο» του Γαΐτη (ρεκόρ για καλλιτέχνη). Οσο για τον αγοραστή του έργου, ενός «Ερωτικού» του Μόραλη, που κατακυρώθηκε στο υψηλότερο ποσό της ανοιξιάτικης αυτής δημοπρασίας, 272.926 ευρώ, στη μέση περίπου της κατώτερης και ανώτερης τιμής προεκτίμησης, αυτός ζήτησε από τον οίκο να κρατηθούν τα στοιχεία του κρυφά.

Χαρακτηριστική για την «απουσία» των ελληνικών χτυπημάτων είναι η δήλωση του υπεύθυνου για το Greek Sale του Σόθμπις, Κωνσταντίνου Φράγκου: «Παρόλο που τα «χτυπήματα» στις υψηλές τιμές ήταν επιφυλακτικά, η δημοπρασία, η οποία στηρίχτηκε από διεθνή «χτυπήματα», μας προσέφερε ενθαρρυντικές ενδείξεις ενός αυξανόμενου ενδιαφέροντος από τους διεθνείς πλειοδότες προς την ελληνική τέχνη».

Στο 48% περίπου των έργων που έμειναν χωρίς αγοραστή περιλαμβάνονται μερικά από τα κορυφαία του καταλόγου και τα πιο ακριβά στις προεκτιμήσεις, με πρώτο το lot 95, με τις «Κομψές φιγούρες στην ακτή» του Βολανάκη, που είχε εκτιμηθεί μεταξύ 346.000-580.000 ευρώ. Επίσης, η «Ανάσταση» του Παρθένη και ο «Στρατιώτης χορεύει ζεϊμπέκικο» του Τσαρούχη, από 345.000-575.000 ευρώ προεκτίμηση για το καθένα, το «Παράθυρο, τρίποδο και αντανακλάσεις» του Χατζηκυριάκου-Γκίκα και η «Γυναίκα κοιτάζοντας από τον ώμο της» του Μπουζιάνη (173.000-231.000 ευρώ), το «Κυνήγι των λιονταριών» του Θεόφιλου (162.000-208.000 ευρώ) κ.ά.

Πάντως, ένα άλλο έργο του Βολανάκη, «Η αναχώρηση», ήρθε δεύτερο στη δημοπρασία φτάνοντας τα 218 χιλιάδες ευρώ, ενώ την τρίτη θέση πήραν «Το σπίτι» του Μ. Οικονόμου και «Λουλούδια» του Γκίκα (137.170 ευρώ).

Το στοίχημα για τη διεθνή αγορά της ελληνικής τέχνης, μεσούσης της κρίσης, θα φανεί καθαρότερα στις 17 Μαΐου, στο 2ο ανοιξιάτικο Greek Sale, από τον οίκο Μπόναμς.







Πηγή: ethnos.gr