Τις ιδεολογικές, μουσειολογικές και αρχιτεκτονικές παραμέτρους, οι οποίες αφορούν - ή έχουν ως έναυσμα - στο νέο Μουσείο της Ακρόπολης, επιχειρούν να προσεγγίσουν για πρώτη φορά - δύο χρόνια μετά την έναρξη λειτουργίας του διεθνούς εμβέλειας έργου - επιστήμονες από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

«Μουσείο Ακρόπολης: Ιδεολογία, Μουσειολογία, Αρχιτεκτονική», είναι ο τίτλος του πολυήμερου - διπλού (σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα) συμποσίου, που τελεί την υπό την αιγίδα του υπουργείου Πολιτισμού.

 Την πρωτοβουλία για τη διοργάνωσή του είχαν το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), το τμήμα αρχιτεκτόνων του Πολυτεχνείου και το διαεπιστημονικό πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών μουσειολογίας, σε συνεργασία με έξι φορείς πολιτισμού (μουσείο Ακρόπολης, Μπενάκη, Κυκλαδικής Τέχνης, το ίδρυμα Fulbright, η Εταιρεία Ελλήνων Μουσειολόγων και το ελληνικό τμήμα διεθνούς συμβουλίου Μουσείων).

 Στο συμπόσιο μετέχουν αρχαιολόγοι, κοινωνικοί ανθρωπολόγοι, ιστορικοί, αρχιτέκτονες, μουσειολόγοι, φιλόσοφοι, νεοελληνιστές, παιδαγωγοί, ιστορικοί της τέχνης, πολιτιστικοί μάνατζερς, μηχανολόγοι, ηλεκτρονικοί και πολιτικοί επιστήμονες από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

  Οι εργασίες του ξεκίνησαν σήμερα, στο κτίριο της επιτροπής Ερευνών του ΑΠΘ με σειρά εισηγήσεων ελλήνων ξένων επιστημόνων και το πρώτο μέρος που φέρει τον τίτλο, «Με αφορμή το Μουσείο της Ακρόπολης: Ιδεολογία -μουσειολογία -Αρχιτεκτονική», θα ολοκληρωθεί αύριο (Σάββατο βράδυ) στη Θεσσαλονίκη.

   

    Στην Αθήνα Παντερμανλής - Τσουμί

    Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται το δεύτερο μέρος του συμποσίου με τίτλο «Μουσείο Ακρόπολης: Ιδεολογία, Μουσειολογία, Αρχιτεκτονική», (θα πραγματοποιηθεί την ερχόμενη Παρασκευή - Σάββατο και Κυριακή), στο Μουσείο Μπενάκη (οδός Πειραιώς), στην Αθήνα, όπου μεταξύ των ομιλητών συμπεριλαμβάνονται και ο καθηγητής Δημήτρης Παντερμαλής - πρόεδρος του Δ.Σ του Μουσείου της Ακρόπολης αλλά και ο Γαλλοελβετός αρχιτέκτονας Μπερνάρ Τσουμί - έργο του οποίου αποτελεί το πολυσυζητημένο, εμβληματικό για την Ελλάδα Μουσείο της Ακρόπολης.

 Ο καθηγητής κ. Παντερμαλής θα μιλήσει με θέμα «Το μουσείο της ακρόπολης: Στερεότυπα και καινοτομίες» (Παρασκευή στις 12), ενώ την Κυριακή, 22 Μαΐου, ο Μπερνάρ Τσουμί θα αναφερθεί στην ιδέα του αρχιτεκτονικού του εγχειρήματος και στις παραμέτρους που συνέβαλαν στη διαμόρφωσή του, με τίτλο «Νοηματοδοτώντας το πλαίσιο».

 «Το διμερές συμπόσιο, εκφράζει την αναγκαιότητα συνεργασίας μεταξύ του ακαδημαϊκού μουσειολογικού λόγου και της μουσειολογικής υλοποίησης. Εξαιρετικό παράδειγμα εφαρμογής, το μοναδικό τέτοιας κλίμακας έργο πολιτισμού στην Ελλάδα, το Μουσείο Ακρόπολης. Η πολυμορφία και η πολυπλοκότητα των αρχιτεκτονικών, μουσειολογικών και ιδεολογικών ζητημάτων που συνεπάγεται ένα τέτοιο εγχείρημα δεν είναι ούτε πρωτόγνωρα, ούτε μοναδικά για τη διεθνή πραγματικότητα», είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η καθηγήτρια του ΑΠΘ - διευθύντρια του διεπιστημονικού προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών μουσειολογίας Ματούλα Σκαλτσά.

 Η κ. Σκαλτσά συμπλήρωσε πως «Μολονότι το Μουσείο της Ακρόπολης υπήρξε στο παρελθόν αντικείμενο έντονων συζητήσεων, για πρώτη φορά μετά τη δημιουργία του γίνεται αποτίμηση και νηφάλιος επιστημονικός δημόσιος διάλογος με την εμπειρία που προσφέρει το ολοκληρωμένο αποτέλεσμα. Οι φορείς που στηρίζουν το Συμπόσιο, καθώς και η Οργανωτική και η Επιστημονική Επιτροπή αισιοδοξούν ότι ο διάλογος αυτός θα συμβάλει στον εμπλουτισμό των γνώσεων για τις σύνθετες πτυχές του μουσειολογικού προγραμματισμού και σχεδιασμού τόσο του κτιρίου, όσο και της έκθεσης».

   

    Σουτιέν στ’ αγάλματα και κουβαρίστρες στο Πολυτεχνείο

   

 «… Κατασκευάζοντας τη μνήμη… ανακατασκευάζοντας τη μουσειολογία», τιτλοφορείται η εκπαιδευτική έκθεση - ανοιχτό εργαστήριο που διοργανώνουν στο πλαίσιο του πολυήμερου συμποσίου και με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων (18 Μαΐου), οι 19 μεταπτυχιακοί φοιτητές της μουσειολογίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

 Ο… στηθόδεσμος (σχέδιο των αρχών της δεύτερης 50ετίας του 20 αιώνα), με τον οποίο έντυσαν ήδη την κόρη (αντίγραφο γλυπτού του 3ου π.Χ αιώνα που κοσμεί τους χώρους του Πολυτεχνείου), αποτελεί «υλικό» από το μπακάλικο της δεκαετίας του 50 στο Βελβενδό Κοζάνης, το οποίο εξασφάλισε η σχολή και το τμήμα μουσειολογίας ως εκπαιδευτικό υλικό.

 Το υλικό από το εγκαταλειμμένο μπακάλικο (κουβαρίστρες, τεφτέρια, λουκούμια, γαλότσες, κουμπιά, σαπούνια κ.ά.), εξασφαλίστηκε - παραχωρήθηκε από το Δήμο Βελβενδού - στο τμήμα μουσειολογίας, ως «υλικό» μελέτης της μνήμης αλλά και της μουσειολογίας και «αξιοποιείται - μελετάται», στο πλαίσιο της εκπαίδευσης των φοιτητών.

 Η έκθεση - εργαστήριο εγκαινιάζεται απόψε στο φουαγιέ του κεντρικού κτιρίου της Πολυτεχνικής Σχολής και θα λειτουργεί (καθημερινά εκτός Σαββάτου και Κυριακής από τις 11-17.00), έως και την ερχόμενη Παρασκευή, 27 Μαΐου.