Οι αγωνίες και ο αγώνας με κάθε λογής εμπόδια, της πρωτοπόρου για τα ελληνικά γράμματα Μέλπως Αξιώτη (1905-1973) έρχεται στο προσκήνιο με τον θεατρικό μονόλογο που ερμηνεύει η Σοφία Σεϊρλή, σε σκηνοθεσία Νίκου Χατζόπουλου, στις 3 και 5 Ιουλίου, στην Πειραιώς 260, στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών. Ο μονόλογος βασίζεται στο μοντερνιστικό μυθιστόρημα της Αξιώτη, τις «Δύσκολες Νύχτες» (1938) και στο τελευταίο της, την αυτοβιογραφική «Κάδμω» (1972) για τον νόστο και τον «δρόμο του γυρισμού».

Η Μυκονιάτισα, αστικής καταγωγής Μέλπω Αξιώτη, καταξιωμένη συγγραφέας και μέλος του ΚΚΕ από το 1936, «κολύμπησε» με γενναιότητα στην κατοχή και συμπαρασύρθηκε στο «ποτάμι» της αριστερής περιπέτειας. Εζησε μέρες δόξας στο Παρίσι το 1947 απ’ όπου απελάθηκε και εξαναγκάστηκε στον δρόμο της προσφυγιάς στις ανατολικές χώρες, με όλες τις επιπτώσεις στην ζωή και την τέχνη της. Ανατολική Γερμανία, Σόφια, Βαρσοβία. Επαναπατρίστηκε το 1964 από το Βερολίνο όπου είχε εγκατασταθεί μια δεκαετία νωρίτερα .

Το ταλέντο της ξεπέρασε κατά πολύ τα σύνορα της χώρας μας και αποτελεί πάντα ένα από τα δημοφιλέστερα αντικείμενα μελέτης στις έδρες νεοελληνικών σπουδών, στα περισσότερα Ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια.

Η παράσταση της Πειραιώς δανείζεται τον τίτλο του διηγήματος της συγγραφέως «Η μεταμόρφωση της Χρυσαλίδας» επιχειρώντας έναν μονόλογο μεταξύ μυθοπλασίας και αυτοβιογραφίας της Αξιώτη.

Ο Νίκος Χατζόπουλος, που υπογράφει τη σύνθεση των κειμένων από κοινού με τη Σοφία Σεϊρλή, σημειώνει: «Μετά από 18 χρόνια εξορίας και περιπλάνησης, η μνήμη παλεύει να επουλώσει τις πληγές, να συγκολλήσει τα κομμάτια του παρελθόντος, να ξαναβρεί τη γλώσσα της. Αλλά παλεύει και με το χρόνο, την μοιραία πορεία του προς την ανυπαρξία, τη φθορά μέσα μας κι έξω μας. Όλα αυτά, που πάντα στοίχειωναν το έργο της Μέλπως Αξιώτη»