Στην τελική ευθεία βρίσκεται η έκθεση «Άγονη Γραμμή: Καστελόριζο, Σύμη, Χάλκη, Τήλος, Νίσυρος», που θα παρουσιαστεί στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης από τις 30 Νοεμβρίου 2011 έως τις 23 Απριλίου 2012. Με γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, δόθηκε το πράσινο φως για τον προσωρινό δανεισμό 390 αρχαίων αντικειμένων από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, τις ΚΒ΄ και Ζ΄ Εφορείες Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων και την 4η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων προς το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Η έκθεση αυτή θα είναι η πρώτη από μία σειρά άλλων που θα αναφέρονται στους απομακρυσμένους, ενίοτε και ξεχασμένους, σταθμούς της λεγόμενης και άγονης γραμμής, που μόνο άγονη δεν θα μπορούσε να χαρακτηριστεί η ιστορία τους.

Το Καστελόριζο, η Σύμη, η Χάλκη, η Τήλος και η Νίσυρος, σημαντικά λιμάνια στο Αιγαίο της αρχαιότητας για τα πλοία που ταξίδευαν από τις ακτές της Λυκίας και την Κύπρο, θα είναι τα πρώτα νησιά που θα παρουσιαστούν στο κοινό. Έλληνες και ξένοι θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν τον πολιτισμό τους από την προϊστορική εποχή έως τα βυζαντινά χρόνια, αλλά και τον σύγχρονο, καθώς την έκθεση θα πλαισιώνουν φωτογραφίες και βιντεοπροβολές με συνεντεύξεις κατοίκων και εικόνες από τις γραφικές γωνιές τους.

Η έκθεση, που θα περιλαμβάνει πέντε ενότητες, όσες δηλαδή και τα νησιά, θα ξεκινά με δύο έργα. Το πρώτο θα είναι η βάση αγάλματος από τη Νίσυρο, η οποία απεικονίζει την πλώρη πλοίου, μιας τριημιολίας, το πολεμικό πλοίο της αρχαιότητας που χρησιμοποιούσαν για την καταδίωξη των πειρατών. Η κατασκευή του ήταν τέτοια που έδινε τη δυνατότητα να απομακρύνεται τμήμα της πάνω σειράς των κουπιών και των καθισμάτων των κωπηλατών, με αποτέλεσμα να πέφτει το κατάρτι με τα ιστία, κερδίζοντας σε ταχύτητα και ετοιμότητα.

Το δεύτερο έργο θα παρίσταται, δυστυχώς, μόνο ως φωτογραφία. Η Νίκη της Σαμοθράκης, η απεικόνιση της οποίας θα στολίζει τον τοίχο στην αρχή της έκθεσης, δεν επιλέχθηκε τυχαία. Το μαρμάρινο γλυπτό της ελληνιστικής εποχής από τη Σαμοθράκη -ένα άλλο νησί της άγονης γραμμής- είναι στερεωμένο σε βάση με παρόμοιο σχήμα πλώρης καραβιού, συνθέτοντας ένα σύμπλεγμα μοναδικό σε τέχνη και ισορροπία. Πάντως, όπως πληροφορηθήκαμε, ο διευθυντής του Μουσείου, κ. Νικόλαος Σταμπολίδης, με αφορμή την έκθεση, ζήτησε το έργο από το Μουσείο του Λούβρου, όπου βρίσκεται από το 1884, το οποίο όμως αρνήθηκε με την αιτιολογία της πρόσφατης ανακαίνισης των αιθουσών του. Μια απάντηση ωστόσο που δεν έχει αποθαρρύνει τον καθηγητή. Μέχρι τον Νοέμβριο, εξάλλου, υπάρχει ακόμα χρόνος.

Τα έργα που θα εκτεθούν προέρχονται από τα αρχαιολογικά μουσεία των νησιών, τις αποθήκες τους -γεγονός που σημαίνει ότι πολλά από αυτά θα δουν το φως της δημοσιότητας για πρώτη φορά- τη Ρόδο, την Κω, την Ολυμπία και το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Από το Καστελλόριζο θα προέρχονται 42 αντικείμενα, τη Σύμη 60, τη Χάλκη 64, την Τήλο 82 και τη Νίσυρο 142. Τα έργα θα μεταφερθούν πρώτα στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Ρόδου, όπου θα συντηρηθούν και θα καταγραφούν.