Kόντρα έχει ξεσπάσει ανάμεσα στο Παρίσι και στη Φλωρεντία για το χαμόγελό της. Η πατρίδα της ζητά να της επιστραφεί έστω και για λίγες ημέρες, την ώρα που οι γιατροί δεν της δίνουν άδεια να ταξιδέψει. Κι εκείνη παρακολουθεί σιωπηλή και αινιγματική από το κάδρο της...
Είναι η αδιαμφισβήτη πριμαντόνα του Λούβρου. Για το αινιγματικό της χαμόγελο καταφθάνουν στο παρισινό μουσείο 20.000 επισκέπτες την ημέρα. Η «μπογιά» της μπορεί να περνάει και με το παραπάνω, παρά τα 492 χρόνια της.
Η υγεία της όμως είναι εύθραυστη και οι γιατροί δεν συναινούν σε ένα ενδεχόμενο ταξίδι της στην πατρίδα της, τη Φλωρεντία. Οι Ιταλοί ωστόσο έχουν πεισμώσει και μαζεύουν υπογραφές ώστε η Μόνα Λίζα - το αριστούργημα του Λεονάρντο Ντα Βίντσι κι ένα από τα διασημότερα έργα τέχνης στον κόσμο - να επιστρέψει έστω και για λίγες ημέρες στα πάτρια εδάφη.

«Είναι αδιανόητο να μετακινηθεί η Μόνα Λίζα», λέει ο προϊστάμενος του Τμήματος Συντήρησης Εργων Ζωγραφικής στο Μουσείο του Λούβρου, Βινσάν Πομαρέντ, ο οποίος ωστόσο υποστηρίζει ότι στο μουσείο δεν έχει φτάσει επισήμως ανάλογο αίτημα. «Ο πίνακας είναι εξαιρετικά εύθραυστος και ένα ενδεχόμενο ταξίδι θα μπορούσε να προκαλέσει ανεπανόρθωτες ζημιές».

Διότι μπορεί ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι να ήταν ιδιοφυΐα, αλλά δεν μπόρεσε να προβλέψει πώς θα συμπεριφέρονταν τα υλικά που χρησιμοποίησε για το διάσημο πορτρέτο. Και δεν σκέφτηκε πως η ελαιογραφία πάνω σε ένα λεπτό τελάρο από ξύλο λεύκας δεν θα άντεχε εύκολα στον χρόνο, γι' αυτό και εκτίθεται μέσα σε βιτρίνα και υπό ειδικές κλιματικές συνθήκες. «Είναι αδύνατον να ελέγξουμε τη θερμοκρασία και τις δονήσεις κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού και το ρίσκο είναι μεγάλο», συνεχίζει.

Οι Ιταλοί περνούν στην αντεπίθεση. Καταρρίπτουν τα επιχειρήματα των Γάλλων και αρχίζουν καμπάνια για να μαζέψουν 100.000 υπογραφές ώστε να φέρουν στη Φλωρεντία τη Μόνα Λίζα το 2013 και να γιορτάσουν ένα παράδοξο γεγονός: τη συμπλήρωση ενός αιώνα από τη στιγμή ο περίφημος πίνακας επεστράφη στο Λούβρο ύστερα από δυο χρόνια απουσίας και αφού είχε κλαπεί από τον πιο διάσημο κλέφτη έργων τέχνης του 20ού αιώνα, Βιντσένζο Περούτζια.

Πίσω από την καμπάνια που άρχισε η επαρχία της Φλωρεντίας, δεν θα μπορούσε να είναι άλλος από τον Σιλβάνο Βιντσέτι, τον αμφισβητούμενο ερευνητή που διατείνεται ότι βρήκε την ταυτότητα της Μόνα Λίζα, εντόπισε τα χαμένα επί 400 χρόνια οστά του Καραβάτζιο στην Τοσκάνη κι άνοιξε τον τάφο του Πετράρχη - του ιταλού λόγιου και ανθρωπιστή - για να βρει μέσα μόνο το κρανίο ενός κοριτσιού. Και ο οποίος συστήνεται ως πρόεδρος της μη κυβερνητικής οργάνωσης Εθνική Επιτροπή για την Πολιτισµική Κληρονοµιά.

«Ακόμη και στο Παρίσι συλλέγονται υπογραφές», διατείνεται ο Σιλβάνο Βιντσέτι και υποστηρίζει πως η τεχνολογία έχει τόσο προχωρήσει, που καθιστά αίολα τα επιχειρήματα του Λούβρου. Εχει θέσει όριο τους έξι μήνες για να συλλέξει τις υπογραφές. Και θα στήσει τραπεζάκια σε τράπεζες, δρόμους και πλατείες για να τα καταφέρει. «Είμαι αισιόδοξος για το αποτέλεσμα», δηλώνει.

Δεν φαίνεται όμως τελικά να είναι όλοι στο πλευρό του. Και τουλάχιστον ένας από τους υποψήφιους χώρους για τη φιλοξενία της Μόνα Λίζας - η περίφημη Galleria degli Uffizi στη Φλωρεντία - αρνείται να τη δεχτεί! «Προσωπικά δεν τη θέλω τη Μόνα Λίζα στο μουσείο», λέει ο διευθυντής της Galleria, Αντόνιο Νατάλι.

«Τα κορυφαία έργα τέχνης δεν πρέπει να τίθενται σε κίνδυνο, πόσω δε μάλλον όταν έχουμε ελάχιστα έργα του Λεονάρντο Ντα Βίντσι. Σε τελική ανάλυση ο κόσμος πρέπει να ταξιδεύει για να τα βλέπει, όχι τα έργα να ταξιδεύουν για να τα βλέπει ο κόσμος».

Πηγή: tanea.gr