Το αρχαίο θέατρο της Μαρώνειας θα πλημμυρίσει με τη μαγεία του ομηρικού λόγου, σε μετάφραση του Δημήτρη Ν. Μαρωνίτη. Ο κορυφαίος Έλληνας φιλόλογος την Κυριακή 4 Σεπτεμβρίου, στις 9 το βράδυ, θα διαβάσει αποσπάσματα από τη νέα μετάφραση της Ιλιάδας που φέρει την υπογραφή του. Μαζί του μια από σημαντικότερες ηθοποιούς της γενιάς της, η Λυδία Φωτοπούλου.

 Με την εκδήλωση στο αρχαίο θέατρο της Μαρώνειας εγκαινιάζεται η συνεργασία του Μεγάρου Μουσικής με την κίνηση πολιτών «Διάζωμα».

 Η σκηνοθεσία είναι του Θοδωρή Γκόνη, ενώ συμμετέχουν οι μουσικοί Βαγγέλης Κοντόπουλος (κοντραμπάσο) και Τάσος Καπζάλλας (πνευστά).

 Ο Δημήτρης Μαρωνίτης επέλεξε να διαβάσει μαζί με τη Λυδία Φωτοπούλου δύο επεισόδια από δύο ραψωδίες της Ιλιάδας («Διός απάτη» και «Οπλοποιία» ή αλλιώς «Ασπίδα του Αχιλλέα»). Και τα δύο αποσπάσματα διαφεύγουν από την εμπάθεια του ιλιαδικού πολέμου ανατρέποντας την παγιωμένη εικόνα, ότι το ομηρικό αυτό έπος είναι μονοθεματικό, δηλαδή πολεμικό.

 «Στην πραγματικότητα ο δραματικός (στο όριο επικής τραγωδίας) χαρακτήρας της Ιλιάδας προκύπτει από τη συμπλοκή και τη σύγκρουση τριών μεγαθεμάτων που είναι: ο πόλεμος, η ομιλία και ο νόστος» σημειώνει ο Δημήτρης Μαρωνίτης.

Όσο για τα δύο επεισόδια που θα αναγνώσουν με τη Λυδία Φωτοπούλου, γράφει: «Αντιστέκονται, καθένα με τον τρόπο του, στο μεγάθεμα του πολέμου: Το πρώτο (η «Διός απάτη») ανοίγει τολμηρά την αυλαία στον συζυγικό έρωτα του Δία και της Ήρας, με χιούμορ και γοητευτικό λυρισμό, που θυμίζει Σαπφώ. Το άλλο (η «Οπλοποιία», αλλιώς: «Ασπίδα του Αχιλλέα») αποθεώνει την τέχνη: την ποιητική τέχνη μέσω της εικαστικής τέχνης, τον τυφλό ραψωδό μέσω του χωλού ασυναγώνιστου καλλιτεχνίτη Ηφαίστου. Πρόκειται για πραγματική αποκάλυψη».

Στο κατώφλι των 21 χρόνων λειτουργίας του, το Μέγαρο εγκαινιάζει τη νέα καλλιτεχνική του περίοδο με τρία «ταξίδια» σε ισάριθμα αρχαία θέατρα της χώρας. Συνεργάζεται με το πολιτιστικό, μη κερδοσκοπικό σωματείο «Διάζωμα και "ταξιδεύει" στη Μαρώνεια (στο πλαίσιο και σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Μαρώνειας και Σαπών 2011 στις 4/9 ), στο Ωδείο της Μεσσήνης (23/9) και το Ωδείο της Κω (28/9).

«Όσοι συμμετέχουμε στο «Διάζωμα» είμαστε αποφασισμένοι να κάνουμε πράξη την αγάπη μας για τα μνημεία και την πολιτιστική κληρονομιά. Επίκεντρο του ενδιαφέροντός μας είναι η ανάδειξη των αρχαίων θεάτρων, η εξεύρεση πόρων και η ένταξή τους στην καθημερινότητα μας» αναφέρει ο Σταύρος Μπένος, πρόεδρος του πολιτιστικού, μη κερδοσκοπικού σωματείου «Διάζωμα».

Το Αρχαίο Θέατρο της Μαρώνειας βρίσκεται στα νότια του ομώνυμου χωριού, στη θέση «Καμπάνα», στο νομό Ροδόπης. Το θέατρο βρισκόταν σε συνεχή χρήση από την ελληνιστική εποχή μέχρι τον 4ο αιώνα μ.Χ. Χτίστηκε στο τέλος του 4ου-αρχές 3ου αιώνα π.Χ. με νοτιοδυτικό προσανατολισμό, είχε 9 κερκίδες που χωρίζονταν από 8 κλίμακες και η χωρητικότητά του ήταν 3.000 θεατές.

O χρόνος έσβησε το θέατρο από τη μνήμη των κατοίκων και η γη προφύλαξε τα αρχιτεκτονικά του μέλη καλύπτοντάς τα. Η πρώτη αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή έγινε τη δεκαετία του 1960, όποτε και ταυτίστηκε η περιοχή του αρχαίου θεάτρου.

Η ανασκαφή του αρχαίου θεάτρου άρχισε το 1981 από τη ΙΘ' Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων. Την επόμενη χρονιά ανακαλύφθηκε η ορχήστρα και σειρές καθισμάτων.

Οι ανασκαφές διακόπηκαν το 1994 για να ξεκινήσουν έξι χρόνια αργότερα, το 2000, με υπεύθυνη την αρχαιολόγο Χρύσα Καραδήμα. Η αποκατάσταση του θεάτρου ξεκίνησε το 2005.

H αποκατάσταση του μνημείου έγινε στη ρωμαϊκή φάση, την πληρέστερα διατηρημένη από τις τρεις. Για την αναστήλωση του θεάτρου χρησιμοποιήθηκε υλικό που προέρχεται από την ίδια περιοχή με το αρχαίο υλικό του θεάτρου.