«Θρησκεία, έρωτας, τέχνη και επιστήμη». Είναι τα τέσσερα σημαντικότερα πράγματα στη ζωή κατά τον θρυλικό καλλιτέχνη Ντάμιεν Χιρστ και το γνωστότερο μέλος των Νέων Βρετανών Καλλιτεχνών (YBA), που κυριάρχησαν στη Βρετανική και την παγκόσμια εικαστική σκηνή τη δεκαετία του '90. «Στη καλύτερη των περιπτώσεων, λειτουργούν ως εργαλεία που σε βοηθούν να βρεις ένα μονοπάτι μέσα στο σκοτάδι» λέει ο Χιρστ. «Κανένα από αυτά δεν λειτουργεί τόσο καλά, αλλά βοηθούν. Από αυτά, η επιστήμη φαίνεται να είναι το σωστό. Όπως η θρησκεία, παρέχει μια μικρή ελπίδα ότι όλα θα πάνε καλά στο τέλος".

H έκθεσή του «Νέα Θρησκεία» (New religion), είναι ουσιαστικά, η πρώτη ευρύτερη επαφή του ελληνικού κοινού με το έργο του Ντάμιεν Χίρστ. Ξεκίνησε από το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Θεσσαλονίκη σε συνεργασία με το Βρετανικό Συμβούλιο, τον περασμένο Απρίλιο και συνεχίζεται στο Μουσείο Μπενάκη της Πειραιώς, από τις 21 Σεπτεμβρίου, σε επιμέλεια Αρτέμιδος Ποταμιάνου.

Ένας σταυρός διακοσμημένος με χάπια, που ως άλλες πολύτιμες πέτρες διεκδικούν την αξία τους για την ανθρώπινη ζωή και ευημερία, μια αργυρή καρδιά διάτρητη από ξυράφια και βελόνες τυλιγμένη με συρματόπλεγμα, ένα χάπι που παραπέμπει σε θεία κοινωνία, μια παιδική νεκροκεφαλή, μεταξοτυπίες , ιατρικά διαγράμματα, «στοιχειοθετούν μια ανοιχτή λίστα ερωτημάτων που θέτει ο καλλιτέχνης σχετικά με την επιστήμη, το ρόλο της ως νέα θρησκεία, τη θρησκεία, και την τέχνη».

Ένα σύμπαν που παραπέμπει σε παρεκκλήσι φτιαγμένο από μεταξοτυπίες, γλυπτά, κατασκευές και ζωγραφικά έργα, εκπέμπουν τελικά «την καθαρότητα των εικόνων του Χιρστ και την αμεσότητα του μηνύματός του» λένε οι ειδικοί.

«Απόλυτα απενοχοποιημένος, χρησιμοποιεί αλλά και χειρίζεται τους μηχανισμούς δημιουργίας και καταξίωσης της σύγχρονης τέχνης ρισκάροντας αλλά και τολμώντας».

Από τα πρώτα έργα του, όπως το "A Thousand Years", 1990 (τη γυάλινη προθήκη όπου ένα κομμένο κεφάλι αγελάδας καλύπτεται από μύγες και σκουλήκια), και το μνημειώδες "The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living", 1991 (τη βιτρίνα με τον καρχαρία στη φορλμαδλεΰδη), ως τα πιο πρόσφατα έργα του, όπως το "For The Love of God", 2007 (το ανθρώπινο κρανία καλυμμένο με διαμάντια), αδιαπραγμάτευτες σταθερές στη δουλειά του Χιρστ, παραμένουν ο θάνατος, η ευθραυστότητα της ύπαρξης, το νόημα της ζωής . «Όλα αυτά ανάγονται σε πρωταγωνιστές σε ένα θέαμα που με συνέπεια σοκάρει και προκαλεί».

Η έκθεση του «Νέα Θρησκεία» έχει παρουσιαστεί, ολόκληρη ή τμήματά της, στο Λονδίνο ( Victoria & Albert Museum) στην Βενετία ( Palazzo Pesaro Papafava), στη Νοβηγία (Rogaland Museum)

Η διάρκεια έκθεσης στο Μουσείο Μπενάκη της Πειραιώς είναι έως τις 27 Νοεμβρίου.