Είναι πιθανό το βαθύ "κόκκινο της Πομπηίας", το χρώμα που έγινε το αγαπημένο της ελίτ για τις καλόγουστες τραπεζαρίες (ιδιαίτερα στη Βρετανία) μέχρι σήμερα, να ήταν στην αρχή κίτρινο; Αυτό υποστηρίζει μια έρευνα, που παρουσιάστηκε στο Πανεπιστήμιο Sapienza της Ρώμης, σύμφωνα με την οποία, μεγάλα τμήματα νωπογραφιών που έχουν το ζωηρό κόκκινο της Πομπηίας αρχικά είχαν κίτρινο χρώμα, το οποίο μετατράπηκε σε ερυθρό όταν άρχισαν να εκπέμπονται οι αναθυμιάσεις της έκρηξης του Βεζούβιου το 79 μ.Χ.

Οι ερευνητές γνώριζαν ότι ορισμένα από τα χαρακτηριστικά έντονα κόκκινα χρώματα των νωπογραφιών της Πομπηίας και του Herculaneum ήταν αρχικά κίτρινα. Η νέα έρευνα, ωστόσο, που πραγματοποίησε το Εθνικό Ινστιτούτο Οπτικής της Ιταλίας αποκαλύπτει την έκταση της αλλαγής χρώματος. Σύμφωνα με τον Σέρτζιο Ομαρίνι, που παρουσίασε τα συμπεράσματα της έρευνας, "αυτήν τη στιγμή υπάρχουν 246 τοιχογραφίες που θεωρούνται ερυθρές και 57 κίτρινες. Σύμφωνα με τα νέα ερευνητικά αποτελέσματα, όμως, η αναλογία θα πρέπει να ήταν 165 προς 138. Η ανακάλυψη αυτή μας επιτρέπει να αναθεωρήσουμε ριζικά την άποψή μας για το αρχικό πρόσωπο της πόλης ? όπου, πράγματι, το "κόκκινο της Πομπηίας" κυριαρχούσε".

Κάτι ανάλογο υποστηρίζει και ο καθηγητής του Κέιμπριτζ, Αντριου Γουάλας-Αντριλ, αλλά πιστεύει ότι "σίγουρα είναι πολύ νωρίς για να εισαγάγουμε την ιδέα ότι το κόκκινο της Πομπηίας είναι ένα μυθικό χρώμα... Μία από τις ειρωνείες της υπόθεσης είναι ότι το κόκκινο χρώμα νοθευόταν διαρκώς στην αρχαιότητα, γιατί ήταν ένα εξαιρετικά ακριβό και πολύτιμο χρώμα. Αυτό που θεωρούμε κόκκινο της Πομπηίας συχνά δεν είναι παρά η εκδοχή ενός φτωχού ανθρώπου ο οποίος περνούσε τα κίτρινα ένα χέρι κόκκινης μπογιάς".

Επιφυλάξεις διατηρεί η συνάδελφός του στο Κέιμπριτζ Μέρι Μπίαρντ: "Γνωρίζουμε ότι κάποια από τα κόκκινα ήταν κάποτε κίτρινα, αλλά δεν είμαι βέβαιη πως μπορούμε να μιλήσουμε με σιγουριά για τις αναλογίες. Εκείνο που ασφαλώς αληθεύει είναι πως η ζέστη είχε κάποια επίδραση στα χρώματα".





Πηγή: ethnos.gr