20.10.2011 έως 29.01.2012
Στην έκθεση «Ο Goya στο Τελλόγλειο» παρουσιάζονται και οι τέσσερεις μεγάλες σειρές χαρακτικών που δημιούργησε ο Γκόγια. Τα χαρακτικά προέρχονται από την Εθνική Πινακοθήκη- Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου. Αγοράστηκαν από τον Μαρίνο Καλλιγά, διευθυντή της Εθνικής Πινακοθήκης από το 1949 έως το 1971, στη δεκαετία του 1960. Επρόκειτο για μια ιδιοφυή κίνηση, αφού αναφερόμαστε σε ολοκληρωμένες σειρές σε πρώτες εκδόσεις. Πρόκειται για τα Καπρίτσια (1799, 80 χαρακτικά), τα Δεινά του Πολέμου (1810-1820, 80 χαρακτικά), η Ταυρομαχία (1816, 33 χαρακτικά) και οι Disparates -Παροιμίες (1819-1823, 18 χαρακτικά).
Ο Φρανσίσκο Γκόγια (Σαραγόσα,1746-Μπορντό, 1828) ήταν ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες της Ισπανίας που με το έργο του σφράγισε και καθόρισε την ευρωπαϊκή τέχνη στα τέλη του 18ου και στις αρχές του 19ου αιώνα. Είναι η εποχή που με τον Διαφωτισμό, την Γαλλική Επανάσταση και τους Ναπολεόντειους Πολέμους οι κάτοικοι της Ευρώπης βιώνουν μια βίαιη αλλαγή στον τρόπο ζωής τους. Ο Γκόγια μέσα από το έργο του θα εκφράσει τις ελπίδες μιας ολόκληρης γενιάς καλλιτεχνών και διανοουμένων στην Ευρώπη αλλά και την διάψευσή τους.

Γεννημένος το 1746 στη Σαραγόσα θα πάρει μια τυπική για την εποχή του εκπαίδευση. Με αργά αλλά σταθερά βήματα ο Γκόγια θα ανακηρυχθεί σύντομα Βασιλικός Ζωγράφος στην αυλή του Καρόλου του IV φιλοτεχνώντας τα πορτρέτα της βασιλικής οικογένειας και όλων των σημαντικών προσωπικοτήτων της ισπανικής κοινωνίας. Παράλληλα ξεκινά η μακροχρόνια ενασχόλησή του με την χαρακτική.

Για τον Γκόγια αυτό δεν ήταν πάρεργο. Σε αντίθεση με πολλούς ζωγράφους της εποχής, που απλώς σχεδίαζαν τις συνθέσεις και τις έδιναν για να τις χαράξουν ειδικευμένοι τεχνίτες, ο Γκόγια θα αναλάβει ο ίδιος την παραγωγή των χαρακτικών, χρησιμοποιώντας τις πιο γρήγορες και ζωγραφικές τεχνικές της οξυγραφίας και της ακουατίντας, που του έδιναν δυνατότητες για σχεδιαστικές λεπτομέρειες και για ενδιαφέρουσες αντιθέσεις ανάμεσα στο φωτεινό και το σκοτεινό μέρος του χαρακτικού.

Την επιμέλεια της έκθεσης εκ μέρους της Εθνικής Πινακοθήκης έχει η Έφορος Συλλογής Χαρακτικών & Σχεδίων ΕΠΜΑΣ Μαριλένα Ζ. Κασιμάτη και από το Τελλόγλειο ο δρ Παναγιώτης Μπίκας. Τη γενική ευθύνη της έκθεσης έχει η Καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης ΑΠΘ και Γεν. Γραμματέας του Δ.Σ. του Τελλογλείου Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά.

Στις 26 Οκτωβρίου (εγκαίνια στις 4/11), ο Beethoven «συναντά» τον Goya στο Τελλόγλειο. Μπορεί οι δύο μεγάλοι δημιουργοί να μην συναντήθηκαν ποτέ στη ζωή, αλλά μέσα από τα έργα τους έρχονται σε μια πρωτότυπη, μοναδική συνάντηση στη Θεσσαλονίκη. Στην έκθεση αυτήν παρουσιάζονται για πρώτη φορά πρωτότυπες παρτιτούρες του τιτάνα της κλασικής μουσικής, καθώς και χειρόγραφα, επιστολές, τετράδια επικοινωνίας, μικροαντικείμενα του συνθέτη, τα οποία προέρχονται από το Beethoven-Ηaus της Βόννης.

Επίσης στην έκθεση συμμετέχουν με έργα τους 60 σπουδαστές και η Ομάδα ΝΟ EGO του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών ΑΠΘ, οι οποίοι εμπνεύστηκαν από τους Goya και Beethoven, έχοντας συντονιστές τους διδάσκοντές τους Μανώλη Γιανναδάκη, Κυριάκο Μορταράκο, Αθανάσιο Πάλλα, Γεώργιο Τσακίρη, Γεώργιο Τσάρα, και Ξενοφώντα Σαχίνη.

Γενική είσοδος 5 ευρώ.

Ελεύθερη είσοδος για όλους τους φοιτητές του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Ειδικά για φέτος, η πλήρης ατέλεια ισχύει για τους ανέργους, τα άτομα ηλικίας άνω των 65 ετών, τα Άτομα με Ειδικές Ανάγκες, ενώ μειωμένο κατά 50% είναι το αντίτιμο για τους νέους μέχρι 32 ετών.


Πηγή: elculture.gr